10 patarimų, kaip elgtis su depresija sergančiu žmogumi

Pasitikėjimas ir atviras bendravimas yra be galo svarbūs, tačiau labai svarbu žinoti, kaip bendrauti su depresija sergančiu žmogumi.

 Nesakykite žmogui, kad suprantate, kaip jis jaučiasi, jei patys niekada nesirgote depresija.<br> 123rf nuotr.
 Nesakykite žmogui, kad suprantate, kaip jis jaučiasi, jei patys niekada nesirgote depresija.<br> 123rf nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

„Lietuvos rytas“

Jul 12, 2017, 1:32 PM

Psichologei Aušrai Mockuvienei pavyko išskirti 10 punktų, galinčių padėti geriau suprasti depresija sergantį žmogų ir palengvinti tarpusavio bendravimą.

1. Įsisąmoninkite, kad tai – liga, o ne tinginystė ir įsikalbėjimas. Jeigu asmuo netiki tuo, ką sako depresija sergantis artimasis, nebus įmanoma padėti nei jam, nei sau. Ligos neigimas gali smarkiai pabloginti draugystę ar poros santykius, todėl svarbu suprasti, kad niekas neturi teisės aiškinti kitam, jog jų patirtys ar jaučiamos emocijos yra neadekvačios.

2. Kuo daugiau domėkitės šia liga. Artimiesiems pravartu ieškoti informacijos apie ligą, bet nereikėtų pasitikėti kiekvienu prieštaringu gydymo metodu ar istorijomis, kurių herojai teigia, jog užteko pakeisti požiūrį į aplinkybes. Tai greičiausiai nebuvo depresija ar rimta jos forma, o kiekvieno žmogaus patirtis skiriasi.

3. Kreipkite dėmesį į sergančiojo poreikius. Jeigu ligos kamuojamas asmuo to prašo, būtina jam suteikti asmeninės erdvės ir duoti laiko, nes kartais taip lengviau ištverti sunkų ligos epizodą. Kitą kartą kaip tik reikia fizinio kontakto su mylimu žmogumi, todėl visada verta paklausti, kuo galėtumėte padėti.

4. Prisiminkite, kad liga nėra nė vieno iš jūsų kaltė. Kartais sergantis žmogus jaučia kaltę, jog viską krauna ant artimųjų pečių, ar manyti, kad tik gadina aplinkinių nuotaiką. Svarbu užtikrinti, kad jis žinotų, jog jo nekaltinate dėl savijautos, kurios jis negali kontroliuoti. Taip pat reikia atsiminti, kad jūs nesate atsakingas už kito asmens ligą.

5. Pasirūpinkite savimi ir nustatykite ribas. Depresija sergančio asmens artimieji gali kreiptis pagalbos į profesionalą ar išsipasakoti artimam draugui, tačiau to nepatariama daryti bendriems draugams, nes apie tai sužinojęs sergantysis gali prarasti pasitikėjimą jumis. Jeigu reikia, verta nustatyti tam tikras ribas: nors retesni naktiniai skambučiai yra suprantami, ne visi gali atsiliepti 3 valandą ryto ir ne kiekvienas gali viską mesti ir vykti ten, kur prašoma.

6. Nepamirškite, kad depresija – tai ne nuolatinis liūdesys. Jos epizodai būna stipresni ir silpnesni, todėl tai, kad žmogus vakar juokavo, dar nereiškia, jog pasveiko. Dar galima pastebėti, kad su jumis artimasis atrodo labiau prislėgtas nei kitų žmonių draugijoje. Tai gali reikšti, kad jumis asmuo pasitiki, neslepia jausmų.

7. Neužsipulkite klausimais. Depresija sergantys žmonės nemėgsta kalbėtis apie tai, kaip jaučiasi, nes jie paprasčiausiai nežino, dėl ko taip yra. Jiems sunku suprasti, kas sukelia tokias emocines „duobes“ ar stiprius epizodus, o klausimai apie tai tik padidina jų beviltiškumo jausmą.

8. Nespauskite patarimais, geriau suteikite laisvę pasirinkti. Jei skaitėte straipsnį, kuriame radote, kas gali būti naudinga, paklauskite, ar jį tai domintų. Jei sutiks, pasidalykite tuo. Tokiu būdu žmogus jausis bent šiek tiek kontroliuojantis situaciją. Jei atsakytų „ne“, pabandykite kitą sykį, o jei asmuo patiria sunkų epizodą – palaukite, kol jis praeis.

9. Nesakykite, kad suprantate, kaip jaučiasi. Jeigu patys nesirgote depresija, greičiausiai net neįsivaizduojate, kaip sunku gali būti sergančiajam, todėl šis teiginys neatitinka tikrovės.

10. Vis priminkite, kad esate šalia. Jeigu esate pasiryžę palaikyti artimąjį net ir ligos pablogėjimo atveju, pažadėkite jam, kad kartu ieškosite išeities. Priminkite, kad mylite, ir leiskite jam suprasti, jog jo patirtys ir emocijos yra svarbios, tačiau negąsdinančios.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.