Emocijos šventiniu laikotarpiu: psichologo patarimai, kaip jas priimti ir valdyti

Šventinis laikotarpis tradiciškai siejamas su džiaugsmu ir linksma nuotaika. Tačiau ekspertai pabrėžia, kad svarbu nepasiduoti aplinkos spaudimui, o priimti kylančias emocijas tokias, kokios jos yra. „Tele2“ kartu su „Jaunimo linija“ gruodžio mėnesį ragina kalbėti apie emocinę sveikatą ir dalinasi psichologo patarimais, kurie padės pasirūpinti savimi šiuo įtemptu metu.

 Kalėdos.<br> 123rf nuotr.
 Kalėdos.<br> 123rf nuotr.
 Mykolas Kriščiūnas.
 Mykolas Kriščiūnas.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Dec 16, 2021, 11:30 AM

Psichologas, „Jaunimo linijos“ Kauno padalinio vadovas Mykolas Kriščiūnas aiškina, kad visos emocijos yra natūralios ir kuria mūsų individualumą. Pasak specialisto, neįmanoma kontroliuoti, kada ir kurios emocijos mus aplankys, tačiau galime nuspręsti, ką su jomis daryti.

„Kilusi emocija parodo, kaip reaguojame į pasaulį, kas mums patinka ar nepatinka, kiekviena iš jų turi savo reikšmę.

Šventiniu laikotarpiu emocijos gali tapti dar intensyvesnės, gali išryškėti kontrastas su kitais žmonėmis, pavyzdžiui, jei aplinkiniai yra linksmi, o jums kyla nerimas ar liūdesys.

Reikėtų suprasti, kad sunkesnės emocijos prieš Kalėdas yra natūralios bei priimtinos“, – akcentuoja jis.

Specialisto teigimu, save ir kitus nuolat įtikinėdami, kad nejaučiame sunkesnių išgyvenimų, sau tik pakenksime. M. Kriščiūnas dalinasi įžvalgomis ir patarimais, kaip susidraugauti su visomis emocijomis bei jas lengviau valdyti:

1. Įvardykite emocijas. Lietuvoje yra įprasta savo būseną apibūdinti trimis žodžiais: gerai, blogai arba normaliai. Pasigilinę, sužinome, kad emocijų yra dešimtys ar net šimtai. Pradžioje tiksliai įvardyti, ką jauti, gali būti sudėtinga, nes nesame pratę to daryti. Nežinodami kaip jaučiamės, nenutuokiame ir ką daryti toliau. Todėl verta pradėti stebėti savo būseną: įvardydami emocijas galėsime atrasti bei mėginti pašalinti ir jas sukėlusį šaltinį arba – keisti požiūrį. Emocijas įvardyti galima įvairiais būdais, svarbu rasti sau priimtiniausią: pildyti jausmų dienoraštį, garsiai pasakyti jausmus ar pasikalbėti su patikimu draugu.

2. Bendraukite su žmonėmis. Daug kam yra neįprasta kalbėtis apie jausmus net ir su artimiausiais žmonėmis. Tai reikalauja pastangų ir įdirbio, tad pradėkite nuo saugios aplinkos, nuo žmonių, kuriais pasitikite. Kalbėjimasis leidžia mums rasti kitokius jausmų atpažinimo kelius, taip pat ir kitam žmogui padeda įvardyti konkrečius jausmus. Pokalbis padeda suvokti, kad taip jaučiatės ne vienas, todėl pasidalinus savo jausmais su kitais lengviau priimti ir savo būseną.

3. Neskirstykite emocijų. Rūšiuodami emocijas į teigiamas ir neigiamas, sau susikuriame kliūčių ruožą ir apsibrėžiame, kurių išgyvenimų negalime ar neturėtume jausti. Emocija siunčia tam tikrą signalą, viena gali kelti daugiau malonumo, kita daugiau pykčio, bet jos visos yra labai natūralios. Svarbu paminėti, kad kiekvieną kartą natūraliai priimti emocijas nėra labai lengva užduotis. Tačiau geriau save pažinę, turėdami šiuos įrankius ir supratimą, kad jaučiame tai, ką jaučiame, galime patys rinktis, kaip kylančias emocijas valdyti.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.