10 geriausių lavinančių žaidimų vaikams per atostogas

Vasara... Tarsi cukrus ant liežuvio galo lydosi įspūdžiai patiriami laukiamiausiu metų laiku: nuotykiai, kelionės, lietumi kvepiantis oras, saulės vonios, jūros ošimas kopose, basos kojos žolėje, pradilę batų padai nuo ilgų žygių, strazdanotos nosys, gaivinantys ledai... ir žinoma, – ATOSTOGOS!

 Vaikų atostogos, nors ir pačios ilgiausios, tačiau ne visada būna prasmingiausios. <br> 123rf nuotr.
 Vaikų atostogos, nors ir pačios ilgiausios, tačiau ne visada būna prasmingiausios. <br> 123rf nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

2018-07-27 14:55

Vaikų atostogos, nors ir pačios ilgiausios, tačiau ne visada būna prasmingiausios. Išmaniosios technologijos kelia daug iššūkių tėvams ir jie, tarsi riteriai iš pašaukimo, besiginkluodami įvairiais stalo žaidimais, knygomis, dviračiais, kamuoliais ir kitomis vasariškomis pramogomis bando nurungti pypsinčius telefonus ir planšetes. O ką daryti, tiems riteriams, kurie sau kelia aukštus reikalavimus ir nori, kad tie vasaros žaidimai būtų dar gi ir vaiko intelektą, kūrybiškumą, dėmesio koncentraciją, pastabumą lavinantys??

Išbandytomis ir itin pasiteisinusiomis žaidimų idėjomis dosniai dalijasi Menar Akademijos mokytojų kolektyvas. Jau 5 metus sėkmingai auganti kokybiško ir kūrybiško neformalaus ugdymo mokykla Lietuvoje – MENAR Akademija, kurioje 3 – 15 metų vaikai, taikant efektyvius ir naujus metodus, yra mokomi skaičiuoti greitai ir kūrybiškai, siūlo papildyti vasaros pramogų „ginkluotės banką“ dviem saujomis linksmų, tačiau sykiu ir lavinačių žaidimų.

1. Dėmesio koncentracijos ir greitos reakcijos lavinimas: SUSKAIČIUOK!

Šis žaidimas tikrai labai mėgstamas MENAR Akademijoje, o jo formos pačios įvairiausios. Rungtynių variantas: „Kas greičiau suskaičiuos KIEK….“ laiptų iki mūsų buto; kiek pėdų nuo čia iki pat jūros?; kiek lapų ant šios vėjo nulaužtos šakos?; kiek langų šiame daugiabutyje/name/laive/lėktuve?; kiek kėdžių/stalų mūsų namuose/šventinėje salėje? Kiek dviračio ratas turi stipinų? Ir t.t.

Taip pats žaidimas SUSKAIČIUOK! Labai tinka tais atvejais, kai staiga prireikia ramybės ir tylos bent 1-2 minutėms: SUSKAIČIUOK... kiek tavo valgomas arbūzo gabalėlis turi sėklų?; Kiek mėlynių/vyšnių/aviečių telpa stiklinėje?; kiek žmonių baltais marškinėliais/šortais/batais praėjo pro mus per 5 min?; Kurioje miesto pusėje žmonės turi daugiau reikalų: į kurią pusę per 5 minutes nuvažiavo daugiau automobilių? Kiek raidelių „K“ gali suskaičiuoti 5-ajame knygos puslapyje?

Kaip jau supratote, žaidimo varijacijos begalinės, todėl jis tinka bet kur ir bet kada, o tam, kad jis „veiktų“ visada, retkarčiais skaičiuotojus už puikų darbą galima pamaloninti maloniu siurprizu.

2. Greitos reakcijos ir strateginio mąstymo lavinimas: XO + lenktynės.

„Kryžiukais ir nuliukais“ žaisti moka ir dideli, ir maži, tačiau lenktynės net ir banaliausiam žaidimui suteikia naują skonį. „X“ ir „O“ gamybai ideliai tinka akmenukai nuo jūros kranto. Kreida arba markeriu 6 akmenukus pažymėjite „X“ ženklu ir 6 „O“ ženklu (jei neturite kuo rašyti, atrinkite 6 mėlynos ir 6 baltos spalvos akmenukus). Tada ant žemės/smėlio nupieškite arba iš šakų sudėliokite 3x3 dydžio lentelę. Lenktyniauti gali du asmenys arba dvi komandos tarpusavyje. Lenktynių taisyklės: Nubėgti iki sutartos vietos, paimti vieną pažymėtą akmenuką ir kuo greičiau padėti į jam strategiškai labiausiai tinkamą vietą 3x3 lentelėje. Tašką gauna ta komanda, kuri pirmoji vertikaliai/horizontaliai arba įstrižai sudeda 3 savo komandos ženklus („X“ arba „O“). Lenktynių užduotys, kiekvienam etapui gali skirtis: padaryti 10 pritūpimų/išsimaudyti jūroje/perskaityti garsiai vieną knygos pastraipą/suvalgyti arbūzo skiltelę/parašyti jūros pakrantėje savo vardą ir t.t. Svarbu: atlikus užduotį, kuo greičiau lėkti uždėti X arba O ir stengtis pelnyti, kuo daugiau taškų. Varžovai iš anksto susitaria, koks laimėjimas laukia nugalėtojų. Verta atminti, kad už saldumynus ne ką prastesni prizai yra ir paslaugos arba nuoširdūs komplimentai!

3. Greitos reakcijos lavinimas: KAS PALIES...?

Aktyvus žaidimas, tinkantis visai šeimai. Vedantysis užduoda klausimą: KAS GREIČIAUSIAI PALIES.... kokį nors daiktą (skruzdę, kelmą, kankorėžį, akmenį, gėlės žiedą, vandenį, laistytuvą ir kt.) arba daiktą, pasižymintį tam tikromis savybėmis (medinį, geležinį, raudoną, šlapią, šviečiantį, kvepiantį ir kt.). Greičiausiai palietęs stoja į vedančiojo vietą ir užduoda naują klausimą „Kas palies?...“

4. Klausymo koncentracijos lavinimas: IŠ DAINOS ŽODŽIŲ NEIŠMESI, O SUSKAIČIUOSI.

Žaidimas labai tinka keliaujantiems automobiliu. Klausydami mėgiamų dainų pabandykite drauge suskaičiuoti, kiek kartų buvo paminėtas tam tikras dainos žodis, o vėliau palyginti, ar gavote tokį patį atsakymą. Pavyzdžiui, M. Mikutavičiaus dainoje „Aš tikrai myliu Lietuvą“ žodis „myliu“, S. Prūsaičio dainoje „Vasara 3016“ žodis „vasara“ ir t.t.

5. Dėmesio koncentracijos, pastabumo, kūrybiškumo, pasakojimo gebėjimų lavinimas: FILMO EKSPERTAI.

Dažnai ant Youtube animacijos nepelnytai pykstama, nes toji iš tėvų atima vaikus ir jų žvilgsnį prikausto tik prie ekranėlyje judančių paveikslėlių. Tačiau MENAR mokytojų siūlomas smagus žaidimas yra labai geras būdas panaudoti Youtube išradingai ir naudingai. Paieškos laukelyje įrašykite PIXAR short films ir išsirinkite 4-6 min. trukmės, iš pirmo žvilgsnio į akį kritusį filmuką (Pvz:. Paukščiai). Prieš peržiūrą, įspėkite žiūrovus, kad filmas bus žiūrimas neįprastai:

1) reikės būti labai atidiems ir įsiminti menkiausias detales (veikėjo akių/rūbų spalvą, įsiminti kiek ir ko buvo ant stalo ir pan.);

2) filmas bus stabdomas kas 15-25 s. ir vaikams Jūs užduosite klausimus, raginančius išsakyti savo nuomonę apie vykstančius įvykius, pagalvoti, kas dabar galėtų nutikti (Pvz.: Kaip manai, kaip dabar jaučiasi didysis paukštis? Ar tu esi panašiai jautęsis? Kaip manai, kaip jis pasielgs dabar? Apie ką dabar jis galvoja ir pan.).

Vaikai turėtų būti skatinami atsakyti kaip tikri filmo ekspertai pilnais sakiniais: „Aš manau“ „Kaip ir Adelė aš galvoju, kad..“ „Aš įsitikinusi, kad dabar bus...“ ir pan. Po filmo, Jūs, (arba vaikai vieni kitiems) užduoda pastabumą tikrinančius klausimus. Svarbu, kad nei vienas atsakymas, geras jis ar blogas, nebūtų sumenkinamas, kaip netinkamas ar neteisingas. Po klausimų/atsakymų viktorinos filmą be stabdžių galite peržiūrėti dar kartą ir tuomet kiekvienas asmeniškai, be išorinio spaudimo, turės progą įsitikinti, kurio atsakymas buvo teisingas, o kurio ne.

6. Fotografinės atminties lavinimas: LANGAI

Pagaliuku ant žemės nupieškite langelių lentelę 3x3. Į 5 langelius iš 9 įdėkite po vieną akmenuką savo nuožiūra. Leiskite vaikui 20-30 s. stebėti akmenukų išdėstymą. Laikui pasibaigus paprašykite vaiko nusisukti, o tuo metu visus akmenėlius nurinkite ir sudėkite į krūvą prie kitų. Tada, kai langeliai jau tušti, leiskite vaikui sudėlioti akmenukus atgal būtent taip, kaip buvo prieš nusisukant (tam, kad išvengtumėte ginčų, siūlome visada pasidaryti po nuotrauką, kaip jie buvo išdėlioti prieš tai). Užduotį reikėtų vis sunkinti. Pavyzdžiui, pildyti visus langelius ne tik akmenukais, bet ir kankorėžiais, medžių lapais arba ilginti atsakymo pateikimo trukmę: paprašyti nubėgti iki sutartos vietos ir atgal, o tik tada viską sudėlioti į vietas.

7. Dėmesio koncentracijos lavinimas: BŪŪ IR MIAU

Paprastas žaidimas puikiai tinkantis visai šeimai keliaujančiai automobiliu. Sutarkite, kad skaičiuosite iki 20 visi iš eilės, tik vietoj skaičių, kurie turi 3-ejetą reikės sakyti BŪŪ, o vietoje tų, kurie turi 7-etą sakyti MIAU. Tada ratu, pagal laikrodžio rodyklę, sakykite tik po vieną žodį (1, 2, BŪŪ, 4, 5, 6, MIAU...) kol kuris nors suklius ir iškris. Suskaičiavus iki 20 vėl pradėti iš pradžių: tas kuris netyčia leptelės 21, iš žaidimo iškris. Daugiausiai laimėjimų pelnęs šeimos atstovas bus ypatingai pasveikintas: galės nusipirkti ledų, viešbutyje lovą išsirinkti pats pirmas ir pan.

8. Skaičiavimo įgūdžių stiprinimas: ARITMETIKA APLINK MUS

Nemažai nenuoramų galima sutramdyti duodant jiems jų vertą užduotį, kurios metu gali pasipuikuoti savo gebėjimais skaičiuoti. O tam tikrai nereikia per atostogas vežiotis aritmetikos vadovėlių, nes daugybė skaičių yra aplink mus. Jums belieka suformuoti intriguojančią užduotį: „Ar tu galėtum suskaičiuoti....?“

kokia yra mūsų automobilio valstybinio numerio skaitmenų suma? (4+3+5); o automobilių aikštelėje stovinčių automobilių?

kokia mūsų šeimos narių amžiaus suma? O draugų Jonaičių šeimos? Giminės?

kokia visų visų skaičių, kuriuos matai aplink save stovėdamas vietoje (laikrodis, automobiliai, kelio ženklai, namo numeriai ir kt.) suma? O dabar kitoje vietoje?

9. Dėmesio koncentracijos, greitos reakcijos ir pastabumo lavinimas: MEDŽIOTOJAI

Ant balto popieriaus lapo, storu flomasteriu surašykite skaičius nuo 1 iki 60 taip, kad jie būtų visi skirtingų dydžių ir išsimėtę visame lape (1 ir 2 negali būti šalia vienas kito) – tai bus medžiotojų laukas. Jam bus reikalingi bent du medžiotojai. Pasirūpinkite, kad jie būtų ginkluoti: kiekvienam medžiotojui leiskite išsirinkti po vieną skirtingos spalvos flomasterį arba pieštuką. Medžiotojai yra itin draugiški ir į skaičius šaudo tik po vieną, „kad nepabaidytų kitų“: vienas medžiotojas Nr.1 šaudo nelyginius (1, 3, 5, 7.. ir kt..) o kitas medžiotojas, Nr. 2, lyginius (2, 4, 6, 8... ir kt.) skaičius. Skaičių medžioklę pradeda pirmasis ir suradęs 1 didžiuliame medžioklės lauke, jį pašauna savo flomasteriu. Tada antrasis medžiotojas pasielgia taip pat, bet šauna jau sekantį skaičių – 2. Po jo vėl pirmojo medžiotojo eilė: jis ieško 3-ejeto, antrasis – 4-verto ir t.t. Svarbu, kantriai sulaukti savo eilės, kol kitas medžiotojas ras savo skaičių.

10. Dėmesio koncentracijos ir fotografinės atminties lavinimas: KAS DINGO? KAS ATSIRADO?

Suieškokite 10-15 skirtingų daiktų (knyga, šaukštas, akmuo, telefonas, kojinė ir kt.) ir sudėkite juos į vieną vietą ant žemės. Leiskite vaikams gerai apžiūrėti ir įvardinti, ką čia mato, o po to paprašykite nusisukti. Tuo metu skubiai paslėpkite vieną iš daiktų, o likusius sukeiskite vietomis. Leiskite vaikams atsisukti ir paklauskite „KAS DINGO?“. Pirmasis teisingai pasakęs įgauna teisę slėpti kitą daiktą. Žaidimą galima žaisti Ir atvirkščiai: kol visi nusisukę pridėkite 1 ar 2 naujus daiktus, o vėliau paklauskite „KAS ATSIRADO?“.

Žaidimai – yra pats tinkamiausias būdas mokytis

Tuo neabejoja nei viena MENAR Akademijos specialistė. Sistemingai atliekant išvardintus ir į juos panašius pratimus pasiekiami išties įspūdingi rezultatai: pagerėja vaikų gebėjimai išlaikyti dėmesį ir susikaupti ilgesniam laikui, pastabumas, reakcija, kūrybiškumas ir vizualizacija. O svarbiausia, bendras žaidimas yra vienas iš būdų pasakyti, kaip Jūs MYLITE savo vaiką, ir kad Jums tikrai gera leisti laiką kartu su juo kartu.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.