M. Zuckerbergo pasisakymas JAV Kongrese: 7 dalykai, kuriuos turėtume išgirsti

Šiomis dienomis Markui Zuckerbergui tenka didžiausias išbandymas per visą „Facebook“ istoriją – jo laukia net ne vienas, o du pasiaiškinimai JAV kongrese.

 Šiomis dienomis Markui Zuckerbergui tenka didžiausias išbandymas per visą „Facebook“ istoriją – jo laukia net ne vienas, o du pasiaiškinimai JAV kongrese.  <br> AFP / Scanpix nuotr.
 Šiomis dienomis Markui Zuckerbergui tenka didžiausias išbandymas per visą „Facebook“ istoriją – jo laukia net ne vienas, o du pasiaiškinimai JAV kongrese.  <br> AFP / Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Apr 10, 2018, 11:17 AM

Žinoma, kai kas visą šitą reikalą mato tik kaip progą politikams pasivaidenti televizorių ekranuose – ir tame galbūt yra tiesos – bet pasaulis dar niekada neturėjo tokios progos pamatyti tikrą M.Zuckebergą – būtent tikrą, o ne nudailintą visų savo viešųjų ryšių padėjėjų ir agentūrų, rašo Dave’as Lee iš BBC.

Pradiniai teiginiai, kuriuos minės M.Zuckerbergas, jau yra paviešinti. Bet žinoma, per visus pasiaiškinimus jų bus ir daugiau, nes Kongresas keps jį ant lėtos ugnies dėl skandalo, susijusio su „Cambridge Analytica“, – ir kodėl informacijos nutekėjimą aptiko ne pats „Facebook“, o laikraštis. „Facebook“ kūrėjas neišvengiamai sulauks nemalonių klausimų tiek apie „Facebook“ įtaką JAV prezidento rinkimams, tiek paties „Facebook“ ateitį.

Ir štai kokius atsakymus greičiausiai išgirsime iš M.Zuckerbergo:

1. Teigiamų dalykų pabrėžimas

Bendruomenė, bendruomenė, bendruomenė. Šį žodį ne kartą girdėsime iš „Facebook“ įkūrėjo lūpų, kai jis, pradėdamas savo pranešimą, nušvies kokį gėrį pasauliui atnešė šis socialinis tinklas.

Ir jis bus teisus. Organizuoti realaus pasaulio įvykius – ar tai būtų gimtadienis, ar protestas – su „Facebook“ tapo žymiai paprasčiau. Kaip ir dalintis nuotraukomis ar filmuota medžiaga – su artimaisiais ir draugais.

M.Zuckerbergas taip pat kalbės apie tai, kaip „Facebook“ sėkmingai naudoja smulkusis verslas – kad savo klientus pasiektų greitai, efektyviai ir pigiai.

Ką reikėtų suprasti tarp eilučių – pernelyg netrypkite mano verslo, nes jis gali paveikti milijonus kitų verslų.

2. Normalus elgesys

Trisdešimt trejų metų vadovui paaiškinti, kaip veikia jo kompanija nebus problema. M.Zuckerbergas nėra tas vykdantysis direktorius, kuris slapstosi direktorių tarybos kambaryje. Jis moka programuoti taip pat gerai, kaip ir jo inžinieriai.

Vietoje to jo laukia kitoks iššūkis – atrodyti žmogiškai ir pademonstruoti atgailą – nepaisant anksčiau išsakytos „Facebook“ pozicijos, kad jų supratimu, vartotojai savo duomenis atidavė savanoriškai.

3. Kaltinimai A.Koganui

Svarbu prisiminti, kad nors “Facebook” pripažino savo duomenų tvarkymo politikos klaidas, iš tiesų kompanija mano, kad labiausiai čia yra kaltas Kembridžo universiteto mokslininkas Alexanderis Koganas.

Juk tai jis sukūrė programą, kuri siurbė vartotojų duomenis, kuriuos galiausiai panaudojo „Cambridge Analytica“. Ir būtent „Cambridge Analytica“ sakė, kad ji ištrynė surinktus duomenis – nors iš tiesų, pasirodo, to nepadarė.

4. Kitų kompanijų įtraukimas

Prieš šį M.Zuckebergo pasiaiškinimą Kongrese teisininkai norėjo, kad savo žodį tartų ir „Google“ bei „Twitter“ vadovai. Nes rusiškos propagandos netrūko nei „Twitter“ tinkle, nei „YouTube“.

Bet taip nenutiks – prieš Kongresą stos tik „Facebook“. Tačiau tai nereiškia, kad M.Zuckerbergas nebandys į debatus įtraukti ir kitas kompanijas – net jei ir nenurodant konkrečių jų pavadinimų.

„Facebook“ nebuvo pirmoji kompanija, iš surinktų asmeninių duomenų susikrovusi milijonus – ir nebus paskutinė.

5. Politinis teatras ir prasti klausimai

“Tai paprastas “taip arba ne” klausimas”, – tai yra labai mėgstama politikų frazė tokiuose Kongreso renginiuose. Ir ji efektyviausia, žinoma, tada, kai atsakymas į užduotą klausimą toli gražu nėra tik „taip“ arba „ne“.

Galima tikėtis nemažai kongresmenų, kurie bandys sužibėti prieš kameras savo klausimų aštrumu ar šmaikštumu – tam, kad vaizdo ištraukas su jais pačiais parodytų vakaro žiniose, ar, ironiška, pasidalintų tame pačiame „Facebooke“. Juk galimybė apšaudyti vieną iš galingiausių Silicio slėnio asmenybių yra puikia medžiaga bet kuriai rinkimų kampanijai.

Bet visa tai dažniausiai veda į neteisingus, klaidinančius klausimus, į kuriuos atsakymai būna teisingi, bet ne mažiau klaidinantys. Pavyzdžiui, galima lažintis, kad nors kartą bus galima išgirsti klausimą „ar galite čia ir dabar prisiekti, kad „Facebook“ niekada nepardavinės savo vartotojų duomenų?“ – į ką neabejotinas atsakymas būtų „Žinoma!“ – bet juk “Facebook” niekada ir nepardavinėjo jokių duomenų. Jis tik suteikė priėjimą prie jų.

6. Jokių debatų dėl reguliacijos

M.Zuckerbergas iš kišenės ištrauks Sąžiningos reklamos įstatymą“ – siūlomą įstatymą, kuris padidintų politinės reklamos skaidrumą internete.

Palaikymas šiam įstatymui – gudrus „Facebook“ viešųjų ryšių ėjimas: jis leidžia M.Zuckerbergui sakyti, kad yra atviras valdžios reguliacijoms, ir tuo pačiu išvengti bet kokio didesnio kišimosi į „Facebook“ valdymą.

7. Žvilgsnis į įstatymus

Federalinė Prekybos Komisija (angl. Federal Trade Comission, FTC) atlieka tyrimą, ar „Facebook“ nepažeidė įstatymo (konkrečiai – „sutikimo potvarkio“ (angl. consent decree), priimto 2011), apibrėžiančio kaip tiksliai turėtų būti elgiamasi su duomenimis.

“Facebook“ yra pasižadėjęs vengti netinkamo šio įstatymo interpretavimo tiek tiesiogiai, tiek netiesiogiai“, o taip pat būti visiškai atvirais su vartotojais apie tai, kaip jie proaktyviai ar reaktyviai jie gali kontroliuoti savo asmeninių duomenų panaudojimą.

Sprendžiant iš to, ką žinome, įstatymų kūrėjai tikrai nevengs klausimų, ar M.Zuckerbergas nepažeidė šių dviejų įsipareigojimų.

Parengta pagal BBC.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.