Neįprastas atradimas: milijonų metų senumo krokodilo pilve rado tai, ko nesitikėjo

Atrastas kreidos periode gyvenęs krokodilas, o jo skrandyje – suvalgytas dinozauras. Visgi ši vakarienė ne tokia ir įspūdinga, kokią galėtume įsivaizduoti – krokodilas net ir pagal šiuolaikinius standartus nebuvo toks didelis, o dinozauras buvo vos vištos dydžio. Vis dėlto šis atradimas patvirtina tai, ką paleontologai jau seniai įtarė, taip pat tai reiškia naujos krokodilų rūšies ir genties atradimą.

Atrastas kreidos periode gyvenęs krokodilas, o jo skrandyje – suvalgytas dinozauras. <br> 123rf iliustr.
 „Confractosuchus sauroktonos“ kaukolė. Už kaukolės, skrandyje, rastas nedidelis dinozauras – tai pirmas kartas, kai krokodilas aptiktas suvalgęs dinozaurą.<br> Australian Age of Dinosaurs Museum nuotr.

Feb 15, 2022, 2:44 PM, atnaujinta Feb 15, 2022, 3:14 PM

2011 m. paleontologų ir savanorių komanda kasinėjo sauropodų kaulus Australijoje, netoli Vintono. Kirtikliais ir kastuvais atradę tiek, kiek buvo įmanoma, komandos nariai kasinėjimo darbams panaudojo frontalinį krautuvą, kad šis nukastų vieną po kito slypinčius purvo sluoksnius.

Komanda, iškasusi maždaug metrą žemės ir nieko neradusi, jau ketino krautuvą panaudoti kažkam kitam, bet nutarė pakasti dar kiek giliau. Ir tai buvo jų laiminga diena – bekasdami jie pasiekė sukietėjusią masę, kurioje, kaip paaiškėjo, buvo 93 mln. metų senumo krokodilo fosilija. Šis neįprastas – dėl daugelio priežasčių – radinys buvo aprašytas žurnale „Gondwana Research“. Deja, kasinėjimui panaudotas keltuvas gerokai apgadino fosiliją.

Jau suvokdami, kad aptiko kažką įdomaus, Naujosios Anglijos universiteto daktaras Matt'as White'as ir kiti komandos nariai, ši kart panaudoję tinkamesnę įrangą, iškasė krokodilą ir rado kai ką nepaprasto: pilną krokodilo skeletą su mažu ornitopodiniu dinozauru pilve. „Geriausi atradimai padaromi tada, kai ką nors sulaužai', – teigė M.White'as.

Rastas dinozauras buvo per daug suiręs, kad jį būtų galima identifikuoti, tačiau, M.White'o teigimu, jis galėjo būti tokios pat rūšies, kaip ir tie dinozaurai, kurie išmynė garsųjį Lark Quarry dinozaurų taką. Tuo tarpu rasto krokodilo rūšis anksčiau niekam nebuvo girdėta, tad dabar ji pavadinta „Confractosuchus sauroktonos“, o tai išvertus pažodžiui reiškia „sulūžusį dinozaurų žudiką“.

Šiuolaikiniai krokodilai garsėja tuo, kad noriai ėda bet ką, ir jau seniai manoma, kad juros ir kreidos periodu didžiąją dalį kai kurių jų rūšių maisto raciono sudarė maži ir vidutinio dydžio dinozaurai. Tačiau kol kas atrasti tik dviejų išnykusių krokodilų protėvių skrandžio turinio komponentai. Vieno iš jų skrandžio turinio neįmanoma identifikuoti, bet žinoma, kad skrandyje buvo mažesnis krokodilas.

M.White'as sakė, kad abi fosilijos buvo taip glaudžiai susipynusios, jog nebuvo galima išimti kurio nors iš jų kaulų nepažeidžiant kito. Vietoje to komanda panaudojo pramoninį mikrokompiuterinį tomografą, kad sukurtų kiekvieno kaulo 3D modelį. Tyrėjai patvirtino, kad mažasis dinozauras iš tiesų buvo paskutinis krokodilo valgytas maistas, nes po stipraus įkandimo vienas jo šlaunikaulis buvo perlaužtas į dvi dalis, o ant kito matėsi aiški krokodilo danties žymė.

Krokodilas buvo maždaug 2,5 m ilgio – nedidelis pagal kreidos amžiaus standartus, o ornitopodas svėrė 1-1,7 kg. M.White'as, jį apibūdino kaip dar pilnai nesusiformavusį, tačiau abejojo, ar jis būtų augęs ir toliau.

Paslaptimi vis dar išlieka tai, kodėl gi krokodilas mirė netrukus po savo paskutinės vakarienės. M.White'as pažymėjo, kad jo uodegos rasti nepavyko, ir pridūrė, kad „tai skaniausia krokodilo dalis“, todėl gali būti, kad koks nors didesnis dinozauras atkeršijo už savo mažąjį giminaitį.

„Nors „Confractosuchus“ vadinami krokodilai įprastai nevalgydavo dinozaurų, regis, lengvo grobio vienas jų visgi neatsisakė“, – teigė M.White'as ir pridūrė, kad, kaip ir šiuolaikiniai krokodilai, „Confractosuchus“ galėjo suvalgyti didesnį už save grobį.

Parengta pagal „IFL Science“.