Itin slaptas JAV orlaivis atvyko ten, kur įprastai neskrenda – kokia to priežastis?

Itin modifikuotas Jungtinių Valstijų karinių oro pajėgų „NT-43“, geriau žinomas kaip „RAT55“, ką tik atliko retą skrydį – jis visiškai kitoks nei įprastiniai šio orlaivio skrydžiai. Mat lėktuvą „RAT55“ galima vadinti ne tik keisčiausiu „Boeing 737–200“ tipo lėktuvu, bet ir „droviausiu“. Jo veiklos zona – vien tik apleistuose oro poligonuose, užimančiuose didelius oro erdvės plotus virš pietų centrinės Kalifornijos ir pietų Nevados. Dažnai šis orlaivis įskrenda į 51-ąją zoną arba Tonopaho poligoną.

 NT-43, geriau žinomas kaip RAT55.<br> Phodocu nuotr.
 NT-43, geriau žinomas kaip RAT55.<br> Phodocu nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Jun 12, 2022, 1:47 PM

Šis orlaivis itin vertingas, o naudojamas jis kaip skraidanti orlaivių matavimų laboratorija. Jis Amerikai itin svarbus, kadangi padeda užtikrinti slaptų orlaivių galimybes ir patikimumą. Viską apie unikalią šio orlaivio misiją ir įdomią istoriją galite perskaityti čia ir čia.

Kartais „RAT55“ užfiksuojamas skraidantis virš Mohavės dykumos, o jam iš paskos seka strateginis bombonešis „B-2 Spirit“ – o kartais jį skrendantį galima pastebėti lėktuvų sekimo programėlėje (ir kokiu atveju orlaivis susilaukia daug dėmesio). Taip nutiko ir 2022 m. birželio 1 d., kai lėktuvas nuskrido į JAV rytus, Oklahomos valstiją. Itin keistos išvaizdos lėktuvas ankstų trečiadienio rytą išskrido iš savo numanomos buveinės itin saugomame Tonopaho poligone.

50 metų senumo „RAT55“, kaip ir bet kuriam kitam „Boeing 737–200“ lėktuvui, reikalinga techninė priežiūra – periodiniai remonto darbai ir patikrinimai. Šiuo metu šis orlaivis – vienas iš nedaugelio vis dar skraidančių pirmosios kartos „Boeing 737–200“. Nors jis naudojamas gana retai ir greičiausiai yra itin gerai prižiūrimas, laikui bėgant išlaikyti jį bus tik sunkiau.

Nemenki lėktuvui atlikti patobulinimai neabejotinai padidina jo korpusui tenkančią apkrovą. Kadangi „RAT55“ dažnai skraido žemesniame aukštyje kartu su tikslinių „klientų“ orlaiviais, lėktuvo korpusui tenkantis krūvis dar labiau padidėja. Ši groteskiškai atrodanti, bet itin svarbi skraidanti jutiklių laboratorija jau anksčiau buvo pastebėta sunkiosios techninės priežiūros centre. Toks centras yra ir Ardmore, Oklahomoje, į kur birželio pradžioje ir skrido lėktuvas.

Vos 25 000 gyventojų turinčio Admoro miesto municipaliniame oro uoste įsikūrusi „King Aerospace“ bendrovė atlieka orlaivių techninę priežiūrą – ypač daug dėmesio skiria „Boeing 737–200“ lėktuvams. Bendrovės interneto svetainėje rašoma:

„King Aerospace Commercial Corporation“ valdo Federalinės aviacijos administracijos patvirtintą VVIP aviacijos techninės priežiūros įmonę. Taip pat turime šalies ir tarptautinių aviacijos reguliavimo agentūrų sertifikatus. Bendrovė „Boeing“ mus įtraukia į savo metinį „Boeing Business Jet“ klientų aptarnavimo vadovą, pažymėdama mus kaip techninės priežiūros ir dažymo paslaugų teikėją.

Aviacijos fotografas @Volgowrath apžiūrėjo oro uostą, tikėdamasis ten pamatyti garsųjį „RAT55“. Jam nusišypsojo sėkmė – pavyko užfiksuoti lėktuvą vienoje iš „King Aerospace“ techninės priežiūros aikštelių.

Lėktuvo korpuso pakeitimai atliekami pagal specialų užsakymą, juos tenka keisti, kad būtų galima naudoti naujas technologijas, taip pat svarbu reguliariai prižiūrėti ir testuoti, kad būtų užtikrinama skraidymo sauga. Šios modifikacijos (o taip pat ir kitos, kurias prireikus galima pritvirtinti), skirtos radarams, infraraudonųjų spindulių ir kitokiai optikai, ryšių įrangai ir susijusioms technologijoms. Šis orlaivis – tikrai išskirtinis, todėl norint jį tinkamai prižiūrėti reikalingi žmonės, žinantys, kaip saugiai atlikti šiuos sudėtingus pakeitimus – tik taip lėktuvas galės vykdyti unikalias misijas.

„King Aerospace“ yra sukaupę vertingos patirties sunkiosios techninės priežiūros ir nuodugnių modifikacijų darbų srityje – tai ypač svarbu tiems klientams, kuriems rūpi saugumas. Būtent todėl į šią vietą atlikti priežiūros darbų (o galbūt ir kažko kito) ir yra siunčiamas „RAT55“.

Tiesą sakant, tai jau ne pirmas kartas, kai lėktuvų skrydžius sekantys entuziastai pastebi į Oklahomos aerodromą skrendantį „RAT55“. Dar 2021 m. gruodį jis ten nuvyko ir išbuvo apie mėnesį, o paskui grįžo atgal į Vakarus.

Visgi svarbu paminėti, kad „RAT55“ amžinai neskraidys – jam jau beveik 50 metų. Ilgainiui kitas (ar keli kiti orlaiviai) užims jo vietą. Pastaruoju metu sparčiai kyla „sumažinto matomumo“ (angl. low observable) orlaivių kūrimo mastai: jau įsibėgėjo naujos kartos oro erdvės dominavimo (angl. Next Generation Air Dominance, NGAD) programa, netrukus bus pradėtas naudoti B-21, o RQ-180 jau skraido. Be viso, kas jau minėta, vykdoma ir daugelis kitų programų, ypač skirtų slaptiems bepiločiams orlaiviams – todėl greičiausiai prireiks vieno ar dviejų papildomų lėktuvų, kurie papildytų „RAT55“ pajėgumus.

Buvo nemažai svarbių požymių, kurie leido teigti, kad būtent paslaptingasis nemodifikuotas 737–700, įregistruotas Karinių oro pajėgų greitųjų pajėgumų tarnyboje numeriu „N712JM“, pakeis „RAT55“. Viską apie šį orlaivį ir jo galimą ryšį su „RAT55“ galite perskaityti čia. Buvo spėliojama, kad „N712JM“ buvo nudažytas ir paverstas „737“, turinčiu JAV karinių oro pajėgų serijos numerį „21–0024“. Šis orlaivis maždaug nuo balandžio skraido iš Veiko (Teksaso valstija), kur įsikūrusi didelė L3 gamykla, užsiimanti orlaivių modifikavimu.

Ar „21–0024“ pasirodys esąs „N712JM“ ir ar išvis yra susijęs su bandymu pakeisti „RAT55“, kol kas dar neaišku. Federalinė aviacijos administracija teigia, kad „N712JM“ vis dar registruotas JAV karinėse oro pajėgose (USAF), nors šios institucijos duomenų bazė ne visada atspindi tikrovę.

Dar svarbiau yra tai, kad Kolumbijos apygardos nacionalinės gvardijos 201-oji oro transporto eskadrilė eksploatuoja bent du sukarintus „737“, pažymėtus „C-40C“, kurių dažymo schemos ir serijos numerių išdėstymas yra panašūs. Dalinio misija – vykdyti „aukšto rango kariuomenės ir vyriausybės vadovų, įskaitant JAV ministrų kabineto narius, Kongreso delegacijas, gubernatorių delegacijas ir JAV pirmąją ponią, oro transporto operacijas visame pasaulyje“. Šiuose orlaiviuose įrengtos specializuotos ryšių sistemos, todėl „21–0024“ gali būti panašiai perdaromas L3 gamykloje Veike.

Nepaisant to, tikėtina, kad JAV karinės oro pajėgoms dar ne vienerius metus reikės tokių orlaivių, kaip „RAT55“. Gali būti, kad dalis jo atliekamo darbo ateityje bus atliekama su modulinėmis sistemomis, pažangiu skaitmeniniu modeliavimu arba mažesniais modifikuotais orlaiviais, kuriuose naudojami naujesni radarai. Tačiau veikiančių „sumažinto matomumo“ orlaivių vis dar reikės. Tai ypač aktualu atlikus lėktuvo korpuso modifikavimo darbus, padengus jį naujomis dangomis ir siekiant patikrinti naujų orlaivių „mažo matomumo“ pajėgumus realioje jų naudojimo aplinkoje.

Senojo „RAT55“ pakeitimai buvo atliekami atsižvelgiant į dešimtmečių senumo technologijas, tad kol tiksliai nežinome, kaip atrodys jo įpėdinis, galime teigti, jog „NT-43A“ išlieka „droviausiu“ ir unikaliausiu „Boeing 737“ lėktuvu pasaulyje.

Parengta pagal „The Drive“.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2023 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.