Moksliškai įrodyta: anksčiau pradėjusių skaityti vaikų smegenys vystosi geriau, gyvenime jie sėkmingesni

Mažus vaikus gali žavėti elektroniniai prietaisai, tačiau naujas tyrimas rodo, kad senamadiškas skaitymas gali padėti jiems tapti geriau prisitaikiusiais vidurinės mokyklos mokiniais.

 Tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau nei 10 000 JAV vaikų, parodė, kad tie, kurie anksti vaikystėje pradėjo skaityti savo malonumui, buvo linkę būti geresniais bent keliais aspektais.<br> 123rf nuotr.
 Tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau nei 10 000 JAV vaikų, parodė, kad tie, kurie anksti vaikystėje pradėjo skaityti savo malonumui, buvo linkę būti geresniais bent keliais aspektais.<br> 123rf nuotr.
 Tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau nei 10 000 JAV vaikų, parodė, kad tie, kurie anksti vaikystėje pradėjo skaityti savo malonumui, buvo linkę būti geresniais bent keliais aspektais.<br> 123rf nuotr.
 Tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau nei 10 000 JAV vaikų, parodė, kad tie, kurie anksti vaikystėje pradėjo skaityti savo malonumui, buvo linkę būti geresniais bent keliais aspektais.<br> 123rf nuotr.
 Tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau nei 10 000 JAV vaikų, parodė, kad tie, kurie anksti vaikystėje pradėjo skaityti savo malonumui, buvo linkę būti geresniais bent keliais aspektais.<br> 123rf nuotr.
 Tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau nei 10 000 JAV vaikų, parodė, kad tie, kurie anksti vaikystėje pradėjo skaityti savo malonumui, buvo linkę būti geresniais bent keliais aspektais.<br> 123rf nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Jul 6, 2023, 11:57 AM

Tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau nei 10 000 JAV vaikų, parodė, kad tie, kurie anksti vaikystėje pradėjo skaityti savo malonumui, buvo linkę būti geresniais keliais aspektais: jų rezultatai buvo geresni atliekant tokių atminties ir kalbos raidos testus, jie turėjo mažiau elgesio problemų ir depresijos simptomų, o jų smegenų struktūra buvo geresnė.

Tačiau birželio 28 d. žurnale „Psychological Medicine“ paskelbtos išvados neįrodo, kad ankstyvasis skaitymas nusipelno visų jam priskiriamų nuopelnų.

Sunku atskirti vaikų skaitymo poveikį nuo kitų jų gyvenime vykstančių dalykų – įskaitant santykius su tėvais ir mokyklos aplinką, sako Niujorko universiteto Grossmano medicinos mokyklos raidos psichologė Caitlin Canfield. „Tačiau tai bent jau rodo ryšį“, – teigia tyrime nedalyvavusi psichologė. Ji priduria, kad vaikus neabejotinai naudinga skatinti skaityti, todėl tyrimo rezultatai gali būti dar viena priežastimi tai daryti.

Taip pat yra pagrindo manyti, kad skaitymas savo malonumui iš tiesų gali duoti tyrime pastebėtą naudą.

C.Canfield sako, kad kiti tyrimai parodė, jog vaikų skaitymas susijęs ne tik su geresniais testų rezultatais, bet ir su mažiau akivaizdžia nauda – pavyzdžiui, mažesne vienatve ir didesne savigarba.

Be to, ji pažymėjo, kad spausdinta medžiaga gali būti dar geresnė už elektronines knygas: esama įrodymų, kad skaitydami spausdintas knygas vaikai „perima daugiau žinių“ ir jiems tiesiog labiau patinka skaityti.

Tyrimai rodo, kad tėvai taip pat dažnai renkasi popierines knygas – sako, kad skaitymo su vaikais patirtis yra geresnė, teigia psichologė.

Ji taip pat sako, kad įdomi naujojo tyrimo dalis yra ta, kad tyrėjai turėjo ne tik testų rezultatus ir tėvų pranešimus, bet ir smegenų atvaizdavimo duomenis. Jie nustatė, kad vaikų smegenų struktūros skirtumai iš dalies paaiškina ryšį tarp ankstyvo skaitymo ir geresnių testų rezultatų bei psichinės gerovės.

Išvados pagrįstos daugiau nei 10 000 JAV vaikų nuo 9 iki 13 metų, kurie dalyvavo ilgalaikiame smegenų vystymosi ir vaikų sveikatos tyrime. Tėvų buvo klausiama apie kasdienę jų vaikų veiklą, įskaitant skaitymą savo malonumui – buvo vertinama, kokio amžiaus vaikai pradėjo skaityti ir kiek valandų šiuo metu tam skiria.

Šiek tiek daugiau nei pusė vaikų buvo laikomi „ankstyvaisiais“ skaitytojais: jie pradėjo skaityti savo malonumui nuo trejų iki dešimties metų. Likusieji – 48 proc. – arba neskaitė savo malonumui, arba pradėjo skaityti tik vėliau.

Tyrimo metu nustatyta, kad ankstyvieji skaitytojai pasiekė geresnių rezultatų atlikdami standartinius atminties, kalbos ir gebėjimo apdoroti žodinę informaciją testus. Jie taip pat turėjo mažiau elgesio problemų – pavyzdžiui, agresijos – ir remiantis tėvų pranešimais, rečiau sirgo depresija.

Kai tyrėjai peržiūrėjo vaikų smegenų magnetinio rezonanso tomografijas, jie pastebėjo keletą požymių, kurie viską susiejo: apibendrinant, anksti pradėjusių skaityti vaikų smegenų srityse, susijusiose su skaitymo procesais, taip pat dėmesiu ir elgesiu, buvo daugiau audinių. Atrodo, kad šie skirtumai iš dalies paaiškina su ankstyvuoju vaikų skaitymu susijusią naudą.

Pasak tyrimo bendraautorės Kembridžo universiteto (JK) profesorės Barbaros Sahakian, visa tai rodo, kad nors vaikams skaitymas gali atrodyti tiesiog smagiu užsiėmimu, iš tiesų tai yra daugiau nei tiesiog smagumas.

„Skaitymas yra ne tik maloni patirtis – visuotinai pripažįstama, kad skaitymas skatina mąstymą ir kūrybiškumą, didina empatiją ir mažina stresą, – universiteto pranešime spaudai cituojama B.Sahakian. – Tačiau, be to, radome svarbių įrodymų, kad tai susiję su svarbiais vaikų raidos veiksniais, gerinančiais jų pažinimą, psichinę sveikatą ir smegenų struktūrą, o tai yra kertiniai būsimo mokymosi ir gerovės pamatai“.

Tyrime dalyvavę ankstyvieji skaitytojai iš tiesų parodė kitus svarbius dėsningumus: Jie mažiau laiko praleido žiūrėdami į ekranus, įskaitant televizorius, planšetinius kompiuterius ir telefonus – ir daugiau miegojo nei jų bendraamžiai.

Šie įpročiai taip pat gali padėti paaiškinti geresnius vaikų testų rezultatus ir geresnę psichinę savijautą, teigia C.Canfield.

Anot jos, pasaulyje, kuriame pilna prietaisų, tėvai vis dar gali įkvėpti mažus vaikus skaityti. „Visada raginu tėvus leisti vaikams patiems vadovauti – rinktis knygas, leisti jiems versti puslapius“, – sako psichologė. Ji taip pat mano, kad kai vaikai paauga, galima leisti jiems skaityti komiksus ar grafinius romanus.

„Tai nebūtinai turi būti puiki literatūra, – sakė ji. – Tai gali būti bet koks skaitinys, kuris juos sudomina.“

Parengta pagal Phys.org

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.