Darbštūs jaunuoliai pagalbą iškviečiančią programėlę sukūrė per naktį

Tą pačią dieną, kai Lietuva laidojo automobilio bagažinėje žvėriškai nukankintą merginą, aštuonių jaunuolių komanda per Vilniuje vykusį „AppCamp“ renginį pristatė sprendimą, kuris ateityje galės išgelbėti ne vieną tokioje situacijoje atsidūrusį žmogų.

Daugiau nuotraukų (1)

Arnoldas Lukošius

Sep 30, 2013, 8:21 PM, atnaujinta Feb 21, 2018, 3:31 PM

Per 24 bemieges valandas aštuoni žmonės sukūrė tai, ko kelios ministerijos, tarnybos ir mobiliųjų tinklų operatoriai nesugebėjo padaryti per keletą metų. Patogi, lengvai valdoma, pritaikyta neįgaliesiems, suprantamai pateikianti informaciją apie nelaimės pobūdį ir skambinančiojo buvimo vietą 5-30 metrų tikslumu, sistema gali būti įdiegta Bendrajame pagalbos centre nors ir šią savaitę. Ir valstybei tai nekainuos nė cento.

Maža programėlė – didelis žingsnis link išgelbėjimo

„76 milijonai litų, 6 metai darbo ir jokio rezultato. Snieguolė ir septyni moksliukai (komandoje yra viena mergina, Eglė), 24 val. be miego – rezultatas pasiektas!“ – tiesiai šviesiai savo sprendimo „ePagalba“ pristatyme rašo appguru.lt komanda.

Teisybės dėlei reikėtų paminėti, kad jų sprendimas veikia tik išmaniuosiuose telefonuose ir planšetiniuose kompiuteriuose aprūpintuose GPS imtuvais bei mobiliuoju ryšiu (bus palaikomos visos pagrindinės operacinės sistemos), tačiau ir tai – kur kas daugiau negu nieko.

Iš esmės viskas atrodo labai paprastai: telefone žmogus turi programėlę, kurioje tik keturi langeliai – „Policija“, „Greitoji“, „Gaisrinė“ ir „Rašyti“. Paspaudus vieną iš langelių, Bendrojo pagalbos centro budintysis prieš akis regimame Lietuvos žemėlapyje pamato įsižiebiančią ikonėlę, kur iškart rodoma, kokios pagalbos reikia.

Kadangi programėlė automatiškai aktyvuoja telefono GPS imtuvą ir pasiunčia jo rodomus duomenis, gelbėtojai besikreipiančiojo buvimo vietą mato taip pat tiksliai, kaip automobilio GPS navigacija rodo kelią. Lieka atsiliepti į skambutį ir siųsti pagalbą.

Kadangi atsiliepęs darbuotojas iškart žino skambinančiojo (o ne ryšių antenos) buvimo vietą, atkrenta poreikis tikrinti operatorių perduodamus duomenis, nebereikia atlikti papildomų veiksmų, tad reagavimo laikas trumpėja praktiškai tris kartus ir siekia tik 30 sekundžių.

Negana to, su šia programėle pagalbą gali išsikviesti net kurtieji, nes galima siųsti SMS, netgi susirašinėti su gelbėjimo tarnyba, o tai ligi šiol buvo neįmanoma. Programėlė naudoją palydovo duomenis, o ne ryšių bokštų koordinates, tad rezultatai pasiekiami be jokių ryšio operatorių pastangų.

„Kartą paspaudus iškvietimą, programėlė pati nuolat siųs jūsų koordinates BPC, todėl operatorius tiesiog žemėlapyje matys jūsų judėjimą. Lauke vietos nustatymo tikslumas praktiškai idealus, o patalpoje išmėginę gavome 30 metrų paklaidą. Negana to, ji rodo buvimo vietą ir 3D erdvėje – galima pažiūrėti iš kur skambinama net „Google Streetview“ programoje“, – rodydamas, kaip pranešimą matys pagalbos tarnybos, pasakojo Justas, vienas programuotojų.

„Mes buvome numatę dalyvauti „AppCamp“ ir kurti kažkokią programėlę. Šeštadienį ryte susirinkome ir apsisprendėme, kad kursime būtent gelbėtojams padėsiančią aplikaciją. Programuotojai sėdo prie kompiuterių ir po paros darbo jau turėjome veikiantį modulį bei programėlę, – sako komandos narys Olekas. – Jau po savaitės Lietuva gali tapti visai kitokia šalimi – tokio sprendimo dar nėra įdiegęs niekas.“

Tarnybos abejomis rankomis už

„Nuo ko viskas prasidėjo? Šeštadienį visi sekėme tragediją. Antradienį apsisprendėme, kad reikia sukurti kažkokį sprendimą. Trečiadienį susitikome su Bendrosios pagalbos centro atstovais. Jie patvirtino, kad tokios programėlės labai reikia.

Vienintelė panaši šiuo metu yra registrų centro programėlė, tačiau ji reikalauja registracijos elektroniniu parašu ir jiems netinka. Kažkokį sprendimą siūlė slovėnai, bet jie norėjo pinigų, o jų nėra. Žodžiu, gavome žalią šviesą.

Ketvirtadienį susiskambinome su mobiliojo ryšio operatoriais, pamėginome sužinoti, kokius jie naudoja sprendimus ir supratome, kad čia susikalbėti bus sunku. Penktadienį susitarėme su Ryšių reguliavimo tarnyba ir jie pažadėjo, kad jei viskas veiks, suteikti mums atskirą keturženklį valstybinį numerį.

Štai tuomet supratome, kad mes galime apeiti operatorius ir galime tiesiogiai kurti paslaugą gelbėjimo tarnybai“, – programos kūrimo priešistorę pasakoja Olekas.

Taigi siunčiamos žinutės ir skambučiai į BPC bus nemokami ir juos atlikti galėsite net be SIM kortelės – lygiai taip pat, kaip dabar renkant 112. Skirtumas tik tas, kad jokio numerio rinkti nereikės, o gelbėtojai visuomet žinos jūsų koordinates.

Tolimesnis pokalbis su neišsimiegojusiais kūrėjais nukrypo į technines smulkmenas, tad nevargindami jūsų pasakysime tik tiek – Lietuvai šie vyrukai savo darbą tiesiog dovanoja, BPC nereikės nieko keisti ir investuoti.

„Mes sukūrėme ne tik programėlę, bet visą tarpžinybinę saugos ir pagalbos sistemą. Juk ateityje tokiu būdu renkant duomenis apie dažniausiai pasitaikančias bėdas vienoje ar kitoje vietoje, bus galima numatyti, kur siųsti patrulius, pritaikyti ją tų pačių patrulių saugumui ir t.t.“, – sako Olekas.

Tačiau net ir visa tai yra tik nedidelė projekto dalis – kartą ėmęsi daryti tvarką gelbėtojų darbo organizavime, ateityje komandos nariai planuoja sutvarkyti krizių valdymo sistemos darbą, padėti jėgos struktūroms ekstremaliose situacijose ir netgi siūlo išmaniosios gelbėjimo apyrankės, kainuosiančios 16 litų, projektą!

Kaip išgelbėti dar daugiau gyvybių?

Jie tai pavadino PIP (personalus išmanusis prietaisas). Aišku, nenuostabu, kad išmaniųjų laikrodžių amžiuje ir lietuviai atsisuko į išmaniąją apyrankę. Neįtikėtinai skamba tik numatoma jos kaina ir funkcionalumas.

Jų teigimu, vienos apyrankės kaina turėtų svyruoti nuo 16 iki 18 litų. Joje įmontuoti jutikliai (temperatūros, optinis, spaudimo, akustikos, šviesos, radiacijos, chemijos, jėgos) automatiškai rinks duomenis apie dėvinčio ją žmogaus organizmo bei aplinkos būseną ir atsiradus nukrypimams nuo normos siųs pagalbos prašymą.

Apyrankė automatiškai per programėlę „ePagalba“ susisieks su išmaniuoju telefonu ir prietaisas pasiųs duomenis gelbėtojams. Netgi dar daugiau – jei dėvintis apyrankę žmogus pasijus negerai ir pats neturės išmaniojo telefono, apyrankė galės pasiųsti pagalbos prašymą per bet kurį netoliese esantį išmanųjį telefoną, kuriame įdiegta programėlė „ePagalba“.

Taigi, net jei patys nieko nebijome, įsidiegę į savo telefoną šią programėlę galėsime išgelbėti gyvybę kitam. Aišku, tai jau ateities planai, o kol kas sprendimo kūrėjai pristato jį Bendrajam pagalbos centrui ir tobulina savo kūdikį.

Jei kam įdomu, tarp nugalėjusių „AppCamp“ komandų šios nėra – gal nespėjo visko užbaigti, gal nepakankamai įspūdingai pristatė, gal pasirodė pernelyg nepelningi, o gal išties pasauliui dabar reikalingesnė konkursą laimėjusi teniso partnerį susirasti padedanti programėlė „Tennis pyramid“?..

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.