Sovietų laikais V. Kisarauskas svajojo surengti parodą Paryžiuje

Nacionalinėje dailės

Nacionalinėje dailės galerijoje (NDG) atidarytos dvi parodos, išsamiai pristatančios dailininko Vinco Kisarausko (1934-1988) kūrybą ir asmenybę.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Nacionalinėje dailės galerijoje (NDG) atidarytos dvi parodos, išsamiai pristatančios dailininko Vinco Kisarausko (1934-1988) kūrybą ir asmenybę.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

ELTA ir lrytas.lt inf.

2015-04-29 10:48, atnaujinta 2018-01-05 12:49

V.Kisarauskas – vienas iškiliausių lietuvių modernistinės dailės kūrėjų. Tapytojas, grafikas, ekslibrisų bei koliažų autorius, dirbęs dieną naktį ir palikęs įvairių kūrinių. Juos ir galima pamatyti šioje retrospektyvinėje parodoje.

„Taip susiklostė mano likimas, kad nuo 1944 metų koja į koją su Vincu Kisarausku ėjom. Gimnazijoj net vienam suole sėdėjom, – pristatydamas šią parodą, į prisiminimus nusikėlė Lietuvos dailės muziejaus direktorius Romualdas Budrys. – V.Kisarauskas buvo daugialypė asmenybė, ne tik dailininkas. Jis galėjo būti ir rašytojas, turėjo literato talentą, visą gyvenimą gerai valdė plunksną.

Pokariu atvažiavom prekiniu traukiniu mokytis į Telšių keramikos mokyklą. Jau tada išryškėjo Vinco gabumai dailei. Jo kūryba – neišsemiama, jis buvo labai darbštus, dirbo nuo ryto iki vakaro. Tapė tiesiog intensyviai – kalbėdavo su žmogumi, atėjusiu į jo studiją, ir tapydavo.

Jis siekė vis kažko naujo, dar nematyto. Jo kūryba – dar neįvertinta. Kartą, kai bendravome su poetu Marcelijumi Martinaičiu, apie Vincą jis pasakė: „Tai – dailės vulkanas“.

Šios parodos kuratorė Milda Žvirblytė pabrėžė, kad V.Kisarauskas – vienas reikšmingiausių Lietuvos modernizmo kūrėjų, jo reikšmė modernistinės tapybos raidoje – labai svarbi. Jis siekė, kad jo kūryba būtų savalaikė, aktuali. Svajojo surengti parodą Paryžiuje, taigi matė save Vakarų dailės kontekste. Vienas pirmųjų Lietuvoje pradėjo siųsti savo ekslibrisus į Vakarų šalis.

„Vienas šios parodos tikslų – įvertinti V.Kisarausko kūrybą“, – sakė M.Žvirblytė.

Pirmoji dailininko paroda 1961 m. buvo surengta Rašytojų sąjungos klube Vilniuje. Tačiau ji buvo uždaryta, – dailininkas nevaizduoja socialistinio gyvenimo. Juo susidomėjo saugumas. Tačiau jo kūrybą vertino to meto Vilniaus intelektualai, kolegos, draugai. Didžioji – eksperimentinė – dailininko kūrybos dalis tada liko neperžengusi dirbtuvės slenksčio.

Devintajame dešimtmetyje oficialioji nuomonė apie V.Kisarauską keitėsi, buvo surengtos dvi personalinės parodos. Tačiau menininkas, kuris galėjo keisti tuometį lietuvių dailės pasaulį, stovėjo nuošalyje – dėstė M.K.Čiurlionio meno mokykloje.

V.Kisarauskas paliko ne tik kalnus paveikslų, grafikos lakštų, bet fotojuostų, į kurias pasinėrė duktė Aistė. „Bandau pristatyti V.Kisarauską kaip gyvą žmogų, su kuo jis bendravo, susitikdavo. Jam buvo svarbu dokumentuoti tikrus įvykius. Mano tėtis ne tik dirbo, bet ir aistringai keliavo. Kad ir ką darytų, tuo užsiimdavo rimtai – ir mamai nukaldamas sagą, ir man palikdamas pirkinių sąrašą eilėraščio formos“, – tėvą prisiminė A.Kisarauskaitė.

Bičiulio ir kolegos Valentino Antanavičiaus nuomone, V.Kisarauskas buvo modernistas iš Dievo malonės, iš prigimties. „Visą laiką šnairavau, mokiausi iš jo, nors esame ir kartu dirbę, ir keliavę. Aš dėkingas likimui, kad tokį neoficialių mokytoją turėjau. Kai ką pabandžiau pasiskolinti iš jo“, – neslėpė V.Antanavičius.

Jis prisiminė, kad į tuometį Dailės institutą V.Kisarauskas buvo įstojęs studijuoti tekstilės, bet paskui sugebėjo pereiti į tapybą. „Prisimenu, kaip saugumiečiai nusivežė jį kelioms paroms paauklėti. Kad ir kaip keista, po tų paauklėjimų jis nekeitė savo stiliaus – nepuolė tapyti nei Raudonosios armijos, nei melžėjų. Ir palaipsniui visi prie to priprato. Pirmiausia jį palaikė patys menininkai“, – pasakojo V.Antanavičius.

Jo nuomone, lietuviški ekslibrisai tarptautiniu mastu buvo pripažinti tiktai V.Kisarausko dėka. Tais laikais tai atrodė kaip stebuklas. Juk viskas turėjo „eiti“ per Maskvą, o V.Kisarauskas savo ir kolegų darbus į parodas užsienio šalyse siųsdavo paštu iš Vilniaus. Ir šia jo „veikla“ susidomėjo saugumas – uždraudė iš Lietuvos siųsti. Tačiau dailininkas surado išeitį – darbus veždavo draugams į Minską, kad šie juos išsiųstų į užsienį.

Dailininkas Bronius Leonavičius prisiminė, kaip jis, V.Kisarauskas ir „gera kompanija“ dirbo Vilniaus modelių namuose. „O Vinco darbštumas! – stebėjosi B.Leonavičius. – Čia kalba, čia piešia kaip užsuktas – niekas jam netrukdė kurti. Jis iliustravo Kristijono Donelaičio „Metus" tuose Modelių namuose. Bet reikėjo piešti ir lozungą „Tegyvuoja gegužės 1-oji!“. Jis turėjo savo kampą, kuriame tapė. Tačiau tų darbų negalėjo eksponuoti – jie neatitiko socialistinio realizmo kanonų“.

Daugybė Vilniaus menininkų, intelektualų pradėjo traukti į Modelių namus žiūrėti, ką V.Kisarauskas ten daro. O jis buvo labai komunikabilus – bendravo ne tik su savo kartos, bet ir su Smetonos laikų žmonėmis, pavyzdžiui, Juozu Keliuočiu, Pauliumi Galaune, kurie už jį buvo daug vyresni.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.