Kur dingo Lietuvoje gyvenę 90 tūkstančių vokiečių?

Dviejų seserų siekis įminti močiutės jaunystės paslaptis atvėrė ne tik kruopščiai slėptas šeimos istorijas, bet ir dramatišką Lietuvos vokiečių likimą pokario Lietuvoje: priversti palikti namus, tremiami, persekiojami ir verčiami slėpti tapatybę. Būti vokiečiu Lietuvoje nebuvo lengva. Tai patyrė ir Ella Fink.

Seserys Jūratė ir Vilma Samulionytės leidosi savo močiutės pėdsakais ir tai, ką rado, atskleidė dokumentiniame filme.
Seserys Jūratė ir Vilma Samulionytės leidosi savo močiutės pėdsakais ir tai, ką rado, atskleidė dokumentiniame filme.
Kadras iš filmo „Močiute, Guten Tag!“. 
Kadras iš filmo „Močiute, Guten Tag!“. 
Nuotrauka iš Samulionyčių močiutės albumo. 
Nuotrauka iš Samulionyčių močiutės albumo. 
Nuotrauka iš Samulionyčių močiutės albumo. 
Nuotrauka iš Samulionyčių močiutės albumo. 
Nuotrauka iš Samulionyčių močiutės albumo. 
Nuotrauka iš Samulionyčių močiutės albumo. 
Nuotrauka iš Samulionyčių močiutės albumo. 
Nuotrauka iš Samulionyčių močiutės albumo. 
Daugiau nuotraukų (6)

Lrytas.lt

2018-01-07 16:18

Kino režisierės Jūratės Samulionytės ir jos sesers fotografės Vilmos Samulionytės močiutė, kilusi iš Lietuvos vokiečių mažumos, kuri pagal nacistinę „Heim ins Reich“ politiką buvo kviesta grįžti į Vokietiją per Antrąjį pasaulinį karą, bet 1944 m. atsiskyrė nuo šeimos ir dėl neaiškių priežasčių sugrįžo į sovietinę Lietuvą.

Keistų, lemtingų apsisprendimų močiutės gyvenime būta ir daugiau, todėl seserys ryžosi leistis jos pėdsakais ir tai, ką ras, atskleisti jautriame ir intriguojamama dokumentiniame filme „Močiute, Guten Tag!“, kuris kino teatruose pasirodys sausio 12 d.

Seserims klaidžioti po archyvų labirintus padėjo istorikas Norbertas Černiauskas. Pasak jo, pastaruoju metu žmonės itin domisi savo artimųjų praeitimi, sudarinėja šeimos genealoginius medžius, tačiau ši istorija unikali, nes atverčia ir skaudžius Lietuvos istorijos puslapius: „Ši istorija atskleidžia ir Lietuvos vokiečių, ir pačios Lietuvos, ir net visos Vidurio ir Rytų Europos gyventojų tragediją Antrojo pasaulinio karo metais. Kai pirmą kartą išgirdau Samulionyčių istoriją, negalėjau patikėti. Neįtikėtina, kad taip gali susiklostyti vienos šeimos, atskiro asmens istorija. Po tokių istorijų supranti, ką žmogaus likimui gali padaryti totalitariniai režimai.“

N.Černiauskas atskleidė, kad darbas su filmo režisierėmis leidžiantis jų močiutės pėdsakais buvo tikras praeities detektyvas: „Kasdien dirbant archyvuose ar bibliotekose, nebuvo aišku kur pakryps ši šeimos istorija, kokie bus atsakymai, kuo viskas baigsis. Atrodė, kad vis prisilieti ne tik prie nebylių nuasmenintų dokumentų, bet ir prie itin intymių konkretaus gyvenimo faktų, kurie galėjo keisti ne tik filmo scenarijų, bet ir pačių kūrėjų asmeninį santykį su šeima, jos praeitimi.“

– Kiek 1939-1945 m. Lietuvoje gyveno vokiečių? Iš kur jie atsirado ir kur vėliau didžioji dalis jų dingo? - pasiteiravome N.Černiausko.

– Lietuvos vokiečių istorija siekia net XIV-XV a. sandūrą – tai pirkliai, amatininkai, raštininkai, kurie dėl įvairių priežasčių atsikraustė į Lietuvą ir joje pasiliko. Minėtu laiku nustatyti vokiečių skaičių labai sunku, 1939 m. pradžioje jų galėjo būti apie 90 tūkst., o tų pačių metų kovą Klaipėdos kraštą (jame ir gyveno daugiausia   vokiečių) prijungus prie Vokietijos Lietuvoje jų liko apie 30 tūkst. O štai 1945 m. vasarą vokiečių beveik neliko.

Kur jie dingo? Didžioji dalis dar karo pradžioje, 1941 m. pavasarį, buvo iškeldinti į Vokietiją (pagal SSRS ir Vokietijos gyventojų apsikeitimo sutartį). Galiausiai absoliuti dauguma Lietuvos vokiečių ir tų pačių anksčiau iškeldintųjų, kurie vokiečiams okupavus Lietuvą į ją vėl buvo sugrįžę kaip karo pabėgėliai, 1944 m. masiškai pasitraukė į Vokietijos gilumą, o saujelė Lietuvoje likusių buvo persekiojami, vėliau tremti į Sibirą. Todėl iš esmės vokiečių Lietuvoje beveik nebeliko, o ir likę dažniausiai slėpė savo tapatybę.

– Kodėl slėpė? Lietuviai nemėgo vokiečių? Filme Samulionyčių mama prisipažįsta bijojusi, kad lietuviai ją vadins „vokietka“. Ar tai įžeidžiantis pavadinimas?

– Taip, tai skamba įžeidžiai, epitetas yra su tam tikra pašaipa, skirtas svetimam, ne savam apibūdinti. Tačiau negalima sakyti, kad apskritai Lietuvos lietuvių ir Lietuvos vokiečių santykiai visuomet buvo įtempti ir blogi. Nieko panašaus.

Tik XX a. 4-ajame dešimtmetyje jie itin suprastėjo (iki tol daugiau atsispindėjo per katalikų ir protestantų santykius), nes Vokietijoje į valdžią atėjus naciams pastarieji savo tėvynainius už Vokietijos ribų stengėsi išnaudoti išskirtinai politiniais tikslais, todėl natūralu, kad tai padidino įtampą visuose kraštuose, kuriuose gyveno vokiečiai.

1933-1939 m. autonominiame Klaipėdos krašte augant politinei įtampai tarp vietos vokiečių (smarkiai remiamų nacių vyriausybės) ir lietuvių (gana nevykusiai bandžiusių sulietuvinti Klaipėdą), vokiečiai Lietuvoje apskritai pradėti traktuoti kaip įtartini ir nepatikimi piliečiai. Tačiau didžiausia neapykanta vokiečių atžvilgiu sovietinės valdžios kurstyta tuoj po karo – visi vokiečiai tapatinti su fašistais, visų ištikusių blogybių sukėlėjais.

– O kaip patys vokiečiai tuo metu jautėsi Lietuvoje?

– Matyt, dvejopai. Viena vertus, jie buvo Lietuvos vokiečiai, suaugę su šiuo kraštu ir jo kultūriniu bei etniniu kraštovaizdžiu, tapę natūralia jo dalimi.

Kita vertus, Vokietijos politika 4-ojo dešimtmečio antroje pusėje siekė sukelti jų didžiavokieškumo dvasią, todėl dešimtmečio pabaigoje jie ėmė vis daugiau tapatintis su Vokietijos valstybe, atsirado ir prielankių naciams. Nors, kai prasidėjo masinis 1941 m. pavasarinis Lietuvos vokiečių iškeldinimas į Vokietiją, dalis jų suprato, kad tenka atsisveikinti ne su šiaip sau svetimu kraštu, bet su tikrąja gimtine ar net tėvyne.

Taigi to meto Lietuvos vokiečių galvose turėjo būti nemenka sumaištis. Žinoma, jausmai, išgyvenimai ir pasirinkimai priklausė nuo atskiro individo ar šeimos – todėl būta visko.

***

Sumaištis tvyrojo ir E.Fink galvoje. Namus, kaip ir daugelis Lietuvos vokiečių, palikusi Ella vis dėlto ryžosi grįžti atgal į Lietuvą. Vienui viena, be šeimos. Kodėl? Ar jos čia kas laukė? Ir kaip šis sprendimas paveikė jos likimą? Atsakymų į šiuos klausimus filme ir ieško jos anūkės seserys Samulionytės.

Filmo „Močiute, Guten Tag!“ premjera įvyks sausio 12 d. „Forum Cinemas Vingis“ kino teatre, tačiau nekantriausieji jį galės pamatyti jau sausio 10-ąją išankstinėje premjeroje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.