Danų filme - neįprastu kampu gvildenama pedofilijos tema

Garsus danų režisierius Thomas Vinterbergas grįžo į didžiuosius ekranus aktualiu ir jaudinančiu kūriniu. Jo naujo filmo

Daugiau nuotraukų (1)

Auksė Kancerevičiūtė (Kino apžvalgininkė)

Feb 4, 2013, 8:55 AM, atnaujinta Mar 12, 2018, 4:14 PM

Ši bendruomenė gyvena įsivaizduodama, kad laikosi tvirtų ir garbingų moralės principų. Čia visi vieni kitus pažįsta kaip nuluptus ir bando išlaikyti tradicinę sanklodą, kai moterys užsiima namų ruoša bei rūpinasi šeimyna, o vyrai atsipalaiduoja maukdami alų ar medžiodami elnius. Bešėldami jie dar nuogi sušoka į ežerą, kuriam netrukus lemta užšalti.

Tačiau idilišką įžangą ir gamtos grožį po kurio laiko subjauroja tų pačių civilizuotų, racionaliai mąstančių piliečių isterija, perauganti į masinę psichozę.

Įkvėpė psichiatro tyrimas

Režisierius Th. Vinterbergas, pasižymėjęs debiutiniu filmu „Šventė“, 1998 m. apdovanotu specialiu žiuri prizu Kanų kino festivalyje, grįžta prie panašios tematikos bei išraiškos formos.

Naujame savo filme „Medžioklė“ jis stengiasi parodyti, kas slypi už afišuojamos paradinės pusės, atskleisdamas tamsybių gaivalus, kuriuos sukelia nerimas, baimė ir įtarumas.

Kaip režisierius pripažino gausiai dalijamuose interviu, jo filmo atsiradimą įkvėpė psichiatro atnešta medžiaga, kurioje buvo surinkti faktai apie suklastotos atminties sindromą ir išgalvotus prisiminimus.

Toliau formuluojama išvada, jog mintys ir idėjos gali paplisti kaip virusas, užkrėsdamos žmonių protus. Ir tai, deja, pildosi  kalbant ne tik apie atradimus, bet ir apie destruktyvias emocijas.

Miestelis trokšta linčo

Realistinė „Medžioklės“ pasakojimo maniera pabrėžia situacijos absurdiškumą. Visų gerbiamas, vaikų mylimas darželio auklėtojas Lukas (Madsas Mikkelsenas) visuotinai pasmerkiamas po to, kai jo geriausio draugo dukrelė penkerių metukų Klara (Annika Wedderkopp) nelabai suprasdama, ko iš jos nori suaugusieji, linkteli galva ir išbėga žaisti. Tas jos linktelėjimas išauga į didžiulę tragediją, nustelbiančią bet kokį sveiko proto blyksnį.

Nieko neįtariantis Lukas apkaltinamas mergaitės tvirkinimu, šviesos greičiu atleidžiamas iš darbo, buvę draugai nusisuka ir netgi teismo išvada, kad vaikai greičiausiai fantazavo, jų neįtikina. Neįtikina net pati Klara, prisipažinusi mamai apie melagystę. Miestelis pasirengęs linčo teismui ir jo gyventojai negali pripažinti klydę.

Seksistiniais „baubais“ įgąsdintai visuomenei reikia aukų, ir ta auka filme tampa ne vaikas, o suaugęs vyras, kuris kaip tik stengiasi pradėti gyvenimą iš naujo.

Aktorius M. Mikkelsenas už vaidmenį filme „Medžioklė“ laimėjo geriausio aktoriaus apdovanojimą Kanų kino festivalyje.

Susiremia su minia

T.  Vinterbergas nepalieka jokių dviprasmybių – nors ir aišku, kad Lukas nekaltas, bet vis tiek esame priversti stebėti tą nelygią kovą tarp minios, besivadovaujančios neapykanta ir individo, bandančio apginti savo orumą ir tiesą.

Kaip ir judėjimo „Dogma '95“ laikais, kai buvo deklaruojami nauji kino kūrimo būdai, T. Vinterbergas daugelį epizodų filmuoja nešiojama ir rankoje laikoma kamera, naudoja natūralų apšvietimą, praktiškai apsieina be muzikos ir, savaime suprantama, specialiųjų efektų.

Pagrindinis krūvis tenka aktoriams, visų pirma – M. Mikkelsenui. Jis kuria tragiško šių dienų herojaus portretą, kuris apdovanotas ne tik jausmų ir valios galia, bet ir vis rečiau kine beparodomu inteligentiškumu.

Žiūrovų numylėtinis aktorius įkūnija vienišą, persekiojamą vyriškį, iš pradžių net nelabai suvokiantį, kas darosi. Vieną smūgį seka kitas, nesusipratimų daugėja, prieš Luką nukreipta agresija auga, - įsiutę žmonės nepagaili net šuns, ištikimai tarnavusio savo šeimininkui.

Galiausiai viskas pasiekia tam tikrą psichozės ribą, o Luko mėginimai ramiai ir mandagiai išsiaiškinti, atsitrenkia į kone prigimtinį žmonių bukumą bei nepakantumą.

T. Vinterbergas tarytum plėtoja Luiso Bunuelio mintį, kad jeigu Išganytojas vėl pasirodytų tarp žmonių, jis būtų dar kartą nukryžiuotas. Šis pasaulis, kupinas neteisybių, todėl mąstančiam žmogui lieka tik maištauti.

Kai Lukas, nuėjęs apsipirkti, sumušamas ir išmetamas į gatvę, jo nuolankumas ir kantrybė išsenka. Pasitelkęs į pagalbą kumščius jis vėl atsikovoja savo vietą bendruomenėje.

Pasirodo, tik šią „kalbą“ tesupranta savo mažyliais bei doru miestelio vardu susirūpinę piliečiai.

Populiariausias Danijos aktorius

47 metų M.Mikkelsenas karjerą kine pradėjo sulaukęs 30, ir iškart tapo vadinamas perspektyviausiu, seksualiausiu, o neilgai trukus, ir populiariausiu Danijos aktoriumi. Jis filmuojasi gimtojoje šalyje ir Holivude, balansuodamas tarp rimtų vaidmenų ir nuotykius mėgstančių „blogiečių“ superhituose.

Po pirmųjų bandymų trumpametražiuose filmuose M. Mikkelsenas gavo pagrindinį vaidmenį A. T. Jenseno ir S. Bier dramoje „Atviros širdys“ (2002). Filmas pelnė prizus prestižiniuose festivaliuose, o aktorius gavo Tristano vaidmenį Holivudo istoriniame nuotykių filme „Karalius Artūras“ (2004), kur filmavosi su C. Owenu ir K. Knightley.

Dar po metų M. Mikkelsenas tėvynėje įkūnijo kunigą Ivaną A. T. Jenseno komedijoje „Adomo obuoliai“ (2005). Ir vėl nusifilmavo JAV - šįkart sukūrė nusikaltėlio Šifro personažą veiksmo trileryje „Kazino Royale“. Po to sekė altruistiško savanorio vaidmuo danės S. Bier dramoje „Po vedybų“ (2006).

„Charizmatiškas, bet labai keistas“, - taip dažniausiai M. Mikkelseną apibūdina su juo dirbę režisieriai. Po aristokratiška jo laikysena slypi maištinga, nerami prigimtis ir stipri valia. „Jis mistiškas, - sakė aktorė A. Mouglalis, kartu su M. Mikkelsenu vaidinusi filme „Coco Chanel ir Igoris Stravinskis" (2009). - Niekada nežinai, ką slepia jo žvilgsnis“.

 Dažnai teigiama, kad M. Mikkelseno vaidmenys neatitinka jo tipažo. Aktorių tai juokina ir erzina: „Nuo tos dienos, kai pasirodžiau kine, žurnalistai tik apie tai ir kalba. Mes, menininkai, apie tai negalvojame, kadangi mėgstame įvairovę.“

M. Mikkelsenas gyvena Kopenhagoje su žmona H. Jacobsen ir dviem vaikais. Nors dažnai dirba Holivude, į skandalus nesivelia ir savo sėkmę vertina santūriai. Pastaraisiais metais nusifilmavo „popkorniniame" Paulo W. S.  Andersono nuotykių filme „Trys muškietininkai“ (2011), fantastiniame trileryje apie žmonių kovą su Dievais „Titanų susidūrimas“ (2010) bei romantinėje dramoje „Karališkasis romanas“ (2012).

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.