Kompozitorė R. Šerkšnytė debiutiniame kūrinyje nekeistų nė vienos natos

Donato Katkaus vadovaujamas Šv. Kristoforo kamerinis orkestras kovo 14-ąją  pakvies lietuvių kompozitorės, Nacionalinės premijos laureatės Ramintos Šerkšnytės talento gerbėjus į jos autorinį koncertą Vilniaus Šv. Kotrynos bažnyčioje. Koncerto programa sudaryta iš keturių kompozicijų kameriniam orkestrui ir soliniams instrumentams, ryškiausiai atskleidžiančių įvairiais laikotarpiais pasireiškusias kompozitorės simpatijas vienokiai ar kitokiai muzikinei išraiškai - nuo dramatiško ir transcendentiško „De profundis“, virtuoziško, džiazo įtakomis žaižaruojančio Koncerto saksofonui iki meditatyvios „Vasarvidžio giesmės“ ir jaunajai auditorijai sukurtos nuotaikingos „Mažojo princo pasakos“. Solo partijas atliks saksofonininkas Liudas Mockūnas ir fleitininkas Vytautas Sriubikis. Koncertui diriguos praėjusiais metais Nacionalinę kultūros ir meno premiją pelnęs dirigentas Modestas Pitrėnas.

Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Mar 13, 2013, 9:06 PM, atnaujinta Mar 10, 2018, 1:49 AM

Lietuvos muzikinėje scenoje ryškiai debiutavusi 1998 metais bakalauro darbu „De profundis“ styginių orkestrui, R. Šerkšnytė iki šiol sėkmingai išlaiko pozicijas tarp žinomiausių pastarųjų dešimtmečių lietuvių kompozitorių. Nuo pat pirmųjų opusų kompozitorės muzika stebino emocionalios išraiškos ir racionaliai sukomponuotų struktūrų darna, formos ir instrumentuotės įvaldymu bei instinktyviu harmonijos pojūčiu, lėmusiu nepaprastai stiprią jos kūrinių meninę įtaigą.

„Būtent meistriškumas būdingas šiai 1975 m. Lietuvoje gimusiai pianistei ir kompozitorei, - rašė įtakingiausiame Pietų Vokietijos dienraštyje „Süddeutsche Zeitung“ muzikos kritikas Helmutas Mauró, sužavėtas orkestro „Kremerata Baltica“ atliekamo jos „De profundis“. - Net jei ji pasitelkia minimalizmo, vėlyvojo romantizmo ar džiazo formas, iš svetimų žodžių tai tampa savita kalba, iš atskirų jausmų – dramatišku vyksmu, iš melancholijos – baltiškąja mistika.“

„De profundis“ tapo vienu populiariausių kompozitorės kūrinių, kuriame, pasak autorės, ji ir šiandien nekeistų nė vienos natos.

 „Ši kontrastų kupina muzika atspindi tam tikrą jauno žmogaus pasaulėžiūrą, kai gyvenimas suvokiamas labai maksimalistiškai, itin aštriai, euforiją greitai keičia nusivylimai. Tiek mene, tiek gyvenime ilgimasi nekasdieniškų, transcendentinių išgyvenimų, tikima gilumine meno sakralumo jėga. Dėl to ir pavadinimas buvo duotas „iš gelmių“, nors kūrinyje visai nepaisoma istorinės „De profundis“ tradicijos.“

Veržli kūrinio tarptautinė sklaida prasidėjo 2006-aisiais, kai jį į savo repertuarus įtraukė ne tik Lietuvos, bet ir Vokietijos, Rusijos, Čekijos, Kanados styginių orkestrai. Baltijos šalių vizitine kortele, pasak Gidono Kremerio, tapęs kūrinys iki šiol įvairiose pasaulio salėse buvo atliktas bene 90 kartų. 2010 m. „De profundis“ tapo tituliniu kūriniu G. Kremerio ir jo orkestro „Kremerata Baltica“ išleistoje kompaktinėje plokštelėje, sulaukusioje puikių kritikų įvertinimų ir atkreipusių tarptautinės publikos dėmesį į lietuvių kompozitorę.

Tačiau pirmasis kompozitorės vizijas atskleidė ištikimiausias daugelio lietuvių kompozitorių orkestrinės kūrybos krikštatėvis – Šv. Kristoforo kamerinis orkestras, kurio interpretaciją išgirsime ir koncerte Šv. Kotrynos bažnyčioje.

Antrąkart sugrįžti prie kūrybos styginių orkestrui R. Šerkšnytė pasiryžo tik po vienuolikos metų. „Nemėgstu kartoti to, kas jau sykį padaryta. Reikėjo atrasti visai kitokius turinio ir formos sprendimus“, - pasakojo kompozitorė.

Kronbergo akademijos (Vokietija) užsakymu specialiai orkestrui „Kremerata Baltica“ sukurtoje kompozicijoje „Vasarvidžio giesmė“ mažiau jaunatviškų kontrastų ir daugiau meditacijos: ji sumanyta kaip „panteistinė giesmė brėkštančiam rytui, tarsi ilga kelionė į sielos ramybę, mistinę Šambalą, kuri visų pirma gyvena mūsų vaizduotėje“, - sakė kompozitorė. Ši nepaprastai subtili ir spalvinga kompozicija taip pat netruko sulaukti svarių tarptautinių įvertinimų – 2011 m. už ją kompozitorė pelnė Monako kunigaikščio Pierre’o fondo rengiamo tarptautinio muzikos konkurso „Coup de Coeur des Jeunes Musiciens“ apdovanojimą.

Kituose dviejuose koncerto programoje skambėsiančiuose kūriniuose kamerinio orkestro skambesį papildys kompozitorės nuo vaikystės ypač mėgstami soliniai instrumentai fleita ir saksofonas. Koncerte saksofonui ir kameriniam orkestrui (2002) R. Šerkšnytė atvirai reiškia savo simpatijas jaunystės laikų muzikai - džiazui, ir savo kompoziciją pristato taip: „Būdamas vienu  džiazo muzikos solinių instrumentų, saksofonas į kūrinį  atnešė ir kai kurių džiazo muzikos bruožų – svinguojančios ritmikos, septakordinių sąskambių ir virtuozinių kadencijų“. Todėl neatsitiktinai šiame Koncerte solo saksofono partiją atliks tiek džiazo, tiek akademinei muzikos bendruomenei puikiai žinomas atlikėjas Li. Mockūnas, įkūnysiantis tris kontrastingas Koncerto dalių nuotaikas – žaismingą pirmąją, lyrinę antrąją ir sarkastišką trečiąją.

Koncertą užbaigs „Mažojo princo pasaka“ fleitai ir kameriniam orkestrui (2007). Kūrinys skirtas visų pirma jaunajai auditorijai, ir, kaip galima spėti iš pavadinimo, įkvėpimo šiam kūriniui kompozitorė sėmėsi iš Antoine’o de Saint-Exupéry knygos, siekdama charakteringais ritmais ir melodijomis sukurti svarbiausių personažų muzikines mizanscenas.

 „Muzika vaikams man labai artima, – teigiė autorė, 2006 m. pelniusi „Auksinį scenos kryžių“ už muziką spektakliui vaikams „Saula“ (rež. Valentinas Masalskis, Lietuvos nacionalinis dramos teatras). - Jai reikia teatrališkumo, temperamento, subtilaus humoro, ir, užmiršus visas išmaniąsias struktūras, tiesiog pavirsti vaiku ir... mėgautis pačia muzika.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.