Simfoninė „Gaida“: akordeonas ir orkestras – kvėpuojantis kūnas

Nors pirmasis simfoninis šių metų „Gaidos“ koncertas buvo pristatomas kaip skiriantis ypatingą dėmesį moterų kūrybai – spalio 25 d. Nacionalinėje filharmonijoje skambėjo keturių skirtingų kartų moterų kompozitorių muzika, tačiau iš tiesų tai akivaizdžiai buvo keturi skirtingos simfoninės muzikos estetikos pavyzdžiai.

Daugiau nuotraukų (1)

Eglė Gudžinskaitė

Oct 26, 2014, 10:11 AM, atnaujinta Jan 24, 2018, 4:06 PM

Prieš beveik tris dešimtmečius Europos muzikos pasaulyje labai ryškiai sužibėjusios lenkų kompozitorės Hannos Kulenty kūryba anuomet buvo dažnai lyginama su simfoninės muzikos korifėjų Krzysztofo Pendereckio, György Sándoro Ligeti ar Iannio Xenakio braižu.

Lenkiškojo sonorizmo aureolė gaubė ir dabar „Gaidoje“ nuskambėjusią kietos, kampuotos plastikos, griežtų štrichų pritvinkusią kompoziciją „Part One“, sukurtą 1998 m. Garsėjanti gerokai agresyvesnės muzikos nuotaikomis, šiame kūrinyje kompozitorė atrodė kur kas nuosaikesnė. Nenutrūkstamas ritminio judėjimo srautas galbūt ir galėtų būti siejamas su pačios kompozitorės žodžiais įvardinta „europietiškąja transo muzika“, tačiau savo paveikumu vargiai įtikinamas.

Sofijos Gubaidulinos „Puota maro metu“ pagal Aleksandro Puškino tragediją buvo sukurta prieš 9 metus (kompozitorei tuo metu buvo 74 m.) kaip muzikinės metaforos išraiška. Nuskambėjusi koncerte ji nustebino kaip itin eklektiška, išblaškyta partitūra, kurios charakteringiausias epizodas – iš garso kolonėlių pasigirdę gluminantys klubinių šokių ritmų intarpai, kone permušantys orkestrą, tačiau nespėjus įsibėgėt lygiai taip pat netikėtai nutraukiami.

Chronologiškai sudėliota programa lėmė, kad abi naujausios lietuvių kompozitorių premjeros skambėjo antroje koncerto dalyje. Ugnės Giedraitytės poetinis-filosofinis naratyvas kūrinio „Arco Iris Circular“ anotacijoje atsispindėjo ir muzikoje. Impresionistinę tapybą primenantį tembrų ir harmonijų spalvų paveikslą papildė efemeriškos faktūros, plevenantys ore orkestro garsų šešėliai. Šioje panoramoje, regis, vienintelis ryškius kontūrus turintis objektas buvo solo klarneto partija (klarnetininkas Vytautas Giedraitis), kiaurai perskrodžianti švelnių orkestro spalvų atmosferą.

Absoliučiai kitokio braižo kūrinį pristatė šiuo metu Didžiojoje Britanijoje studijas tęsianti Rūta Vitkauskaitė. „Ashraga“ nuskambėjo kaip akivaizdus kompozitorės ir solisto, šiuo atveju – akordeonininko Martyno Levickio, bendradarbiavimo rezultatas. Viena vertus, mąslus, kone intravertiškas akordeono solo epizodas su įvairiausiais netradiciniais atlikimo efektais iš pirmo žvilgsnio pasirodė neproporcingai ištęstas, tarsi atskiras kūrinys kūrinyje. Kita vertus, neįtikėtina buvo patirti, kaip visas orkestras, tarsi pamėgdžiojant akordeono specifiką, tampa milžinišku „kvėpuojančiu“ kūnu, įpučiančiu dvasią siautulingam šokiui.

Trečiajame festivalio „Gaida“ koncerte šį sekmadienį (spalio 26 d.) Šiuolaikinio meno centre pirmą kartą Lietuvoje koncertuos „Spectra Ensemble“ – vienas žymiausių Belgijos šiuolaikinės muzikos kolektyvų. Vakaro solistė – aksominio balso savininkė Nora Petročenko. Šiame festivalio koncerte greta pripažintų Europos autorių muzikos (Hannos Kulenty, Gérardo Grisey, Karelo Goeyvaertso ir kt.) skambės ir jaunos lietuvės Justinos Repečkaitės kūrinio „Acupuncture“ pasaulinė premjera.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.