Kinijos teatruose lietuvių šokėjams trūko tik baleto grindų

„Žiūrovų reakcija neįtikėtina: vos Žizel šokanti Olga Konošenko pasisuka ant vienos kojos, jie jau pradeda ploti. Tik trečią kartą kartoja judesį, o salė jau ošia. „Žizel“ antrąjį veiksmą ištisai plojo – jiems turbūt buvo labai gražu“, – tokius įspūdžius Lietuvos operos ir baleto teatro šokėjai parsivežė iš gastrolių po Kiniją.

Lietuvių baleto artistai Šanchajuje.<br>O.Rudiakevič-Steponkienės nuotr.
Lietuvių baleto artistai Šanchajuje.<br>O.Rudiakevič-Steponkienės nuotr.
Guangdžou operos teatras iš išorės primena didžiulį blizgantį ryklį, gulintį sausumoje (architektė Z.Hadid).
Guangdžou operos teatras iš išorės primena didžiulį blizgantį ryklį, gulintį sausumoje (architektė Z.Hadid).
O.Konošenko – Žizel.<br>M.Aleksos nuotr.
O.Konošenko – Žizel.<br>M.Aleksos nuotr.
Baleto trupės nariai džiaugėsi, kad turėjo truputį laisvo laiko susipažinti su kinų kultūra. Šanchajaus vaizdas.
Baleto trupės nariai džiaugėsi, kad turėjo truputį laisvo laiko susipažinti su kinų kultūra. Šanchajaus vaizdas.
Baleto trupės nariai džiaugėsi, kad turėjo truputį laisvo laiko susipažinti su kinų kultūra. Miesto dievų šventykla Šanchajuje.
Baleto trupės nariai džiaugėsi, kad turėjo truputį laisvo laiko susipažinti su kinų kultūra. Miesto dievų šventykla Šanchajuje.
Šanchajaus Rytų menų centras yra orchidėjos formos.
Šanchajaus Rytų menų centras yra orchidėjos formos.
Baleto trupės nariai džiaugėsi, kad turėjo truputį laisvo laiko susipažinti su kinų kultūra. Budos skulptūra vienoje Šanchajaus šventyklų.
Baleto trupės nariai džiaugėsi, kad turėjo truputį laisvo laiko susipažinti su kinų kultūra. Budos skulptūra vienoje Šanchajaus šventyklų.
Baleto trupės nariai džiaugėsi, kad turėjo truputį laisvo laiko susipažinti su kinų kultūra. Didžiausia Šanchajaus pagoda – 41 metro aukščio.
Baleto trupės nariai džiaugėsi, kad turėjo truputį laisvo laiko susipažinti su kinų kultūra. Didžiausia Šanchajaus pagoda – 41 metro aukščio.
Baleto trupės nariai džiaugėsi, kad turėjo truputį laisvo laiko susipažinti su kinų kultūra. Budos skulptūra vienoje Šanchajaus šventyklų.
Baleto trupės nariai džiaugėsi, kad turėjo truputį laisvo laiko susipažinti su kinų kultūra. Budos skulptūra vienoje Šanchajaus šventyklų.
Baleto trupės nariai džiaugėsi, kad turėjo truputį laisvo laiko susipažinti su kinų kultūra. Džiaugsmo sodas senajame Šanchajaus kvartale.
Baleto trupės nariai džiaugėsi, kad turėjo truputį laisvo laiko susipažinti su kinų kultūra. Džiaugsmo sodas senajame Šanchajaus kvartale.
Kantono bokštas Guangdžou.
Kantono bokštas Guangdžou.
Daugiau nuotraukų (11)

Milda Augulytė

Jun 28, 2015, 12:15 PM, atnaujinta Oct 29, 2017, 12:39 AM

Įspūdžiai iki šiol neišblėsę, nors pastarosiomis dienomis artistų kūrybinės pastangos buvo sutelktos į savarankiškų choreografinių kompozicijų projektą „Kūrybinis impulsas“, kurio rezultatus publika pamatys sekmadienio vakarą.

Kelionė į Kiniją – pirmosios tokios didelės LNOBT baleto trupės gastrolės. Per dešimt dienų gegužės pabaigoje-birželio pradžioje artistai aplankė tris miestus, kuriuose parodė šešis spektaklius. Atstumai ten tokie, kad ne tik į pačią Kiniją, bet ir iš vieno miesto į kitą teko skristi lėktuvu. O nuvežė lietuviai kinams nemirtingąją klasiką – Adolphe‘o Adamo „Žizel“ ir Piotro Čaikovskio „Gulbių ežerą“.

Stebino naujos technologijos ir išradinga architektūra

Gastrolių maršrutas driekėsi per Šanchajų, Džuhai ir Guangdžou. Visuose miestuose trupės laukė ypač modernūs teatrai arba meno centrai. Šanchajuje – orchidėjos formos Rytų meno centras, kuriame yra penkios salės. Viename iš penkių šio milžiniško pastato „žiedlapių“ – daugiau kaip tūkstančio vietų Operos salėje – lietuviai parodė du „Gulbių ežero“ spektaklius. Pagrindinius herojus šoko Anastasija Čumakova (Odeta-Odilija) ir Genadijus Žukovskis (Zygfrydas).

Džuhai mieste per „Žizel“ spektaklius salė nebuvo pilna – mat teatras iškilęs dar tik statomame gyvenamajame rajone. Jis bus labai didelis, prašmatnus, su vaizdu į mažuoju Las Vegasu vadinamą pramogų centrą už upės, jau dabar nutviekstą neoninių šviesų. Teatras naujutėlaitis, spektaklio dieną jame dar buvo klojamos plytelės.

„Šiame rajone be gyvenamųjų namų teatras buvo tuštokas. Tačiau žiūrovų reakcija neįtikėtina: tik trečią kartą balerina kartoja judesį, jie jau pradeda ploti. Tai buvo malonu. Juokėmės, kad Džuhai – kaimas. Čia gyvena tik du milijonai žmonių. O štai Šanchajuje – 24 milijonai“, – pasakojo baleto trupės direktorė Rūta Butvilienė.

Gastrolių baigiamoji stotelė – Guangdžou, operos teatras, suprojektuotas iš Irano kilusios garsiosios architektės Zahos Hadid. Šis, kaip ir kiti Kinijos teatrai ar kultūros centrai, gali pasigirti ir naujausiomis technologijomis, ir neįprastomis formomis. 2010 metais atidarytas teatras atrodo, kad pastatytas iš plieno bei stiklo ir primena didžiulį blizgantį ryklį, gulintį sausumoje. Tai vizualinė apgavystė, kurią sumaniai apgalvojo dizaineriai ir vyriausioji architektė Z.Hadid.

Vienoje iš trijų šio teatro salių, beje, garsėjančių fantastiška akustika ir kaip magnetas traukiančių lankytojus ne tik iš Kinijos, bet ir užsienio šalių, lietuvių baleto trupė rodė du „Žizel spektaklius. Tobulai techniškai įrengtoje scenoje žibėjo mūsų primabalerinos O.Konošenko ir A.Čumakova (Žizel), baleto primarijai G.Žukovskis ir Romas Ceizaris (Albertas).

„Teatrai didžiuliai, salėse telpa pusantro–du tūkstančius žiūrovų. Vienintelis dalykas, prie kurio negalėjome priprasti, – baletui nepritaikytos grindys. Mūsų teatre grindys nors ir senos, barškančios, girgždančios, bet su amortizatoriumi. Ten to nėra, todėl kojoms nelabai gerai. Kaip nauji batai – jauti nepatogumą, skauda“, – dėl vienintelio dalyko pasiguodė O.Konošenko ir čia pat pridūrė, kad su nepatogiomis grindimis susiduria per dažnas gastroles.

„Mylime savąjį Vilniaus teatrą“, – šypsojosi ir O.Konošenko, ir A.Čumakova.

Atkartoti fuetė nebandė

Nors Kinijoje vakarietiško klasikinio baleto tradicijos menkos, lietuvių šokėjai nebuvo pirmeiviai, „gyvai“ supažindinę kinus su šiuo menu. Iš teatruose likusių afišų jie matė, kad jau anksčiau čia gastroliavo Anglijos nacionalinis baletas, Kubos baletas, įkandin lietuvių buvo laukiama Latvijos baleto trupės.

„Tai vardai ir lygis. Neatvėrėme jiems baleto pasaulio – tie žiūrovai, kurie ateina į spektaklius, žino, ko laukti, ką pamatys. Ypač Šanchajuje iš publikos reakcijos matėme, kad baletą jie išmano. Bet Džuhai prieš spektaklį pranešėja papasakojo baleto turinį. Gal ir neblogas dalykas – publikai iškart tapo aiškiau“, – pasakojo R.Butvilienė.

Vis dėlto LNOBT šokėjų gastrolės neliko nepastebėtos. Į Guangdžou surengtą spaudos konferenciją sugužėjo kelios dešimtys žiniasklaidos atstovų, filmavo, klausinėjo, domėjosi, kas atspindi spektaklio esmę. O.Konošenko rodė judesius, pozas, jie bandė jas atkartoti – sudėti rankas, atsistoti, judėti.

„Ar neparodėte fuetė? – pasiteiravau Olgos. – Gal irgi būtų bandę atkartoti?“ Bet tokios akibrokšto mūsų balerina nesigriebė – užteko ir plastiško Žizel rankų judėjimo, kurį atkartot ne taip ir paprasta.

Atsivežė visus krūmus, kapus ir gėlytes

Gastrolių į Kiniją vyko beveik visa trupė, iš viso 63 žmonės – be šokėjų, apšvietėjai, masažistė, grimo cechas, aprengėjos. „Mažas teatriukas“, – šypsojosi R.Butvilienė.

Ar artistai patys negali apsirengti, kad aprengėjas reikia vežtis net į Kiniją?

„Būna tokių situacijų, kad reikia persirengti greitai, o visi raišteliai užpakalyje. Kaip tokiu atveju suskubti? Antra vertus, ten buvo karšta, apie 38 laipsnius, kostiumai šlapi gręžtinai. Kas juos išdžiovins? Ateidavo padėjėjos kinės ir plaukų džiovintuvais išdžiovindavo kostiumus, nes juos reikėdavo vėl krauti į dėžes, vežti. Atvykstame į kitą miestą – stok ir lygink. Moterys turėjo katorgiško darbo“, – gastrolių užkulisius atskleidė R.Butvilienė.

Ekstremalių situacijų patyrė ir artistai. Kartą buvo taip, kad rytą atskridę lėktuvu, tą pačią dieną scenos darbininkai turėjo statyti dekoracijas, apšvietėjai – sureguliuoti šviesas, artistai parepetuoti ir  vakare šokti spektaklyje. Reikėjo visų grandžių didžiulio susiklausymo ir viskas pavyko. Maža to, lietuviai sulaukė pagyrimų: kinų prodiuseriai gėrėjosi kostiumais, dekoracijomis, apšvietimu. „Mes išties vežėme viską, nors už kiekvieną kilogramą svorio reikia mokėti. Kitos trupės dažnai atsiveža vieną dekoraciją dėl vaizdo ir šoka. Mes turėjome viską: visus krūmus, kapus, gėlytes, dūmus“, – vardijo R.Butvilienė.

Pribloškė visapusiška pažanga

Pirmą kartą į Aziją patekę baleto trupės nariai džiaugėsi, kad turėjo truputį laisvo laiko, šiek tiek spėjo susipažinti su kinų kultūra: aplankė šventyklas, sodus, pavažinėjo metro ir taksi, kilo į šimto aukštų pastatus pasigėrėti miesto panorama iš viršaus. „Jų technologinė pažanga, ekonomikos augimas – tikra jėga. Automagistralės keturių aukštų, taksistas lapelį su užrašytu adresu įdeda į GPS įrenginį ir automobilis, galima sakyti, pats nuvairuoja ten, kur reikia. Namai po šimtą aukštų, pažiūri apačion – šaligatviai apšviesti, pats pastatas žiba. Teatruose nebuvo nė vieno žiūrovo, kuris neturėtų mobiliojo telefono. Spektaklio gale leisdavo filmuoti – visi išsitraukdavo ir filmuodavo“, – pasakojo R.Butvilienė ir prisipažino, kad iki šios kelionės buvo užvaldyta stereotipų – kinus vis dar įsivaizdavo dėvinčius šiaudines skrybėles, važinėjančius rikšomis.

Norėtų sugrįžti

Ar gastrolės sulaukė atgarsių žiniasklaidoje? O.Konošenko Kinijoje pasižiūrėjo teatrų internetinius puslapius, rado išankstinių reklaminių straipsnelių apie būsimąsias gastroles. Ar pasirodė recenzijų, kas ten supaisys – hieroglifus suprantančių lietuvių vis dar ne tiek daug, nors Vilniaus universitete ir yra Konfucijaus institutas, regiantis kinų kalbos kursus.

Tačiau gidai ir kai kurie rusiškai bei angliškai kalbantys scenos darbininkai buvo labai sužavėti. Kai užkulisiuose stovinčiai ir spektaklį stebinčiai vienai pagalbininkei pasakė, kad O.Konošenko Žizel netrukus mirs, mergina vos neapsiverkė .

„Gyvenome puikiuose viešbučiuose, mus mylėjo, palepino“, – džiaugėsi šokėjos.

„Kaip manote, ar kinai norės, kad sugrįžtumėte?“ – pasiteiravau pašnekovių. „Mes norėtume!“ – vienu balsu sušuko Olga, Anastasija ir Rūta.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.