Davido Bowie įkvėptas „Don Karlas“ ir glumina, ir keri

Vokiečių režisierius Günteris Krämeris nokautuoja originalumu. Vakarykštė Giuseppe‘s Verdi „Don Karlo“ premjera pagal Friedricho Schillerio politinį trilerį „Don Karlas, Ispanijos infantas“ Lietuvos nacionaliniame operosir baleto teatre (LNOBT) nuo įžanginių taktų iki finalo vertė įtempti visus pojūčius: kas toliau?

Scena iš „Don Karlo“. (Iš kairės stovi): A.Diegelis (Don Karlas), V.Jansonas (Rodrigas), V.Miškūnaitė (Elizabetė).<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“. (Iš kairės stovi): A.Diegelis (Don Karlas), V.Jansonas (Rodrigas), V.Miškūnaitė (Elizabetė).<br>M.Aleksos nuotr.
Don Karlas – A.Diegelis, Elizabetė – V.Miškūnaitė.<br>M.Aleksos nuotr.
Don Karlas – A.Diegelis, Elizabetė – V.Miškūnaitė.<br>M.Aleksos nuotr.
Don Karlas – A.Diegelis, Elizabetė – V.Miškūnaitė.<br>M.Aleksos nuotr.
Don Karlas – A.Diegelis, Elizabetė – V.Miškūnaitė.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“: inkvizicijos aukos keliauja Anapus.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“: inkvizicijos aukos keliauja Anapus.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“. L.Mikalauskas – Inkvizitoriaus balsas.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“. L.Mikalauskas – Inkvizitoriaus balsas.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“. V.Miškūnaitė (stovi) – Elizabetė, Rodrigas – V.Jansonas (kairėje) ir Don Karlas – A.Diegelis.<br>M.Aleksos nuotr.
Scena iš „Don Karlo“. V.Miškūnaitė (stovi) – Elizabetė, Rodrigas – V.Jansonas (kairėje) ir Don Karlas – A.Diegelis.<br>M.Aleksos nuotr.
Don Karlas – A.Diegelis, Elizabetė – V.Miškūnaitė.
Don Karlas – A.Diegelis, Elizabetė – V.Miškūnaitė.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
Pilypas – A.Abdrazakovas (kairėje), Rodrigas – V.Jansonas.
Pilypas – A.Abdrazakovas (kairėje), Rodrigas – V.Jansonas.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
Don Karlas – A.Diegelis, Eboli – E.Šidlauskaitė.
Don Karlas – A.Diegelis, Eboli – E.Šidlauskaitė.
Scena iš „Don Karlo“: Eboli (E.Šidlauskaitė) gundo Don Karlą.
Scena iš „Don Karlo“: Eboli (E.Šidlauskaitė) gundo Don Karlą.
(Iš kairės): Don Karlas – A.Diegelis, Rodrigas – V.Jansonas, Eboli – E.Šidlauskaitė.
(Iš kairės): Don Karlas – A.Diegelis, Rodrigas – V.Jansonas, Eboli – E.Šidlauskaitė.
Don Karlas – A.Diegelis (centre), Rodrigas – V.Jansonas, Eboli – E.Šidlauskaitė.
Don Karlas – A.Diegelis (centre), Rodrigas – V.Jansonas, Eboli – E.Šidlauskaitė.
(Iš kairės): Don Karlas – A.Diegelis, Rodrigas – V.Jansonas, Eboli – E.Šidlauskaitė.
(Iš kairės): Don Karlas – A.Diegelis, Rodrigas – V.Jansonas, Eboli – E.Šidlauskaitė.
Rodrigas – V.Jansonas.
Rodrigas – V.Jansonas.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“: Pilypo (A.Abdrazakovas) akistata su Flandrijos pasiuntiniais.
Scena iš „Don Karlo“: Pilypo (A.Abdrazakovas) akistata su Flandrijos pasiuntiniais.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
Elizabetė – V.MIškūnaitė.
Elizabetė – V.MIškūnaitė.
(Iš kairės stovi) A.Abdrazakovas (Pilypas) ir Č.Pamakštys (Inkvizitorius), šalia – L.MIkalauskas (Inkvizitoriaus balsas).
(Iš kairės stovi) A.Abdrazakovas (Pilypas) ir Č.Pamakštys (Inkvizitorius), šalia – L.MIkalauskas (Inkvizitoriaus balsas).
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
Elizabetė – V.Miškūnaitė.
Elizabetė – V.Miškūnaitė.
Pilypas – A.Abdrazakovas (viršuje), Inkvizitorius – Č.Pamakštys.
Pilypas – A.Abdrazakovas (viršuje), Inkvizitorius – Č.Pamakštys.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
„Don Karlo“ finale herojus užlieja tamsa.
„Don Karlo“ finale herojus užlieja tamsa.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“: išsiskirdamos Elizabetė (V.Miškūnaitė) ir jos favoritė apsinuogina.
Scena iš „Don Karlo“: išsiskirdamos Elizabetė (V.Miškūnaitė) ir jos favoritė apsinuogina.
Don Karlas – A.Diegelis.
Don Karlas – A.Diegelis.
Don Karlas – A.Diegelis, Eboli – E.Šidlauskaitė.
Don Karlas – A.Diegelis, Eboli – E.Šidlauskaitė.
Elizabetė – V.Miškūnaitė, Pilypas – A.Abdrazakovas.
Elizabetė – V.Miškūnaitė, Pilypas – A.Abdrazakovas.
Scena iš „Don Karlo“.
Scena iš „Don Karlo“.
Dirigentas P.Vallet.
Dirigentas P.Vallet.
„Don Karlo“ kūrėjai.
„Don Karlo“ kūrėjai.
Daugiau nuotraukų (41)

Asta Andrikonytė

2016-03-05 11:20, atnaujinta 2017-06-02 16:23

Kadaise labai pompastiškai statytą vėlyvąjį G.Verdi veikalą – 1867-ųjų „Don Karlo“ premjerai Paryžiuje prireikė 535 kostiumų! – kūrėjai pateikė kone kaip šiuolaikišką instaliaciją.

Spektaklio ašimi tapo kankinystės tema. Visą pirmąją dalį, kuri sujungė du veiksmus, scenoje ant kėdžių kabo lyg nukryžiuotieji šeši myriop pasmerkti „eretikai“ su maišais ant galvų. Kraupu – tai ne butaforija, bet gyvi žmonės! Antroje dalyje – kėdės jau apvirtusios, aukos iškeliavusios (beje, gana komiškai) Anapus, tačiau prikaltos, Inkvizitoriui reikalaujant, dvi naujos – Don Karlas ir jo draugas Rodrigas, panūdę kovoti už ispanų pavergtos Flandrijos laisvę.

Spektaklio scenovaizdis – be laiko ženklų, išskyrus gražiai mirgančią aukų statistiką be datų. Veikėjų kostiumai (vokiečių dailininkė Isabelė Ines Glathar) – nieko nesakantys apie individus. Spalvų paletė – tarp juodos ir baltos, ryškūs tik Inkvizitoriaus, tampomos ant pečių nebylios kriošenos, atributai ir Flandrijos vėliava, žydrai geltona kaip Ukrainos, vis išnyranti operos peripetijose.

Veikėjai stumdomi lyg figūros šachmatų lentoje: tai sėdi tarp choristų scenos papėdėje, tai užlipa ant jos mizanscenose, o galiausiai du jų virš scenos pakimba.

Įkvėptas roko žvaigždės Davido Bowie makabriškos dainos „Blackstar“ vaizdo klipo, G. Krämeris su vokiečių scenografu Herbertu Schäferiu sukūrė savo sceninį klipą pagal G.Verdi „Don Karlą“. Jo įvaizdžiai tokie pat šiurpinantys. Ar matėte tenorą, dainuojantį kėdėje pora metrų virš scenos pakelta ranka, kybančius kaip muliažai pusnuogius statistus?

Šis režisierius tikrai nekenčia operos štampų. Jis ne tik patrumpino G.Verdi veikalą, sukeitė vietomis kai kurias scenas, bet ir pakoregavo siužetą: spektaklyje įsimyėjęs pamotę Ispanijos princas Don Karlas ne savo noru užsidaro vienuolyne, bet yra įkalinamas. Režisierius pabrėžia jo psichinį pakrikimą, aprengdamas tramdomaisiais marškiniais, versdamas keistai maivytis.

Įdarbinęs žiūrovus šifruoti jo idėjas G.Krämeris neleidžia jiems laisvai pasinerti į nuostabią „Don Karlo“ muziką. Bent jau ne pirmą kartą žiūrint spektaklį. O solistų ansamblis operoje pritrenkiantis – tokį seniai girdėjome LNOBT. Kiekvienas jų – Adamas Diegelis (Don Karlas), Viktorija Miškūnaitė (Elizabetė), Valdis Jansonas (Rodrigas), Pilypas (Askaras Abdrazakovas), Eglė Šidlauskaitė (Eboli), Liudas Mikalauskas (Didžiojo Inkvizitoriaus balsas, Vienuolis) – vertas žvaigždės vardo. Tačiau publikai labiausiai patiko E.Šidlauskaitė ir latvis V.Jansonas. Puikiai dainavo ir LNOBT choras (meno vadovas Česlovas Radžiūnas). Operą dirigavo prancūzas Pierre‘as Vallet.

Dar ilgai bus kalbama apie šį spektaklį. Jis taip pat rodomas šiandien ir sekmadienį.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.