Legendinis Philipas Glassas atveža į Vilnių savo gyvenimo darbą

„Man patinka skambinti fortepijonu. Galiu pagroti kūrinius taip, kaip neatliktų kiti. Visada bus dalykų, kuriuos sugebu geriau“, – atviravo į „Gaidą“ atvykstantis JAV kompozitorius Philipas Glassas.

Netrukus 80-metį minėsiantis Ph.Glassas vis rečiau sutinka koncertuoti.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Netrukus 80-metį minėsiantis Ph.Glassas vis rečiau sutinka koncertuoti.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Austė Radžiūnaitė („Lietuvos rytas“)

Nov 5, 2016, 5:42 PM, atnaujinta May 9, 2017, 12:57 PM

Maestro Ph.Glassas šįkart skambins savo paties etiudus fortepijonui. Juos maestro rašė net 20 metų, o išleido natų rinkiniu prieš porą metų.

Nuo tada Ph.Glassas spėjo surengti daug koncertų, kuriuose skambino šiuos etiudus kartu su fortepijono talentais.

Lapkričio 10 dieną festivalio „Gaida“ koncerte Vilniaus Kongresų rūmuose legendiniam muzikui juos atlikti padės japonė Maki Namekawa, amerikietė Jenny Lin ir lietuvis Petras Geniušas.

Troško groti nuo vaikystės

Ph.Glassas dar 1994-aisiais pradėjo rašyti etiudus fortepijonui, o užbaigė 2014-aisiais. Jie trunka daugiau kaip dvi valandas. Britų leidinys „The Guardian“ šį ciklą pavadino gyvenimo skambesiu – esą juo kompozitorius tarsi teigia savo nemirtingumą.

Pats Ph.Glassas neslėpė, kad vėlesni 10 ciklo kūrinių jam, kaip pianistui, pernelyg sudėtingi – jis pagrotų juos nebent kalęs pusę metų.

Tačiau pirmuosius 10 etiudų maestro parašė sau pačiam.

„Jie man padėjo ugdyti pianisto įgūdžius – patobulėjau“, – tvirtino kompozitorius.

Ph.Glassas pradėjo praktikuotis prie fortepijono būdamas beveik 15 metų. Vaikystėje jam teko groti fleita, nes fortepijonu skambino brolis.

Tėvai neleido atžaloms muzikuoti daugiau kaip vienu instrumentu, nes galėjo mokėti tik už vieną kiekvieno vaiko muzikos pamoką per savaitę.

Tačiau Philipas norėjo skambinti, todėl sėdėdavo brolio pamokose.

Išėjus mokytojui jis puldavo prie instrumento ir kartodavo pamoką. Brolis imdavo jį vaikytis po kambarius širsdamas, kad pavogė iš jo pamoką.

„Fortepijonu galėjau groti įvairiausią muziką, o fleitos repertuaras ir galimybės mane ribodavo. Tačiau rimtai mokytis fortepijono pradėjau tiktai Juilliardo mokykloje“, – pasakojo menininkas.

Kai ką sugeba geriau

Ph.Glassas nepretenduoja į fortepijono pažibas. „Aš niekada negrosiu taip gerai kaip profesionalai, repetuojantys penkias ar šešias valandas per dieną. Tačiau kompozitoriui tai atleistina.

Tokių virtuozų kaip Franzas Lisztas, Fryderykas Chopinas, Sergejus Rachmaninovas – vienetai.

Pasakojama, kad Maurice’as Ravelis, paskambinęs savo Koncertą fortepijonui G-dur, ištarė: „Laimė, kad salėje šį vakarą nebuvo kompozitoriaus.“

George’as Gershwinas grojo gerai, bet taip pat patikėdavo savo kūrinius kitiems.

Kita vertus, jei publika galėtų rinktis, dar neaišku, ką norėtų išgirsti labiau“, – dėsto maestro savo tinklalapyje.

Kai etiudus groja pats Ph.Glassas, atsiskleidžia šių kūrinių lyrizmas, pamažu tarsi nutolstama nuo beveik mechaninio jo ankstyvojo stiliaus tikslumo.

Ištisus 20 metų rašyti Ph.Glasso fortepijoniniai etiudai perteikia menininko požiūrį į jo mėgstamą instrumentą ir drauge parodo jo stiliaus kaitą.

Medalis – iš B.Obamos rankų

Ph.Glassas laikomas vienu ryškiausių Amerikos muzikos minimalistų, tačiau pats savo kūrybą vadina teatro muzika. Jis sukūrė net 26 operas, produktyvumu pasivydamas bel canto genijų Giuseppe Verdi.

Pasaulinę šlovę Ph.Glassui pelnė ir kino darbai – jis sukūrė garso takelius daugybei kino dramų, psichologinių trilerių bei romantinių komedijų su Holivudo įžymybėmis ir pelnė garbingiausius apdovanojimus.

Šį rudenį 79 metų kompozitoriaus trofėjų kolekciją papildė JAV prezidento Baracko Obamos įteiktas Nacionalinis menų medalis už novatorišką, muzikos galimybes praplėtusią kūrybą.

Prieš dvejus metus į Ph.Glasso ir jo ansamblio koncertą Vilniaus Kongresų rūmuose netilpo visi norintys.

Šį kartą maestro, prisimindamas malonius įspūdžius, pats išreiškė norą atvykti į „Gaidą“ – perkėlė Palangoje planuotą koncertą į Vilnių.

Praplėtė muzikos galimybes

Ph.Glassas vienas pirmųjų ėmė tiesti  tiltus tarp klasikinės ir popmuzikos. Jis bendradarbiavo su daugybe įvairių stilių muzikos grandų, tarp jų – indų klasikinės muzikos virtuozu R.Shankaru, roko legendomis D.Bowie, M.Jaggeriu, dainų kūrėjais L.Cohenu, L.Anderson.

Kompozitorius savo kūryboje sulydė indų muzikos meditatyvumą, amerikietiškojo artroko  įtaigą ir Europos klasikinės tradicijos intelektualumą.

„Mano tikslas – būti populistu“, – yra sakęs Ph.Glassas interviu BBC radijui. Tačiau melomanus jis džiugina ir simfonijomis, instrumentiniais koncertais.

Nuolatinis Ph.Glasso kūrybos partneris „Kronos“ kvartetas rytoj Vilniaus kongresų rūmuose atliks jam kompozitoriaus sukurtą naujausią styginių kvartetą Nr.7.

Ph.Glasso Etiudai fortepijonui, atliekami autoriaus ir pianistų M.Namekawos, J.Lin, P.Geniušo, Kongresų rūmuose skambės lapkričio 10 d. 20 val. Bilietų kaina – 95–150 eurų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.