„Pikų damos“ mistika pravertė „bohemiečių“ eksperimentui

„Kiekviena patirtų sunkumų akimirka buvo verta to, ką sukūrėme. „Pikų dama“ – mūsų ilgo kūrybos etapo finalas ir apogėjus“, – kalbėjo „Vilnius City Opera“ vadovė Dalia Ibelhauptaitė apie naujausią jos režisuojamą premjerą, kuri Kongresų rūmų sceną išvys vasario 20-24 dienomis.

  V.Vyšniauskas - Germanas, A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
  V.Vyšniauskas - Germanas, A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
 I.Milkevičiūtė - Grafienė.<br> D.Umbraso nuotr.
 I.Milkevičiūtė - Grafienė.<br> D.Umbraso nuotr.
 I.MIlkevičiūtė - Grafienė, V.Vyšniauskas - Germanas.<br> D.Umbraso nuotr.
 I.MIlkevičiūtė - Grafienė, V.Vyšniauskas - Germanas.<br> D.Umbraso nuotr.
  I.Milkevičiūtė - Grafienė.<br> D.Umbraso nuotr.
  I.Milkevičiūtė - Grafienė.<br> D.Umbraso nuotr.
  I.MIlkevičiūtė - Grafienė, V.Vyšniauskas - Germanas.<br> D.Umbraso nuotr.
  I.MIlkevičiūtė - Grafienė, V.Vyšniauskas - Germanas.<br> D.Umbraso nuotr.
  I.MIlkevičiūtė - Grafienė, V.Vyšniauskas - Germanas.<br> D.Umbraso nuotr.
  I.MIlkevičiūtė - Grafienė, V.Vyšniauskas - Germanas.<br> D.Umbraso nuotr.
  V.Vyšniauskas - Germanas, A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
  V.Vyšniauskas - Germanas, A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
  V.Vyšniauskas - Germanas, A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
  V.Vyšniauskas - Germanas, A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
  A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
  A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
   A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
   A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
   A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
   A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
   A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
   A.Grigorian - Liza.<br> D.Umbraso nuotr.
 V.Vyšniauskas - Germanas.<br> D.Umbraso nuotr.
 V.Vyšniauskas - Germanas.<br> D.Umbraso nuotr.
  V.Vyšniauskas - Germanas.<br> D.Umbraso nuotr.
  V.Vyšniauskas - Germanas.<br> D.Umbraso nuotr.
 D.Ibelhauptaitė.<br> D.Umbraso nuotr.
 D.Ibelhauptaitė.<br> D.Umbraso nuotr.
 G.Rinkevičius trečią kartą interpretuoja P.Čaikovskio „Pikų damą“.<br> D.Umbraso nuotr.
 G.Rinkevičius trečią kartą interpretuoja P.Čaikovskio „Pikų damą“.<br> D.Umbraso nuotr.
 Spektakliuose grieš LVSO.<br> D.Umbraso nuotr.
 Spektakliuose grieš LVSO.<br> D.Umbraso nuotr.
 Spektakliuose grieš LVSO.<br> D.Umbraso nuotr.
 Spektakliuose grieš LVSO.<br> D.Umbraso nuotr.
 Spektakliuose grieš LVSO.<br> D.Umbraso nuotr.
 Spektakliuose grieš LVSO.<br> D.Umbraso nuotr.
Daugiau nuotraukų (19)

Lrytas.lt

Feb 19, 2019, 8:35 AM

Sutraukė išskirtinius balsus

Stulbinamos „Pikų damos“ solistų karjeros tarsi simbolizuoja visos trupės nueitą per 12 metų kelią. Lizą Piotro Čaikovskio operoje dainuosianti Asmik Grigorian šiemet pretenduoja į geriausios solistės titulą Tarptautiniuose operos apdovanojimuose, jos darbai suplanuoti iki 2024-ųjų, tarp jų bus debiutai Niujorko „Metropolitan Opera“ ir Milano „La Scala“. Po metų lietuvė įkūnys Lizą Paryžiaus Bastilijos operoje.

Germaną „Pikų damoje“ repetuojantis Vaidas Vyšniauskas jau dainavo šią partiją Vengrijoje, Liucernos festivalyje Šveicarijoje, Maskvos didžiajame teatre, o šių metų pabaigoje yra pakviestas atlikti „Metropolitan Opera“, kur netrukus jo laukia Samsono vaidmuo.

Premjeroje išvysime ir Kostą Smoriginą, tik ką dainavusį Tomskį Rimo Tumino režisuotame spektaklyje Maskvos didžiajame teatre. Svarbiausiose Rusijos operos scenose P.Čaikovskio herojus yra įkūniję ir kviestiniai „Vilnius City Opera“ artistai Michailas Vekua (Germanas), Jelena Popovskaja (Liza), Ilja Kutiuchinas ir Jurijus Samoilovas (Jeleckis).

Ne mažiau intriguoja Grafienės vaidmens atlikėjos – pirmą kartą karjeroje šį personažą kursianti Lietuvos operos legenda Irena Milkevičiūtė ir „Metropolitan Opera“ dainuojanti Mzija Nioradzė.

O Petro Bingelio vadovaujamas Kauno valstybinis choras kartu su VCO ansambliu ir šokėjais šlifuoja įmantrų brito Johno Rosso choreografijos piešinį.

Posūkis „bohemiečių“ istorijoje

„Man kyla gumulas gerklėje, kai pagalvoju, kad su mumis dirba vienas žymiausių pasaulyje šviesos dailininkų Peteris Mumfordas, atvykęs į Vilnių po gigantiškos Brodvėjaus miuziklo premjeros, darbų Niujorko „Metropolitan Opera“, Londono Karališkojoje operoje, kituose elitiniuose teatruose. Mes kartu – jau beveik 20 metų, nuo „Kaukių baliaus“ Trakuose, ir jis tebėra mūsų šeimos narys“, – džiaugėsi D.Ibelhauptaitė.

„Pikų dama“ ypatinga ir tuo, kad subūrė visus keturis „Kaukių baliaus“ kūrėjus, stovėjusius prie „bohemiečių“ kūrybos lopšio: D.Ibelhauptaitę, maestro Gintarą Rinkevičių, kostiumų dizainerį Juozą Statkevičių ir P.Mumfordą.

Režisierė atskleidė, kad ir anuomet, ir dabar spektaklio kūrėjus vedė siurrealistinės vizijos, bet kartu „Pikų dama“ bus išskirtinė VCO kūrybos kontekste. Mat pirmą kartą dekoracijas „bohemiečių“ spektaklyje visiškai pakeis vaizdo projekcijos, sukurtos dviejų skirtingo braižo videomenininkų – Rimo Sakalausko ir Linarto Urniežio.

Jos perteiks A.Puškino siužeto buitines peripetijas bei herojų vidinę dramą, net jų pasąmonės virpesius, įkūnys buitinio realizmo ir siurrealizmo samplaiką, konfliktą, kontrastą.

Personažai – kaip iš romanų

Kaip teigia teoretikai, P.Čaikovskio herojai „Pikų damoje“ psichologine gelme ir įtaiga nenusileidžia L.Tolstojaus ir Dostojevskio romanų personažams, o simfoninė stichija įtraukia kaip geriausios šio klasiko simfonijos.

„Jei P.Čaikovskis nebūtų parašęs nieko daugiau tenorui, be Germano, ir rusų klasikoje daugiau nebūtų man tinkamų vaidmenų, tikrai nesisieločiau“, – juokavo V.Vyšniauskas, leisdamas suprasti, kad Germano personažas spalvų ir psichologinių niuansų palete atstoja šimtus kitų.

Karštligiškai, per 44 dienas P.Čaikovskio sukurtas vėlyvasis šedevras (po „Pikų damos“ dešimties operų autorius parašė tik vienaveiksmę „Jolantą“) sulaukė netikėčiausių sceninių traktuočių. Tarkime, vienoje Germanas prievartauja senutę Grafienę, kitoje – prisimena savo išprotėjimo istoriją beprotnamyje, trečioje – į sceną žengia pats autoriaus prototipas.

O VCO komanda siekia savaip atkurti mistišką XVIII amžiaus dramą ir to meto atmosferą. (Peterburgo imperatoriškų teatrų direkcija norėjo spektaklio iš Jekaterinos II epochos su „galantiškojo amžiaus“ pompastika, todėl „Pikų damos“ veiksmą libreto autoriui kompozitoriaus broliui Modestui reikėjo perkelti iš A.Puškino apsakyme apdainuoto XIX a. 4-ojo dešimtmečio į XVIII a. antrąją pusę).

Fantasmagoriški J.Statkevičiaus kostiumai, kraupios vaizdo projekcijos – kūrėjų interpretacijos raktas. Jų idėją lai įmins patys žiūrovai. Be to, publikos laukia ir staigmena finale.

Susidomėjimas premjera – didžiulis

„Manau, kad ir nežinantys nieko apie „Pikų damą“ bei jos autorių patirs spektaklyje didelį malonumą. Juk visą gyvenimą dirbu Lietuvoje tam, kad opera būtų prieinama kuo didesnei žiūrovų auditorijai“, – pabrėžė D.Ibelhauptaitė.

Jos triūso vaisiai akivaizdūs. Jau seniai nėra bilietų į visus penkis pirmuosius „Pikų damos“ spektaklius. Tikėtina, kad į premjerą atvyks ir užsienio kritikų, nes įtakingas britų leidinys „Opera now“ išreklamavo visą VCO sezoną ir parengė publikaciją apie trupės bei D.Ibelhauptaitės ilgametę veiklą Vilniuje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: Lietuvos narystės NATO metinės – ar iššūkių daugiau?