Į Vilniaus festivalio „kinišką" koncertą įsilies lietuviška premjera

Kitą savaitę sostinėje prasideda labiausiai laukiama klasikinės muzikos šventė - 23-asis Vilniaus festivalis. Jį tradiciškai papuoš specialiai šia proga sukurta kompozicija. Šiemet tai bus lietuvio Ramūno Motiekaičio kūrinys „Cinema“ kameriniam orkestrui.

 R.Motiekaitis.<br> Asmeninio archyvo nuotr.
 R.Motiekaitis.<br> Asmeninio archyvo nuotr.
  Kinų instrumento erhu žvaigždė Guo Ganas.<br> Organizatorių nuotr.
  Kinų instrumento erhu žvaigždė Guo Ganas.<br> Organizatorių nuotr.
 R.Šervenikas.<br> D.Matvejevo nuotr.
 R.Šervenikas.<br> D.Matvejevo nuotr.
 R.Šervenikas diriguoja LKO.<br> D.Matvejevo nuotr.
 R.Šervenikas diriguoja LKO.<br> D.Matvejevo nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

May 28, 2019, 1:44 PM, atnaujinta May 28, 2019, 9:50 PM

Jis nuskambės birželio 5 d. Vilniaus universiteto Šv. Jonų bažnyčioje numatytame koncerte „Kinijos garsai styginiams ir erhu virtuozas Guo Gan“, atliekamas Roberto Šerveniko diriguojamo Lietuvos kamerinio orkestro (LKO). Vakare pasirodys ir kinų instrumento erhu žvaigždė Guo Ganas, skambės kinų muzika.

Vis labiau plečiantis, tvirtėjant Lietuvos ir Kinijos kultūriniams mainams, vienas žymiausių mūsų šalies kolektyvų, Vilniaus festivalyje aktyviai dalyvaujantis Lietuvos kamerinis orkestras jau ne kartą pasirodė Kinijos publikai. Kiekvieną sykį jis sulaukdavo didelio publikos ir spaudos dėmesio tolimojoje Kinijoje.

Šiame Vilniaus festivalyje LKO svečias bus erhu virtuozas Guo Ganas. Erhu – tai dviejų stygų strykinis muzikos instrumentas, kartais pavadinamas smaigaliniu arba pietietišku smuiku, dar - kinų smuiku.

Tai paslankus, tylus, subtilus instrumentas, naudojamas įvairių Kinijos etninių grupių muzikoje, netgi kinų popmuzikos, roko arba džiazo ansambliuose. Juo griežiama solo, ansambliuose ir orkestruose.

Kinijos muzika tokia pat sena, kaip ir penkis tūkstantmečius siekianti šios šalies civilizacija. Tradicinė kinų muzika glaudžiai susijusi su gamtos reiškiniais, apeigomis, ritualais, mitologija, religija, filosofija, medicina. Ją veikė daoizmo, konfucianizmo, budizmo idėjos. Jau senų senovėje kinai buvo sukūrę ištisą mokslą apie muziką, jos galias ir poveikį.

Garsus išminčius Konfucijus (551–479 pr. Kr.) yra pasakęs: „Jei norite žinoti, kaip valdoma valstybė ir kokia tos šalies žmonių dorovė, – įsiklausykite į jos muziką.“ VII a. įkurta pirmoji kinų muzikos akademija turėjo chorą ir orkestrą, joje buvo rengiami profesionalūs muzikai.

Daugelį šimtmečių didžiulėje Kinijos teritorijoje klostėsi įvairiausių žanrų – apeigų, ceremonijų, procesijų, pokylių, šaudymo iš lanko, vandens (atliekama ant plaustų), šokių ir kita muzika.

Plito dainuojamoji poezija, naratyvinis dainavimo stilius, komiška muzikos drama chanjun. Klestėjo įvairūs sintetiniai žanrai: dagu (rūmuose atliekama instrumentinė muzika, dainos ir šokiai), zaju (varjetė, jungianti liaudies dainą, vaidybą, kalbamuosius tekstus, cirko elementus), plėtojosi kinų opera.

XX a. nemažai kinų muzikų studijavo Europoje. Susidomėjimas Vakarų muzika paspartino kinų instrumentinės muzikos raidą. Liu Tianhua išpopuliarino erhu kaip solo instrumentą. 1927 m. įsteigtoje Šanchajaus konservatorijoje buvo mokoma ir Vakarų šalių muzikos. Maždaug nuo 1950 m. suklestėjo orkestrų ir solistų atliekama instrumentinė muzika.

Per Mao Zedongo kultūrinę revoliuciją muzika tarnavo politiniams lozungams, buvo uždrausta tiek užsienio kompozitorių, tiek visa iki 1966 m. sukurta kinų muzika. Nuo 1976 m. atgimė tradicinė muzika, kompozitoriai ėmė derinti jos elementus su šiuolaikine Vakarų muzikos komponavimo technika, pradėjo kurti operas, simfoninę muziką, industrinio triukšmo kompozicijas, naudoti dodekafoninę techniką. Kartu labai populiarus išliko nacionalinis stilius, tęsiama kinų muzikos tradicija.

Savita mūsų šalies ir kinų kultūros sinergija persmelks festivalio užsakymu kompozitoriaus R.Motiekaičio parašytą kūrinį, kurį pats autorius pavadino „Cinema“ („Kinas“).  „Per daug gražu, kad būtų tikra. Taigi kinas. Ar gali būti kas nors tikresnio negu kinas?“, - svarsto autorius.

Pasak muzikologės Eglės Grigaliūnaitės, rytietišku minimalizmu dvelkiančią estetiką R.Motiekaitis išpažįsta jau nuo pirmųjų savo opusų – elektroninių kūrinių vienodu „Mobile“ pavadinimu, kuriuose muzika dažnai tampa sudedamąja audiovizualinio organizmo dalimi.

„Post-mobiliuoju“ laikotarpiu – nuo 1999 m. („Tylinčių daiktų muzika“ orkestrui, „Antrininkai ir aš“ chorui, „Soliloquy“ kameriniam ansambliui, „Woods-Winds-Waters-Winters-Windows“ 7 fleitoms) – asketiškas elektroninių garsų trajektorijas pakeitė aktyvesnis akustinis skambesys.

Pasak kompozitoriaus, „tai ne stilistikos pokytis, o tik instrumentuotės pasikeitimas, t. y. perėjimas nuo elektronikos prie akustinių instrumentų – muzikinė intuicija išliko ta pati“.

Koncertas „Kinijos garsai styginiams ir erhu virtuozas Guo Gan“ vyks birželio 5 d., trečiadienį, 19 val. Vilniaus universiteto Šv. Jonų bažnyčioje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.