Aktorius Valentinas Masalskis: „Tuo nuotekų vamzdžiu plūsta ir beribis gobšumas“

„Kai rūpinomės, kaip nugriauti sovietų valdžią, nedaug kas svarstė, kaip  pastatyti valstybę. Mes iki šiol nesutarėme, kokią Lietuvą statome. Todėl  ji atsidūrė savanaudiškose rankose“, – kalbėjo Valentinas Masalskis.

Žinomas aktorius V.Masalskis dėsto Klaipėdos universitete, o į sostinę atvyksta vaidinti spektakliuose.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Žinomas aktorius V.Masalskis dėsto Klaipėdos universitete, o į sostinę atvyksta vaidinti spektakliuose.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Valentinas Masalskis<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Valentinas Masalskis<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Valentinas Masalskis<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Valentinas Masalskis<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Valentinas Masalskis<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Valentinas Masalskis<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Valentinas Masalskis<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Valentinas Masalskis<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Vytenis Radžiūnas

2020-01-27 22:14, atnaujinta 2020-01-28 15:11

Teatro ir kino aktorius, režisierius, Klaipėdos jaunimo teatro vadovas V.Masalskis „Lietuvos rytui“ tikino, kad Lietuvoje mato daug teigiamų  poslinkių ir padarytų darbų, bet šalyje esą vis dar gajus gobšumas,  savanaudiškumas, nepagarba kitam, pelno ir garbės siekimas kito sąskaita.

„Dabar daug kalbama apie nelaimę Klaipėdoje, visokius vamzdžius. Turiu  pasakyti, kad tuos nuotėkų vamzdžius matau nuo mūsų Nepriklausomybės  atkūrimo pradžios. 

Nors jų mūsų šalyje teka pačių įvairiausių, bet mažėja. Kodėl dabar toks  didelis triukšmas? Jei tokie vamzdžiai būtų aptikti kokiais 1998-aisiais,  triukšmo būtų kur kas mažiau. Dabar mūsų reakcija į tai yra jau visai  kitokia. Tai – jau ne savanaudiška reakcija. Mums tai rūpi ir dėl to  skaudu“, – tikino 65 metų aktorius. 

Iš didmiesčių išvykęs V.Masalskis pastaruosius dvejus metus gyvena  Kuliuose, mažame miestelyje, iš kurio per pusvalandį galima pasiekti  Klaipėdą. Čia jis įsirengė naujus namus, pamažu susipažįsta su  aplinkiniais ir bando įsilieti į bendruomenės veiklą.

Tuo metu uostamiestyje Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas  toliau profesoriauja Klaipėdos universitete, o į sostinę vyksta rodyti  spektaklių. Šiuo metu Valstybiniame jaunimo teatre galima išvysti  V.Masalskio režisuotą spektaklį pagal Johno Logano pjesę „Raudona“,  kuriame jis atlieka ir vieną pagrindinių vaidmenų. Tame pat teatre  aktorius vaidina ir režisieriaus Arpado Shillingo spektaklyje „Autonomija“.

„Didmiesčiams aš galiu šį tą duoti, bet esu ne miesto žmogus. Kai kurie  didmiestyje gali gyventi, bet man čia per daug gundymų, norų, kurie man  nereikalingi. Man labiau reikia gamtos, žemės, medžių, paukščių lesyklėlės,  zylių, kėkštų, grybų, pelkės. Žinoma, ir žmonių – mažuose miesteliuose  dar išlikusios tradicijos, kurių neįveikė net sovietmetis. 

Kaime žmonės vis dar sveikinasi vienas su kitu, išlikusi ir pagarba. Čia  nėra tiek gobšumo: jei esi garbėtroška, toli nenukeliausi, tave vietiniai  perskaitys kaip knygą ir išvysi jų nugaras“, – aiškino V.Masalskis, po  spektaklių Vilniuje grįžtantis atgauti jėgas atgal į Kulius.

– A.Schillingo „Autonomija“ – tragikomiškas pasakojimas apie vieną  šeimą, atskleidžiantis ir visuomenės, tautos istoriją. Kuo jums pačiam  šis spektaklis svarbus?

– Daug galvoju, kaip apskritai šiame pasaulyje išlikti autonomiškam,  kai šitoks tempas? Ar mes išvis pajėgūs išlikti, kai mūsų bendravimas  pilasi vienu kanalu? Mes neturime atgalinio ryšio ir jo net nebenorime.  Žmogus teigia ir nelaukia atsako, vadinasi, jam nereikia bendrauti. 

Vienas pažįstamasis dėsto užsienyje. Jis pasakojo, kaip studentai vos  prasidėjus paskaitai jau nori diskutuoti su dėstytoju. Jis juos stabdo:  „Palaukite, mes dar nekalbėjome, apie ką galėtume diskutuoti.“ Bet jie  jau nori diskutuoti, trokšta tau tik teigti.

Dabar gavome į rankas tokias technologijas, kad nežinome, ką su jomis  daryti. Jau išleidau penkis kursus Klaipėdos universitete. Šis dėstymo  pusmetis man buvo visai kitoks. Kiekvienais metais ką nors keičiu  dėstydamas, negaliu dėstyti to paties, nes studentams bus neįdomu. 

Viskas eina į priekį, vaikas, pradėdamas mokytis, staigiai supranta, kad  telefone gali rasti visus atsakymus. Jam galbūt reikia tik to, kuris  parodytų, kaip rasti, atsirinkti. Mes turime keisti visą švietimo sistemą,  bet tai daryti bijome, nes nežinome, kuo keisti. 

– Jūs daug kalbate apie kartų skirtumus. Tiek spektaklyje „Autonomija“,  tiek kitame spektaklyje „Raudona“ ryškus kartų konfliktas, požiūrių  sankirta. 

– Jei drožinėji medį – jis gali lūžti. Jei dirbi su stiklu, jis gali  skilti. Metalą gali paversti aštriu ar buku, o molio gabalą – puoduku.  Privalai labai gerbti medžiagą, su kuria dirbi. Teatras taip pat yra  įrankis.

O dėstytojas dabar yra ir pagalbininkas, ir savotiška kliūtis, kurią  reikia apeiti. Vienam esi pagalbininkas, kitam esi mokytojas, trečiam  išdavikas, piktas žmogus. Jam gali atrodyti, kad tu nori net pakenkti. 

Todėl stengiuosi dirbti taip, kad kiekvienas studentas ar aktorius rastų  sau vietą. Kad spektaklį vienytų bendra idėja. Tie visi 27 žmonės turi  prisiliesti prie temos. Tada mes visi sukamės, kuriame, o svarbiausia  lieka tema, kurią reikia perteikti ne man, pedagogui, bet publikai, kuri  žiūrės spektaklį. 

Todėl kiekvienas egzaminas pas mus yra ne egzaminas, o spektaklis. Žiūrovui  reikia rodyti ne blogiausias, o geriausias savybes. Blogąsias mes ir taip  žinome, be to, taip gali suluošinti aktorių – čia būtų tas pat, kaip  parodyti vaikui, kad jis nemoka dainuoti. Vaiką reikia išlaisvinti, o ne  jam kenkti. Šitame pasaulyje stinga kolektyviškumo, reikia sukurti terpę,  kurioje jie visi pradėtų maudytis.

– Šviesaus atminimo filosofas Arvydas Šliogeris yra pasakęs, jog dabar  vienintelė tikra kūrėja yra mašina, visa kita tėra priedas. „Dabar iš  tikrųjų kuria kompiuteris, o klasikinio menininko tipas esą išstumtas iš  visuomenės kaip kamštis iš vandens. Kam tas menininkas?“ – klausė jis. 

– Sutinku su A.Šliogerio mintimi. Dar pridurčiau, kad žmogų dabar  sudomino pats jo individualumas. Jo nebedomina nei kaimynas, nei žmona,  nei vaikai. Jam svarbu tik tai, kiek pats sau gali suteikti malonumo. 

Galime paminėti socialinius tinklus, asmenukes. Dabar turime neįtikėtiną  galimybę apie save paskelbti pasauliui, bet niekas mūsų nesiklauso,  išskyrus mus pačius. Čia kaip toje pasakoje, kur klausiama: veidrodėli,  veidrodėli, kas pasaulyje gražiausia? Todėl kai žiūriu į tuos žmones,  kurie žiūri į savo veidrodėlius, man ta pasaka iškyla prieš akis. Jis –  mašina. 

Šiandienis menininkas nukrypo į asmeninę saviraišką ir paauglišką savęs  tenkinimą. Telefonais siunčiame žinutes, įrašinėjame save, bendraujame  su savimi. Ir menininkas dabar kuria sau. Gal iš to duoną valgo, bet jis  nekuria kitam. 

Bet čia vis dėlto mados reikalas. Anksčiau maniau, kad gyvenimas blogėja.  Per ilgą laiką supratau, kad egzistuoja proporcijos – kartais vieno  pasidaro daugiau, kartais kito. Dabar tiesiog toks periodas, tokia mada,  srovė. Menas be kito neegzistuoja, todėl mes turime užkrėsti publiką  džiaugsmu, liūdesiu, prasme, nuoširdumu. Jei mes negalvojame, kad kuriame  kitam, tada nekurkime meno.

– Kokios temos, kokie klausimai jums svarbiausi?

– Vienas esminių klausimų, kuris manęs nepaleidžia nuo ryto iki vakaro,  yra būties klausimas. Gimimo ir mirties klausimas: kas vyksta tarp tų  dviejų polių, kuris vadinamas gyvenimu. Man svarbi kvailumo problema,  taip pat blogio. Filosofai svarsto, ar blogis jau yra mumyse, ar juo  užsikrečiama, o gal tai yra cheminė reakcija? 

Man svarbios mus supančios emocijos, laisvė. Menininkas pirmiausia turi  būti laisvas nuo daugelio dalykų. Kai kurie neišsilaisvina iš tokių dalykų  kaip šlovė, kuri gimdo pinigus, vėliau – šiltą vietą. 

Mane domina žmonių ydos, garbėtroška. Visos jos trukdo svarbiausiam  dalykui – bendravimui vienam su kitu. Man patinka Viktoro Franklino  posakis, kuriuo norėčiau vadovautis: „Aš tampu aš, tik susitikdamas su  tavimi.“ Reiškia, manęs nėra, kol nėra tavęs. 

Be abejo, svarbūs ir socialumo, vargingumo, nemokėjimo pasidalinti  klausimai. Dar – tautiškumo, nacionaliniai ir egoizmo klausimai.

– Gyvenate netoli Klaipėdos, dirbate uostamiestyje. Kaip reagavote į  žinią apie teršiamas Kuršių marias? 

– Turiu pasakyti, kad tuos nuotėkų vamzdžius aš matau nuo nepriklausomybės  atkūrimo pradžios. Mes gydomės, augame, taisomės, bet tie vamzdžiai niekur neišnyko. 

Kodėl būtent dabar toks didelis triukšmas? Jei tokie vamzdžiai būtų  aptikti kokiais 1998-aisiais, triukšmo būtų kur kas mažiau. Mūsų reakcija  į tai dabar yra jau visai kitokia. Mums rūpi, skuada.

Šiaip ar taip, mes iki šiol nesutarėme, kokią Lietuvą statome. Todėl ji  ir atsidūrė savanaudiškose rankose.

– Bet iš kur kyla tas savanaudiškumas, gobšumas, besaikis noras turėti  vis daugiau?

– Tai kyla iš nesibaigiančių lenktynių. Šitiek metų mums buvo kalama į  galvas, kad pinigai, talentas, garbė, šlovė yra viskas. Bet kodėl kalbame  apie verslininkus, jei galime kalbėti ir apie meno žmogų, kuris lenda į  televizijos ekraną, ištaško visus savo gabumus per porą metus, tampa  ryškia žvaigžde, o vėliau yra numetamas? Jis pats mato, kaip viskas  vyksta, bet pats nori tai patirti. Tai kyla iš savanaudiškumo, nepagarbos  kitam žmogui, pelno siekimo bet kokia sąskaita. 

Kita vertus, ar ne visi taip gyvename? Ar mes nebandome bet kokia kaina  įsprausti savęs į laikraščio, žurnalo pavadinimą? Ar mes ne bet kokia  kaina siekiame tapti žinomais skelbdami feisbuke, kiek sulieknėjome, kiek  priaugome svorio, kiek šiandien suvalgėme? Ar ne čia yra pradžia? O noras  savo vaikus leisti tik į privačias mokyklas? 

Aplink mane nepriklausomybės pradžioje buvo daug stiprių verslininkų, mes  kūrėme privatų teatrą. Žmonės kalbėjo, kad jų vaikai mokysis Oksforde.  Šitiek metų buvo kalbama, kad pinigai yra viskas. Mes nesugriovėme savyje  sovietinio žmogaus. 

A.Šliogeris buvo tikrai laisvas ir sovietiniais metais. Daugelis rašytojų,  menininkų sako: mes tuomet viską rašėme į stalčius. Tai kur tie stalčiai,  kurių niekam nerodydavote ir apie kuriuos kalbate? Tai parodykit man  dabar tai, ko jūs tada nerodėte. Parodykite tuos stalčius. 

Man labai įdomu, kokius stalčius jie prirašė. Aš pats turėjau tokį  stalčių ir pats platinau „Kroniką“. Atsiveždavau iš Stanislovo  Dobrovolskio ir duodavau kitiems paskaityti. Kęstutis Genys iš tiesų rašė  į stalčių, deklamavo kavinėse. O kiti? Kur tie jų stalčiai?

– Pastaruosius metus daug šnekama apie gerovės valstybę, artėja nauji  Seimo rinkimai, į kuriuos ne viena partija eina su šūkiu apie gerovę.  Kaip jūs vertinate tokias kalbas?

– Tai tiesiog žaidimas lozungais. Kadaise buvo šūkis „Nusipelnėme  gyventi geriau“, dabar populiaru šaukti apie „gerovės valstybę“. Gyvename  antraščių pasaulyje, kur žmogus skuba ir net neturi laiko pagalvoti. Jam  siūlo gerovės valstybę – gerai, bus gerovės valstybė. Tai tiesiog  kodavimas. Jei žmogui 100 kartų sakysi, kad jis – šuo, tai 101 kartą jis  sulos. 

Važinėju po regionus. Buvo daug kalbama, kad valdžia padės regionams. Aš  kalbėjausi su daugybe žmonių regionuose – nuo Lazdijų iki Šilalės, nuo  Šilalės iki Utenos. Jie sakė, kad finansavimas sumažėjo, žmonės jaučiasi  kaip patyčių objektai. Jie net nebegauna finansavimo šventėms, kurias  anksčiau rengdavo. 

Kas išties akivaizdu? Jei partijos anksčiau niekaip negalėjo susitarti  dėl svarbių valstybei klausimų, tai dabar apskritai neberanda jokio  bendro ryšio. 

Man patiko straipsnis, kuriame buvo rašoma, kad kalta ir opozicija. Aš ir  pats tikrai kitaip įsivaizduoju opoziciją, aktyvesnę jos veiklą. Visuomet  įsivaizdavau opoziciją kaip šešėlinę Vyriausybę, kuri ką nors siūlo,  nebijodama prarasti. Bet dabar ji nieko nesiūlo, pasiūlys tik tada, kai  ateis į valdžią. Jie bijo atskleisti savo kortas. Visa tai primena  preferanso partiją.

Manau, kad ir toliau daugės pasimetimo. Vakaruose visos partijos laikosi  ant lyderių – nesvarbu, kokia ta partija, svarbiausia, kas jos lyderis.  Tai primena viduramžius. Lyderis gali būti vienoje partijoje ir tuoj pat  perbėgti į kitą. 

Mūsų premjeras yra tarsi hibridinis – nesuprasi, su kuo jis. Manau, kad  dėl to hibridiškumo jis ir pralaimi. Albertas Šveiceris yra pasakęs mintį,  kuri man įstrigo visam gyvenimui: „Sūnau, nežinau kelio, kuriuo einant  bus labai gerai. Bet žinau kelią, kuriuo tau einant bus labai blogai. Tas  kelias – pataikauti visiems.“ Jei pataikauji visiems, pralaimi. Turi  turėti stuburą ir būti kurioje nors pusėje, o ne šokinėti ir laigyti.

– A.Šliogeris yra kalbėjęs ir apie žmonių nepasitenkinimą viskuo:  „Pastaraisiais metais mane pradėjo erzinti nesibaigiantis inkštimas.  Svarbiausia, visuose lygiuose. Dabar negerai visiems – pradedant  milijonieriais, baigiant normaliais žmonėmis. Visiems viskas blogai. Juk  tai netiesa. Žinoma, bjaurasties yra, bet kur jos nėra.“

– Iš tiesų, inkštimas tapo mūsų charakterio bruožu. Kalbėjau su vienu  estu, kuris man priminė, kad mes buvome didelė ir didinga tauta. Tikri  didikai, o dabar pasidarėme inkščiantys šunyčiai, nuolat viskuo  besiskundžiantys. 

Jis sakė: „Pas mus irgi prasta padėtis dėl politikų, bet jūs buvote  nukariavę tiek žemių, nužygiavę iki Juodosios jūros, buvote orūs ir laisvi.  Mes iš jūsų mokėmės. O staiga praradote orumą.“ Skaudžiausias yra orumo  praradimas – esame apsimetėliai nelaimėliai.

Mes patys išmokome žemintis. Moteris manęs paklausia: „Kuo jūs dirbate?  Aktorius?! Oi... O aš tik valytoja.“ 

– Bet juk jau 30 metų atkurtos Nepriklausomybės, užaugo naujos kartos,  kurios yra visiškai laisvos kurti savo gyvenimą.

– Taip, bet jie jau kaltina nebe sovietmetį, o pačius lietuvius, mūsų  tautą. Jie kaltina valdžią, politikus. Ar pastebėjote, ką jie sako: „Mes,  lietuviai“; „lietuviai nori vienas kitą suėsti“; „tik Lietuvoje taip  būna“. 

Dėl to kyla ir emigracija, mes užkodavome savo vaikus, kad ten yra geriau.  Tėvai kala vaikams į galvas, kad jų gyvenimas nenusisekė, tad jie turėtų  važiuoti į užsienį ir pamatyti, kad ten gyvenimas geresnis. Jie net patys  ten nebuvę siunčia savo vaikus į vergovę. Tai ir yra tas inkštimas,  orumo praradimas. Mums turėtų būti gėda inkšti. 

Bet ar gali būti kitaip, jei dieną kalame pinigus, nes esame darbšti  tauta, o vakare pažiūrime televizorių ir einame miegoti. O kur knygos,  turiningas laisvalaikis? Žmonės neturi tam laiko, nes jiems reikia  pralenkti kaimyną savo turtais, namais. Žmogui atrodo, kad visas pasaulis  yra prieš jį. Septinta diena, kurią liepta pailsėti, jiems yra iškritusi  iš gyvenimo.

– Ką jūs vis dėlto matytumėte teigiamo per tris pastaruosius dešimtmečius  Lietuvoje?

– Tikrai daug: pasikeitė mūsų keliai, turime švaresnius plaučius, skanų  maistą, mūsų reakcijos į blogus darbus, šiukšles jau yra visai kitokios.  Mes sugriovėme kolūkius ir atsirado daugybė gerų ūkininkų. Visa tai ir  dar daugiau rodo mūsų augimą. 

Žinoma, mes buvome susirūpinę, kaip nugriauti sovietų valdžią, bet visai  nežinojome, kaip apsaugoti iškovotą laisvę. Laisvė trunka labai trumpai,  kol mes apsisprendžiame. Man atrodo, kad mums reikia aiškiai apsispręsti,  kam mes tarnaujame. Mes jau laisvi, o dabar reikia susitarti, kokią  Lietuvą statysime. Taip, norėtume jos turtingos, gražios, švarios. Bet  kokios? Mes dar nežinome. 

Ir savo aktoriams sakau: jei norite ateiti į teatrą, koks dabar yra, jūs  net neikite, nes jūsų vieta užimta. Turite surasti, kas blogai teatre,  žiniasklaidoje, valdžioje, švietime. Ir eiti tai taisyti. Ne griauti, bet  tik taisyti. Tada atsiras misija, tai suteiks šilumos kitiems.

– Bet susitarti sunkiausia.

– Taip, susitarti mes kol kas dar negalime.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.