„Gaidos“ dienoraštis: festivalio atidarymui – meditacija su vyrų choro ir trimito balsais

Spalio 20 d. Šv. Kotrynos bažnyčioje prasidėjo vienas laukiamiausių šiuolaikinės muzikos renginių – festivalis „Gaida“. Atidarymo koncerte sužibėjo garsūs akademinės muzikos atlikėjai – vienu geriausių vyrų chorų pasaulyje tituluojamas Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausen.

Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų  choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Atidarymo koncerte – Estijos nacionalinis vyrų choras ir vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausenas.<br>K.Bingelio nuotr.
Daugiau nuotraukų (29)

Beata Juchnevič

Oct 21, 2021, 3:12 PM, atnaujinta Oct 21, 2021, 4:06 PM

Koncertą pradėjo estų kompozitoriaus Arvo Pärto kūrinys „De profundis“ vyrų chorui, vargonams ir perkusijai. Opusas nuo pat pradžių panardino į gilią susimąstymo ir tam tikro ritualo būseną. Lėtas, ostinatinis vargonų motyvas užhipnotizavo ramybe. Šį motyvą atsargiai apgaubė paprastos vyrų choro balsų melodijos, prasidėjusios žemame registre jos laipsniškai išaugo link kulminacijos, tuomet atslūgo ir išnyko tyloje, kol balsų aidą nunešė paskutinis varpo dūžis.

A. Pärto kūryba žavi paprastumu, minimaliu išraiškos priemonių naudojimu, precizišku darbu su medžiaga, skaidriomis faktūromis, verta paminėti ir kompozitoriaus išplėtotą tintinabulli techniką. Šiame kūrinyje kompozitorius tarsi atsargiai veda klausytoją paskutine kelione ir leidžia stebėti ją iš šalies. Ore tarytum tvyro pasmerktumo jausmas, sukurtas didžiojo būgno ir varpų dūžių bei repetityvinių motyvų ir specifinių harmonijų, tačiau ši jausena ne slegia, o, atvirkščiai, išlaisvina.

Koncertą tęsė Italijoje gyvenančios kompozitorės Justės Janulytės kūrinys „Now I’m nowhere“ įkvėptas lietuvių poeto Alfonso Nykos-Nyliūno minčių. Kūrinio atlikimui choras išsirikiavo palei Šv. Kotrynos bažnyčios sienas – taip buvo sukurtas erdvinio garso efektas, leidęs pasijusti apgaubtiems choro balsų. J. Janulytės kūryba visuomet panardina į tam tikrą būseną: ji nesiekia šokiruoti ar drastiškai paveikti, tačiau perkelia sąmonę kitur. Pati kompozitorė teigia, jog jos kūriniai yra tarsi žvilgtelėjimas į kitą pasaulį – lyg kūrinys gyventų savo gyvenimą, o klausytojai tik trumpai dirstelėtų į šio gyvenimo ištrauką. Opusas „Now I’m nowhere“ puikiai reprezentuoja šią idėją. Kūrinys sukėlė neįprastų vaizdinių: it kryžkelėje svarstyčiau, kuriuo keliu žengti, tvyrant visiškai nežiniai, kuri ne glumina, o teikia ramybę ir pilnatvę. Kompozitorė atsargiai balansuoja tarp vos juntamų muzikinių priešpriešų – harmoninio skaidrumo ir intensyvumo, konsonanso ir disonanso; pokyčiai vyksta laipsniškai. Ypač pagirtinas choro meistriškumas – balsai tarsi nukėlė į kompozitorės atvertą pasaulį.

Nuo scenos choras atliko škotų kompozitoriaus Jameso MacMillano „...here in hiding...“ (1993). Palyginti su ankstesniais kūriniais, opusas suskambo kontrastingai, pažadinęs griausmingais akordais, tačiau greitai vėl laipsniškai panardino į meditatyvią būseną. J. MacMillanas semiasi įkvėpimo iš savo škotiškų šaknų, jo muzika kupina dvasinių elementų, ramybės ir susikaupimo. Po J. Janulytės opuso jo kūrinys išsiskyrė ryškesniu temų vystymu, judresnėmis melodijomis, o iš choro reikalavo dar didesnio meistriškumo.

Latvių kompozitorės Santos Ratnieces kūrinys „Sadness... stillness“ nuo pat pirmų sąskambių įtraukė sukuriama niūria atmosfera. Choras nebuvo traktuojamas kaip naratyvinis instrumentas, balsai sukūrė sonorinių garsų lauką. Žemi vyrų choro klasteriai, judanti mikropolifonija, persipinantys, kniaukiantį tembrą retkarčiais įgaunantys balsai vertė sustingti, o nuo asinchroniškų švilpimo glissando nugara nubėgo pagaugais. Savo skambesiu šis kūrinys vietomis priminė vengrų kompozitoriaus György Ligeti „Kyrie“ iš jo garsaus „Requiem“, o man asmeniškai ši kompozitorė tapo vakaro atradimu.

Giovanni Bonato kūrinio „Sügav rahu“ atlikimui choras vėl sustojo aplink publiką. G. Bonato daug dirba su erdviniu garsu, o šiuo opusu sukūrė ramią garsinę kelionę, kurioje klausytojus lydi besimainančios šviesios ir tamsios harmonijos. Susidarė ambisoninio garso efektas – balsai nuolat keliavo palei salės sienas, o bažnyčios akustika padėjo jiems susilieti į vieną garsinį debesį. Vyrų choro tembrą paspalvino krištolinis varpelių skambesys, išskirstytas palei bažnyčią it klausant kūrinio erdvinio garso sferoje.

Koncertą vainikavo premjera – Tomo Kutavičiaus „Švenčiausiasis medis“ dideliam vyrų chorui ir trimitui. Su Estijos nacionaliniu vyrų choru pasirodė vokiečių trimito žvaigždė Markus Stockhausen, žymiojo avangardo kompozitoriaus Karlheinzo Stockhauseno sūnus. Kalbėdamas apie šį naują savo opusą T. Kutavičius prisimena, jog kurdamas pastaruosius mėnesius leido šalia savo tėvo, neseniai mirsio žymaus lietuvių kompozitoriaus Broniaus Kutavičiaus.

Šis sunkus metas, skaudūs išgyvenimai inspiravo mintis ir meninius sprendimus, kurie, anot kompozitoriaus, „nukreipė link archajiško skambesio ir tėveliui artimos spalvinės šviesos“. Kūrinį pradėjo tembriškai ir dinamiškai spalvingas trimito solo. Stulbino M. Stockhauseno meistrystė – su kokiu lengvumu jis eksponuoja visą dinaminį spektrą, kaip preciziškai išgroja visas smulkias natas. Prie trimito prisijungęs choras išeksponavo minimalistinį, senovinę ritualinę muziką primenantį skambesį. Choro partijoje buvo juntama šviesios atminties B. Kutavičiaus kūrybos įtaka. Klausantis atrodė, kad trimito ir choro partijos susijusios tik sutampant harmoniniams centrams, visgi vėliau permąsčius premjerą solisto ir choro priešprieša pasirodė esanti kur kas gilesnio vientisumo veiksniu. Antroje kūrinio dalyje kiek pagyvėjus muzikiniam judėjimui pasigirdo ir džiazinės kompozitoriaus šaknys, o užbaigė opusą ir visą koncertą šviesios harmonijos, kurios nuskraidino tolyn, į šviesią nebūtį.

Estijos nacionalinis vyrų choras su trimitininku Markusu Stockhausenu parodė aukštą meistriškumo lygį. Verta pasidžiaugti, kad festivalis „Gaida“ suteikė tokią dovaną muzikos mylėtojams. Nudžiugino ir programos pasirinkimas: visi koncerto kūriniai skambėjo labai vientisai, tačiau ne vienodai, jautėsi bendra skambesio tematika. Tai leido panirti į meditatyvią būseną, pailsėti nuo kasdienybės šurmulio, muzika apgaubė ramybe ir susitaikymu.

Kiti Tarptautinio aktualios muzikos festivalio „Gaida“ renginiai. Spalio 22 d. Šiuolaikinio meno centre: 18 val. – susitikimas su kviestiniu festivalio kompozitoriumi Hansu Abrahamsenu (Danija), 20 val. – Vokietijos elektroninės muzikos ir vizualaus meno įžymybės Alva Noto pasirodymas su nauju įspūdingu projektu UNIEQAV.

Spauskite mygtuką „VISI KOMENTARAI“ ir reikškite savo nuomonę.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2021 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.