„Gaidos“ dienoraštis: trečioji diena – aiški ir švari „Plaid“ estetika

Spalio 23 d. Šiuolaikinio meno centre pasirodymą surengę Edas Handley and Andy Turneris („Plaid“) muziką kuria jau 30 metų. Nors per tą laiką jie išbandė naujas kompozicines priemones ir darbo metodus, dirbo su įvairiais atlikėjais (žymiausia jų – Björk, su kuria „Plaid“ netgi vyko į turą), jų braižas yra savitas ir lengvai atpažįstamas.

 E.Handley ir A.Turneris („Plaid“) festivalyje „Gaida“.<br> K.Bingelio nuotr.
 E.Handley ir A.Turneris („Plaid“) festivalyje „Gaida“.<br> K.Bingelio nuotr.
 E.Handley ir A.Turneris („Plaid“) festivalyje „Gaida“.<br> K.Bingelio nuotr.
 E.Handley ir A.Turneris („Plaid“) festivalyje „Gaida“.<br> K.Bingelio nuotr.
 E.Handley ir A.Turneris („Plaid“) festivalyje „Gaida“.<br> K.Bingelio nuotr.
 E.Handley ir A.Turneris („Plaid“) festivalyje „Gaida“.<br> K.Bingelio nuotr.
 E.Handley ir A.Turneris („Plaid“) festivalyje „Gaida“.<br> K.Bingelio nuotr.
 E.Handley ir A.Turneris („Plaid“) festivalyje „Gaida“.<br> K.Bingelio nuotr.
 E.Handley ir A.Turneris („Plaid“) festivalyje „Gaida“.<br> K.Bingelio nuotr.
 E.Handley ir A.Turneris („Plaid“) festivalyje „Gaida“.<br> K.Bingelio nuotr.
 E.Handley ir A.Turneris („Plaid“) festivalyje „Gaida“.<br> K.Bingelio nuotr.
 E.Handley ir A.Turneris („Plaid“) festivalyje „Gaida“.<br> K.Bingelio nuotr.
Daugiau nuotraukų (6)

Marija Paškevičiūtė

Oct 24, 2021, 2:52 PM, atnaujinta Oct 24, 2021, 5:05 PM

Visų pirma, jų muzikai būdingas skaidrus, preciziškas garso dizainas bei melodingumas. Muzikos nuotaika šviesi, tačiau niekada netampa pernelyg linksma ar banali – tai labai slidi riba, kurios „Plaid“ neperžengia.

A.Turneris interviu pasakoja: „Mums patinka sudėtingumas, tačiau norime, kad tai skambėtų lengvai. Į tai, ką mylime, įdedame daug darbo, tačiau mūsų muzika turi tėkmę ir groove’ą, kuris užkabina iš karto.“

Andy teigia, jog jiems artima japoniška prieiga prie meno kaip meistrystrės – nuolatinis įgūdžių tobulinimas, nesiekiant tikslo keisti savo stilių su kiekvienu nauju albumu. Jų muzikoje meistriškumą girdime nuolat moduliuojamais skaitmeninių sintezatorių linijų tembrais, derinamais su akustine perkusija, bei ritmikos plėtojime.

Naujausiame jų albume „Polymer“ (2019) pasigirsta anksčiau negirdėti tembrai ir nuotaikos. Pirmasis albumo kūrinys „Meds Fade“ turi daug garso iškraipymo (distortion), jo ritmas artimas „industrial“ muzikai, o „Recall“ būtų galima pavadinti netgi agresyviu.

Anot dueto, juos pykdo tiek visame pasaulyje, tiek Jungtinėje Karalystėje vykstantys dalykai: pavadinimas „Polymer“ reiškia polimerus, naudojamus plastiko gamyboje, kurie suyra itin lėtai ir teršia aplinką. Kaip vieną frustracijos priežasčių „Plaid“ įvardina ir Brexit. Tačiau kituose kūriniuose Plaid neatsisako jiems būdingo lengvumo, kurį jie išsaugo ir klimato kaitos bei politinės situacijos akivaizdoje.

Audiovizualinio pasirodymo metu buvo galima išgirsti muzikos ir iš jų naujausio albumo „Polymer“ ir ankstesnių kūrinių. ŠMC erdvėje pavyko išsaugoti „Plaid“ būdingą skaidrumą, muzika skambėjo švariai ir aiškiai – dėl to norėtųsi pasidžiaugti komanda, kuri prisidėjo prie koncerto įgarsinimo ir užtikrino gerą garso kokybę. Ed Handley pasirodymo metu rūpinosi vizualizacijomis, kurios buvo išties puikios ir nenusileido muzikos kokybei.

Tai, kad „Plaid“ patys kuria savo vizualiką, nestebina, žinant jų ankstyvąsias įtakas: prieš pradėdami kurti patys, abu domėjosi hiphopo kultūra, apimančia daug skirtingų įgūdžių – grafiti, breiko šokį, didžėjavimą. Šis požiūris į kūrybą išliko iki šiol – jie siekia neapsiriboti tik muzika, nors ji visuomet lieka jų kūrybinės veiklos ir pasirodymų centre.

Vis dėlto koncerte pritrūko improvizacijos, naujo jau girdėtos muzikos pateikimo. Kūriniai skambėjo klasikinės muzikos, roko ar pop koncerto principu – jie buvo atskirti vienas nuo kito, po kiekvieno kūrinio skambėjo plojimai.

Tačiau klasikinės muzikos atlikėjai įdeda daug pastangų į kiekviename koncerte kintančius atlikimo niuansus, roko ar muzikos koncerte galima išgirsti daug improvizacijų, gyvą vokalą. Tuo tarpu „Plaid“ parodė iš anksto paruoštą medžiagą, tiesiog leisdami klipus „Ableton“ programinėje įrangoje. Medžiagoje naujumo buvo nedaug, daugumą kūrinių „Spotify“ galėtume išgirsti kone identiškus.

Šitoks formatas koncertų salėje nebetenkina, ypač pastaraisiais porą metų stebint pasirodymus, dėl pandemijos persikėlusius į skaitmenines erdves. Kai įvairiose interneto platformose galime išgirsti fiksuotus kūrinius, lydimus vizualikos, gyviems pasirodymams norisi kelti aukštesnius reikalavimus, gauti kitokios, naujos patirties.

Nors įdomu išgirsti muziką per gerą garso sistemą, lydimą vizualikos, norėtųsi konceptualesnės pasirodymo visumos – daugiau improvizacijos elementų, kurie praturtintų jau girdėtą muziką, bei netikėtesnio kūrinių sujungimo.

Visgi neabejoju, jog tiems klausytojams, kurie nėra itin nuodugniai susipažinę su „Plaid“ diskografija ir girdėjo jų kūrinius tarytum naujus, koncertas buvo įdomus ir įtraukiantis dėl kokybiškos garso kokybės, gero garso ir vaizdo santykio, aiškios, švarios estetikos ir šviesios nuotaikos.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.