„TikTok“ operos režisierė Greta Štiormer: „Įprastinį LNOBT žiūrovą ji galbūt šokiruos“

2022 m. spalio 18 d. 08:30
Arnoldas Remeika
Interviu
Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre (LNOBT) spalio 18-ąją vyks dar neregėta premjera: skambant talentingiausių lietuvių popmuzikos atlikėjų kūriniams ir operos solistų partijoms, žiūrovai persikels į tobulų žmonių buveinę – „Planetą Deluxe“. 
Daugiau nuotraukų (3)
Valandos trukmės eksperimentinės operos spektaklį, kuris bus rodomas du kartus tą patį vakarą, įkvėpė socialinis tinklas „TikTok“ ir jame vykstantis paralelinis, dažnai pagražintas šiuolaikinio žmogaus gyvenimas. 
Spektaklis įtrauktas į  8-ojo šiuolaikinės operos festivalio NOA programą ir žymi LNOBT bei prodiuserių kompanijos „Operomanija“ bendradarbiavimo pradžią. 
<strong>&ndash;&nbsp; Operos veiksmas vyksta &bdquo;Planetoje Deluxe&ldquo; &ndash; pavadinimas tarsi byloja, kad jos gyventojai kitokie, i&scaron;skirtiniai, tobulesni. Ar taip ir yra? &ndash;&nbsp; </strong>pasiteiravau kūrinio idėjos autorės režisierės Gretos &Scaron;tiormer.&nbsp;
&ndash;&nbsp; &bdquo;Planeta Deluxe&ldquo; &ndash; tai planeta, kurioje gyvena geresnės mūsų versijos. Man atrodo, jog &scaron;i planeta tokia tobula, kad tas jos tobulumas, ko gero, yra pasiekęs perteklių.
&Scaron;is perteklius ir atsiskleis kaip pagrindinė operos a&scaron;is &ndash; ne tik per tobulą personažų savęs pateikimą, bet ir per žaidimą muzikine ir vaizdo forma.&nbsp;
Pana&scaron;iai kaip valgant cukraus vatą vaikystėje &ndash; kad ir koks geras atrodytų skonis, padauginus jis gali sukelti &scaron;leik&scaron;tulį.
&nbsp;
&nbsp;
<strong>&ndash;&nbsp; Įkvėpimo sėmėtės i&scaron; socialinio tinklo &bdquo;TikTok&ldquo;, kuriame dažnas stengiasi atrodyti puikesnis, nei yra i&scaron; tikrųjų. </strong>
<strong>Kuriame vie&scaron;ą sėkmės lydimo ir laimingo žmogaus įvaizdį, tačiau tikrame gyvenime susiduriame su nesaugumu, vienatve, priklausomybėmis, kitomis psichologinėmis būklėmis. </strong>
<strong>Bandysite perspėti apie &scaron;io disonanso pavojų, o gal pagrindinė operos žinutė visai kitokia?&nbsp;</strong>
&ndash;&nbsp; Kūrinys nėra vienalytis &ndash; nors operoje ry&scaron;kiai atsispindi idėjos apie socialines medijas ir jų įtaką &scaron;iuolaikinio žmogaus kasdienybei, neketiname konstatuoti fakto, ar gerai tos socialinės medijos veikia žmogų, ar blogai, nes vieno atsakymo į tai nėra.&nbsp;
Kūrinys remiasi personažų būsenų analize, žaidimu &scaron;iuolaikine operos forma. Tai yra tarsi socialinis tyrimas, kurio kulminacija įvyks jau po spektaklio, kartu su žiūrovų vidine reakcija.
<strong>&ndash;&nbsp; Vos atsiradusios socialinės medijos atrodė patraukliai, buvo neregėta naujovė ir pramoga. Kokios priežastys, jūsų manymu, lėmė, kad po gero de&scaron;imtmečio jau kalbame apie žalingus padarinius visuomenei, ypač jaunajai kartai ir jos savimonei? Ką tai pasako apie &scaron;iuolaikinį žmogų ir &scaron;iuolaikinį pasaulį?&nbsp;</strong>
&ndash;&nbsp; Ko gero, į &scaron;į klausimą tiksliausiai galėtų atsakyti socialinių medijų įtaką tyrinėjantys psichologijos, sociologijos ar filosofijos profesionalai. Tačiau kaip socialinių tinklų vartotoja, stebinti &scaron;ią temą ir i&scaron; meninės perspektyvos, pastebėjau, kaip lengvai gali plisti melaginga informacija ir kokią didelę įtaką ji turi masėms žmonių.&nbsp;
Tai galima pritaikyti ne tik politiniam diskursui ir propagandai. Kyla klausimų apie žmogaus kasdienybės tikrumą apskritai, apie savoti&scaron;ką iliuzinį gyvenimą.&nbsp;
Sykiu pastebėjau, kad, formuodami vie&scaron;ą savo įvaizdį socialinėse medijose, jaunosios kartos atstovai vis dažniau pasitelkia atvirumą ir nuo&scaron;irdumą.&nbsp;
Pavyzdžiui, &bdquo;TikTok&ldquo; platformoje galima rasti jautrių i&scaron;pažinčių, atvirų monologų ir pasidalijimų įvairiomis opiomis socialinėmis temomis. Tai daroma vaizdu, tiesiogiai, i&scaron; bet kurios pasaulio vietos arba dažniausiai &ndash; tiesiog i&scaron; savo kambario.&nbsp;
&nbsp;
&nbsp;
<strong>&ndash;&nbsp; Nei&scaron;vengiamai teko pasigilinti į &bdquo;TikTok&ldquo; turinį. Kas labiausiai nustebino?&nbsp;</strong>
&ndash;&nbsp; Kai tik įsidiegiau &bdquo;TikTok&ldquo;, akis buvo visi&scaron;kai nepripratusi prie programėlės formos ir turinio. Vėliau ji tapo mano mėgstamiausia socialine platforma. Pastebėjau, kad ir kitose socialinėse medijose imta daugiau dalytis vaizdo įra&scaron;ais, ir čia akivaizdus &bdquo;TikTok&ldquo; indėlis.
Manau, kad genialus pats programėlės principas &ndash; per dainą, &scaron;okį ir labai trumpą vaizdo įra&scaron;ą perduoti žinutę, kuri bet kuriame pasaulio kampelyje gali būti suprasta vienodai. Nors, atrodo, ji tokia primityvi ir paprasta, tai ne tik dirgina visas žmogaus jusles, bet ir kuria didžiulį bendruomeni&scaron;kumo ir priklausymo jausmą.
&nbsp;
<strong>&ndash; Kaip apskritai atėjo operos mintis, kūrinio forma, herojai? Ar laimėjusi LNOBT ir &bdquo;Operomanijos&ldquo; paskelbtą &bdquo;Operos genomo&ldquo; konkursą jau tiksliai žinojote, kaip viskas atrodys? O gal galutinė operos forma randasi dabar, repetuojant?</strong>&nbsp;
&ndash; Pradinė idėja buvo sukurti spektaklį, kuriame atsikartos &bdquo;TikTok&ldquo; programėlėje skambantys kūriniai ir vaizdo įra&scaron;ų vizualai. Kai pradėjau į tai gilintis, atradau &bdquo;TikTok&ldquo; programėlės principų pana&scaron;umų su tokiais muzikos žanro kūriniais kaip miuziklas ar net opera.
Tiesa, įsivaizdavimas, kokia opera bus, labai skiriasi nuo to, kokia ji randasi dabar. Kai kurios idėjos galvoje atrodė didelės ir ry&scaron;kios, tačiau, padedant &bdquo;Operomanijai&ldquo; ir LNOBT, jos tapo dar tikslesnės ir atrado tinkamiausią kūrinio realizacijos formą.
<strong>&ndash; Visi penki personažai yra penkių kūrybinės komandos narių prototipai, tarsi jų alter ego, geresnės jų versijos. Kaip kilo&nbsp;tokia&nbsp;idėja?&nbsp;</strong>
&ndash; Kiekvienas &scaron;io operos personažas turi dalelę kurio nors kūrybinės komandos nario. Kūrybinėje rezidencijoje kartu su &bdquo;Operomanijos&ldquo; prodiusere Ana Ablamonova i&scaron;sigryninome idėją, kad &bdquo;TikTok&ldquo; operos personažai turi būti pana&scaron;ūs į mus pačius.
&bdquo;TikTok&ldquo; programėlėje žmonės rodo save ir savo individualų pasaulį. Pabrėždami demonstravimosi per socialinius tinklus tendenciją, sugalvojome personažus perleisti per save, pridėdami jiems i&scaron;galvotų biografijos faktų, a&scaron;trumo ir dramati&scaron;kumo. Taip atsirado penki operos &bdquo;Planeta Deluxe&ldquo; personažai, kurie dabar jau gyvena savo atskirą sceninį gyvenimą.&nbsp;
<strong>&ndash; Operos trukmė &ndash; vos valanda. Ar per ją pavyks atskleisti personažų siužetines linijas, o gal tokio tikslo ir neturite?&nbsp;</strong>
&ndash; Galima sakyti, kad operos trukmė net valanda. &Scaron;i opera yra tarsi vienas įkvėpimas įėjus į salę ir i&scaron;kvėpimas jai pasibaigus. Personažai, muzika, vaizdo įra&scaron;ai &ndash; visa tai bus labai ry&scaron;ku, greita ir intensyvu, ir tai čia svarbiausia.
<strong>&ndash; &Scaron;iomis dienomis daug repetuojate. Atskleiskite &ndash; ką pamatysime spalio 18-ąją LNOBT salėje? Nes nieko pana&scaron;aus po &scaron;ių rūmų stogu dar nėra vykę.</strong>
&ndash; LNOBT salėje pamatysime neįprastą kūrinį, galbūt net &scaron;okiruosiantį įprastinį &scaron;io teatro žiūrovą. Bus galima i&scaron;girsti ypač didelę muzikinių stilių įvairovę &ndash; nuo popmuzikos ir ritmenbliuzo iki repo ir &bdquo;trance&ldquo;&nbsp;stiliaus, ir visa tai bus atliekama operos solistų.
Vizualus sceninis sprendimas, tikiu, nustebins kiekvieną, atėjusį į &bdquo;Planetą Deluxe&ldquo;. Nors su neįprasta kūrinio forma atsiranda daug naujų i&scaron;&scaron;ūkių, kiekviena naujovė plečia kūrėjų akiratį ir neleidžia jaustis žinančiu, koks turi būti ar kaip turi atrodyti teatras.
<strong>&ndash; Neįprasta ne tik operos idėja, bet ir techninis įgyvendinimas, mūsų teatre dar nematyti scenografijos, technologiniai sprendimai. Pavyko įgyvendinti viską taip, kaip buvote sumaniusi?</strong>
&ndash; &Scaron;is pastatymas ir jo įgyvendinimas buvo i&scaron;&scaron;ūkis ir LNOBT darbuotojams. Tačiau suradome sprendimą geriausiam realizacijos būdui, o dabar atėjo žiūrovų eilė pamatyti neįprastą režisūrinį ir sceninį operos vaizdą.
<strong>&ndash; Operos garso takelyje &ndash; žinomiausi jaunosios kartos scenos vardai. Tačiau premjera skirta ne tik jauniausiems žiūrovams. Kokia operos tikslinė auditorija ir kam ją pamatyti tiesiog būtina?&nbsp;</strong>
&ndash; &bdquo;Planeta Deluxe&ldquo; idėja yra paaugli&scaron;ka &ndash; ji turi mai&scaron;to elementų, yra spalvinga ir nenustygstanti vietoje. Tačiau operos turinys ir temos, kurios atsiskleis žiūrovams, yra apimančios labai platų psichologinį lauką, aktualų ne tik paauglių auditorijai.
<strong>&ndash; Pati studijavote režisūrą, muziką, o &scaron;iuo metu &ndash; net ir skulptūrą. Kaip visi &scaron;ie meniniai interesai atsispindi jsų kūryboje? Kokius savo talentus &bdquo;įdarbinote&ldquo; statydama operą &bdquo;Planeta Deluxe&ldquo;?</strong>
&ndash; Visada svajojau dirbti su kūriniais, kuriuose realizuojasi muzikos ir teatro jungtis. Teatro studijose i&scaron; režisieriaus Eimunto Nekro&scaron;iaus mokiausi žaidimo teatrinėmis formomis, o vėliau studijavau skulptūrą tam, kad praplėsčiau žinias &scaron;iuolaikinio meno ir vizualiniame lauke.
Dabar repetuojant operą labai praverčia įgytos muzikinės žinios, galima lengviau susi&scaron;nekėti su solistais, kalbėti muzikos kalba.&nbsp;&nbsp;
&nbsp;
<strong>-<span style="white-space:pre"> </span>Prie kokių dar projektų, be minėtos operos, dirbate &scaron;iomis dienomis?&nbsp;</strong>
-<span style="white-space:pre"> </span>&Scaron;iuo metu su &bdquo;Operomanija&ldquo; paraleliai kuriame muzikinį performansą &bdquo;Sporto grupė&ldquo;. &Scaron;is kūrinys taip pat debiutuos festivalio NOA programoje.
Vėliau laukia spektaklio &bdquo;L yra S&ldquo; pagal ra&scaron;ytojos Gabrielės Labanauskaitės pjesę premjera Vilniaus mažajame teatre. Ten taip pat teiksiu pirmenybę neįprastiems priėjimams prie muzikos&nbsp;kūrinio.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2025 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.