Už vieną pokalbio minutę bandant užsiregistruoti pas specialistą tenka mokėti net 0,43 euro centus. „Sveiku protu negaliu suvokti, kaip skambučio registracijos pas gydytoją trumpojo numerio 1815 minutės kaina gali būti net 0,43 euro cento (t.y. 1,50 lito). Juk tai apiplėšimas vidury dienos, o norint patekti pas norimą specialistą skambinti reikia ne kartą ir ne du ir pokalbis su registratore trunka ne minutę“, – apmaudą liejo į naujienų portalo lrytas.lt redakciją paskambinusi kaunietė (skaitytojos vardas ir pavardė redakcijai žinomi. – Aut. past.).
Moteris teigė niekaip nesuprantanti, kaip už mokesčių mokėtojų pinigus išlaikoma sveikatos apsaugos sistema gali apmokestinti tokias būtinas paslaugas ir dar taip brangiai.
„Skambinau į ministeriją, bet ten niekas negalėjo paaiškinti, tik rankomis skėsčiojo. Niekas mane negalėjo atsakyti į klausimą, kas konkrečiai pasiima pinigus, surenkamus iš skambinančiųjų, o galiausiai man buvo pasiūlyta kreiptis į Santariškių klinikų vadovybę“, – sakė pašnekovė. Ji tvirtino ne kartą pastebėjusi, kad internetu registruojantis paaiškėja, jog per artimiausius mėnesius galimybės patekti pas norimą specialistą nėra, o štai paskambinus telefonu ši begalinė eilė kaipmat sutrumpėja.
Numerį prižiūri privati kompanija
Projekto vadovas Romualdas Jonas Kizlaitis teigė, kad būta daug diskusijų, ką daryti su šia paslauga: „Ją teikti pradėjome prieš penkerius metus, kai buvo įdiegta pirmoji registracijos sistemos versija. Problema ta, kad mes patys nesame paslaugos tiekėjai, šio numerio veikimą prižiūri privati kompanija, ir mums tai nieko nekainuoja. Vyko derybos ir dabartinė skambučio kaina yra mažesnė nei kitų komercinių paslaugų. Žmonės labai džiaugiasi galimybe registruotis pas specialistus trumpuoju numeriu, juk tai darome dėl pačių pacientų patogumo.“
R.J.Kizlaitis teigė, kad numeris mokamas yra dėl to, kad niekas nekompensuoja – nei pačios ligoninės, nei Sveikatos apsaugos ministerija (SAM).
Į klausimą, ar tokia niša paslaugas teikiančiam privačiam verslui netapo aukso kasyklomis, mat skambučių srautas registracijos pas specialistus telefonu yra nenutrūkstamas, pašnekovas sakė: „Tikrai aukso kasyklomis netapo, nes būtent dėl šio skambučio kainos nėra tiek jau daug šiuo numeriu skambinančiųjų. Šis trumpasis numeris yra tik kaip alternatyva kitiems registracijos pas specialistus būdams, juo labiau nė viena įstaiga neatsisako savo registracijos numerių, kuriais aptarnaujami pacientai darbo valandomis. Juk ir internetu pacientai gali registruotis nemokamai.“
Kelios dešimtys skambučių per parą
Anot R.J.Kizlaičio, šis trumpasis numeris yra patogus tiems pacientams, kurie negali registruotis internetu ar dėl kokių nors priežasčių skambinti į gydymo įstaigas jų darbo valandų metu.
„Paskambinęs šiuo numeriu pacientas būna perspėjamas apie skambučio kainą“, – teigė projekto vadovas. Pasak jo, per parą paprastai sulaukiama apie 50 skambučių.
„Ieškojome, kas galėtų teikti tokią paslaugą, juk nė viena valstybės įmonė šių paslaugų neteikia. Papildomo finansavimo taip pat nepavyko surasti. Mes labai tikimės, kad ateityje bus rasta būdų finansuoti šios linijos veiklą, tuomet skambinimas trumpuoju numeriu pigtų, o ir skambučių sulauktume daugiau, tai būtų patogu pacientams.
Juk jei kada nors bandėte skambinti į polikliniką, žinote, kad ten dėl didelio skambinančiųjų srauto linijos būna nuolat užimtos“, – sakė R.J.Kizlaitis. Jo teigimu, su privačia įmone sutartis buvo sudaryta pagal galiojančius įstatymus.
Projekto „sergu.lt“ puslapyje skelbiama, kad išankstinė pacientų registracijos sistema buvo sukurta ir įdiegta 20 didžiausių Lietuvos sveikatos priežiūros įstaigų 2008 m. Šio projekto partneriai – universitetinės, apskrities ir miesto ligoninės, poliklinikos.
Iki 2015 m. sistemoje jau užregistruota apie 900 tūkst. pacientų, iš viso daugiau kaip 15 mln. registracijų. Per sistemos gyvavimo laikotarpį patys pacientai internetu registravosi daugiau kaip 1,5 mln. kartų.