J. Šiugždinienė paskelbė skandalu virtusio egzamino rezultatus: „Matematika yra krizinėje situacijoje“

Matematikos brandos egzamino šiemet neišlaikė 35 proc. laikiusiųjų, antradienį pranešė švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė. Ji pabrėžia, kad šią situaciją keisti bandoma jau dabar, tačiau akivaizdu, kad tokios niūrios tendencijos susiformavo tikrai ne per metus.

Jurgita Šiugždinienė<br>M.Patašiaus nuotr.
 Brandos egzaminai<br>V.
 Brandos egzaminai<br>V.

Jul 12, 2022, 9:14 AM, atnaujinta Jul 12, 2022, 11:00 AM

Egzamino neatsisakys

„35 proc. laikiusių mokinių nepasiekė patenkinamo lygio, o paprasčiau tariant, neišlaikė matematikos egzamino. <...> Matematika yra krizinėje situacijoje“, – tvirtino J.Šiugždinienė.

Pati ministrė svarstė, kad šią brandos egzaminų sesiją vertina nevienareikšmiškai.

„Džiaugiuosi gerais pasiekimais, kurių yra tikrai nemažai – fizikos, chemijos, istorijos, geografijos, lietuvių kalbos ir literatūros brandos egzaminų rezultatais, tačiau itin neramina prasti šių metų matematikos rezultatai, kurie nuosekliai blogėjo jau ilgą laikotarpį. <...>

Tai indikuoja, kad situacija yra tikrai bloga ir tai yra pernelyg rimtas klausimas, kad apie jį galėtume kalbėti spontaniškai“, – kalbėjo ministrė.

J.Šiugždinienė praėjusią savaitę suformavo komisiją, kurios paprašė dar kartą įvertinti būtent matematikos egzamino rezultatus.

„Vakar ekspertų komisija valstybinių brandos egzaminų vertinimo komitetui pristatė savo išvadas, ir komitetas patvirtino egzamino rezultatus. Komisija nustatė, jog egzaminas atitiko programą, tačiau du aukštesnio sudėtingumo uždaviniai galėjo turėti įtakos siekiant aukščiausių rezultatų, taigi komisija pasiūlė egzamino vertinimo taškus koreguoti.

Dėl to nesikeitė neišlaikiusiųjų skaičius, bet pagerėjo aukščiausiais balais įvertintų rezultatai, padaugėjo šimtukų“, – tvirtino ŠMSM vadovė.

Pasak jos, tokie rezultatai yra ir seniai priimtų, ir nepriimtų sprendimų pasekmė, tačiau privalomo matematikos žinių patikrinimo atsisakyti neketinama.

„Manęs šiomis dienomis vis klausia, ar neplanuoju siūlyti atsisakyti privalomo matematikos egzamino. Aš tikrai atsakau tvirtai – ne, mes negalime bėgti nuo problemos, o turime rūpintis, kaip padėti vaikams geriau pasirengti egzaminui. <...> Jeigu norime rimtų pokyčių šioje srityje, reikalingas visų bendras darbas – tiek ministerijos, tiek agentūros, tiek mokyklų, tiek mokytojų, tėvelių, ir, žinoma, mokinių.

Žinojome, kad situacija yra bloga – tai indikavo tiek nacionaliniai, tiek tarptautiniai tyrimų rezultatai, apie tai kalbėjome ir ėmėmės problemą spręsti jau nuo šios Vyriausybės kadencijos pradžios. Tačiau švietimas yra tokia sritis, kad pokyčiai neateina nei per dieną, nei per metus“, – kalbėjo J.Šiugždinienė.

Ji pridūrė, kad svarbiausias klausimas šiuo metu yra ką daryti kitais mokslo metais, kad tokie rezultatai daugiau nepasikartotų.

„Pirmiausia dirbsime su mokyklomis, ir pirmiausia su tomis, kurioms sekasi prasčiausiai, prie matematikos konsultacijų stiprinimo. Paleisime programą stiprinti matematikos dalyko metodiką, metodus.

Nuo rugsėjo 1-osios jau yra įteisinamos ilgalaikės pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programos, ir viena iš prioritetinių sričių yra dalyko didaktika – tai yra matematikos dalyko didaktika, planuojame į šią programą įtraukti ir užsienio mokslininkus“, – pristatė J.Šiugždinienė.

Užduotys programą atitiko

Matematikos mokytoja ekspertė doc. dr. Vilija Dabrišienė aiškino, kad suburta komisija padarė dvi pagrindines išvadas, tai pat palygino ankstesnių matematikos egzaminų rezultatus.

„Pirmoji išvada yra tokia, kad šių metų užduotis atitinka egzamino programą. Yra du aspektai: pirmiausia minimalus užduočių skaičius tikrai buvo pakankamas ir uždaviniai tikrai buvo nesunkūs, atitiko visus minimaliems uždaviniams taikomus reikalavimus, ir tuos taškus, 16 procentų, buvo galima surinkti.

Uždavinių formuluotėse neradome esminių klaidų, kurios galėjo daryti įtaką mokinių sprendimams ir jų egzaminų rezultatams.

Vienintelis dalykas, kad buvo keletas uždavinių, kurie, nors ir atitiko programą, tačiau pagal sudėtingumą, neįprastą kontekstą galėjo daryti įtaką rezultatams ir pakreipti visą vertinimo kreivę į kairę – tai yra, turėti įtakos aukštesniems įvertinimams“, – pristatė V.Dabrišienė.

Antroji išvada, pasak ekspertės, susijusi su egzaminų lyginimu.

„Lyginome egzaminų rezultatus nuo 2015 metų ir išryškėjo labai aiški tendencija – visi egzaminų rezultatai gana sparčiai mažėja, žemėja. <...> Išimtis yra 2021 metai, kai buvo daroma keletas pakeitimų – pridėtas papildomas egzamino laikas ir papildomi du B lygio uždaviniai.

Šių metų rezultatai atspindi bendrą tendenciją, kuri yra nuo 2015 metų, ir dar seniau“, – dėstė matematikė.

Matematikos brandos egzamino rezultatų paskelbimas buvo atidėtas, šiemet abiturientams egzaminą išlaikius prastai.

Praėjusią savaitę paaiškėjus, kad matematikos egzamino rezultatai blogesni nei pernai, ministrė paprašė atlikti brandos egzamino papildomą vertinimą ir jo rezultatus tvirtinti tik atlikus analizę.

Prastų šių metų matematikos valstybinio brandos egzamino rezultatų priežasčiai išsiaiškinti Nacionalinė švietimo agentūra (NŠA) sudarė specialią darbo grupę.

NŠA duomenimis, matematikos valstybinį brandos egzaminą šiemet ketino laikyti 15 tūkst. 834 jaunuoliai.

Būti išlaikius valstybinį matematikos egzaminą reikia norint stoti į valstybės finansuojamas studijų vietas aukštosiose mokyklose, išskyrus menų studijas. Be šio, reikia išlaikyti lietuvių kalbos ir literatūros bei dar vieną laisvai pasirenkamą egzaminą.