Už Baltarusiją moka visi rusai: parama skiriama be jokių skrupulų naudojant ne tik juoduosius šaltinius

Jokios kitos šalies Maskva taip dosniai neremia kaip Baltarusijos. „Deutsche Welle“ kalbėjosi su ekonomikos ekspertais, siekdami sužinoti daugiau apie šiuos „vienpusius“ ekonominius santykius ir kokią naštą jie uždeda Rusijos biudžetui.

 Rusija savo kaimynę iš vakarų pusės pradėjo remti prieš dešimtis metų – gerokai prieš tai, kai Europos Sąjunga ir JAV įvedė sankcijas Minskui ir Aliaksandrui Lukašenkai.<br> AP/Scanpix nuotr.
 Rusija savo kaimynę iš vakarų pusės pradėjo remti prieš dešimtis metų – gerokai prieš tai, kai Europos Sąjunga ir JAV įvedė sankcijas Minskui ir Aliaksandrui Lukašenkai.<br> AP/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Aug 2, 2021, 7:18 AM

Rusija savo kaimynę iš vakarų pusės pradėjo remti prieš dešimtis metų – gerokai prieš tai, kai Europos Sąjunga ir JAV įvedė sankcijas Minskui ir Aliaksandrui Lukašenkai. Šią vasarą Kremlius paskolino savo sąjungininkei 500 mln. JAV dolerių (421 mln. eurų), panaši suma A.Lukašenkos režimui buvo skirta ir prieš šešis mėnesius.

Žvelgiant iš šalies, atrodo, kad tokie skaičiai sudaro didžiulę paskolą, kurią viena šalis suteikia kitai ir už kurią vėliau surenka palūkanas.

Tačiau Rusijos ir Baltarusijos situacija yra kitokia. Anot apžvalgininkų, palūkanos vis didėja, skolos kasmet auga, tačiau Minskas ir toliau gauna naujų paskolų iš Maskvos.

Tarptautinio valiutos fondo (TVF) duomenimis, tarp 2005 ir 2015 m. Rusija į Baltarusijos ekonomiką sužėrė 106 mlrd. JAV dolerių (89 mlrd. eurų).

Nukainota nafta ir dujos

Ekspertai skirsto Rusijos piniginę kontribuciją Minskui į dvi kategorijas: teisėtą ir nelegalią. Nei viena, nei kita nėra varoma ekonomikos, ir abi apkrauna Rusijos valstybės biudžetą.

Analitikų teigimu, akivaizdžiausią subsidiją mato Baltarusijos energetikos sektorius.

Pastarasis gauna pigias rusiškas dujas ir netaiko muitų naftai, skirtai Baltarusijos perdirbimo gamykloms.

„Per pastaruosius 20 metų dujų kainos Baltarusijoje iki Europos lygio buvo pakilusios tik du kartus. Abu kartus Baltarusija sustabdė mokėjimus Rusijai, reikalaudama nuolaidos“, – sakė Sergejus Kondratjevas iš Maskvos energetikos ir finansų instituto fondo.

Tyrimų institutas apskaičiavo, kad 2011-2020 m. laikotarpiu Baltarusijai parduotos naftos kainos nuolaida sudarė 35 mlrd. JAV dolerių (29 mlrd. eurų), nuolaida dujoms – 19 mlrd. (16 mlrd. eurų).

Pigios paskolos, pirmenybė rinkoje

Pigios ir teisėtos paskolos yra dar viena priemonė, kuria Rusija gebėjo metų metais remti Baltarusiją.

Maskva ir toliau pratęsinėja mokėjimų terminus ir nuolat peržiūri paskolų sąlygas. Pavyzdžiui, 2011 m. Rusija paskolino Baltarusijai 10 mlrd. JAV dolerių (8 mlrd. eurų) atominei elektrinei statyti.

„Baltarusija gavo tiek labai ilgą malonės laikotarpį, kuriuo galėjo grąžinti pinigus, tiek galimybę paskolą grąžinti su nuolaida, – paaiškino S.Kondratjevas. – Atviroje rinkoje Baltarusija nebūtų gavusi tokių palankių sąlygų.“

Išlieka neaišku, kaip Minskas išleidžia paskolas, skirtas konkretiems projektams. Rusijos tarptautinių santykių tarybos. įstaigos susijusios su prezidento Vladimiro Putino kanceliarija, narys Bogdanas Bespalko įtaria, kad jos yra naudojamos senoms skoloms apmokėti.

„Didelė, paskutinės 500 mln. dolerių paskolos dalis, buvo paskirta Rusijos korporacijoms skoloms grąžinti“, – pažymėjo jis.

Rusija taip pat suteikė Baltarusijai ypatingą prieigą prie savo rinkos. Net ir kitos Eurazijos sąjungos (EAS) narės nesinaudoja tokiomis palankiomis sąlygomis kaip įmonės iš Baltarusijos.

Anot apžvalgininkų, toks lengvatinis priėjimas garantuoja visų Baltarusijos verslo sektorių, ypač maisto ir inžinerijos, išlikimą.

Maskvos energetikos ir finansų instituto fondo duomenimis, be mažų palūkanų paskolų, palankios verslo lengvatos leido Baltarusijos ekonomikai 2011-2020 m. uždirbti apie 11 mlrd. JAV dolerių (9 mlrd. eurų).

Juodieji pajamų šaltiniai

Šalies ekonomikos palaikyme vaidmenį vaidina ir tarpvalstybinė kontrabanda. Neegzistuojant Baltarusijos ir Rusijos pasienio patikrinimams ir lengvatinio patekimo į rinką dėka, neteisėta prekyba klesti.

Nors finansinė kontrabandos apimtis išblėsta prieš oficialių Rusijos paskolų dydžius, ji vis tiek nėra maža ir taip pat turi neigiamų padarinių Rusijos ekonomikai.

Be to, kai kurioms iš ES į Baltarusiją atvykusioms prekėms yra uždedamos naujos etiketės ir išduodami suklastoti muitinės dokumentai.

Vėliau šios prekės gabenamos į Rusiją, kad išvengtų ES sankcijų. Tokia verslo praktika irgi reiškia, kad yra apeinami akcizų mokėjimai už produktus.

„Tai darydama pinigus uždirba tik Baltarusija, – sakė S.Kondratjevas. – Baltarusijos cigaretės tai iliustruoja geriausiai: partijos, kuriose būna daugiau nei milijonas cigarečių pakelių, į Rusiją kontrabanda gabenamos be jokio akcizo. Populiarus būdas pervežti cigaretes – paslėpus jas mineralinių trąšų siuntose.“

Tarp 2011 ir 2020 m. neteisėtas tabako importas Rusijai kainavo apie 2,6 mlrd. JAV dolerių (2,2 mlrd. eurų). Taip pat 2014-2020 m. Rusija patyrė apytiksliai 4,2 mlrd. JAV dolerių (3,5 mlrd. eurų) finansinę žalą dėl ES sankcionuotų prekių kontrabandos.

Turto areštavimas

Dar vienas Minsko pajamų šaltinis slypi Rusijos įmonių turto areštavime. 2020 m. „Belgazprombank“ atvejis yra puikus pavyzdys.

„Paskyrus laikinąją administraciją, indėliai ir finansinis turtas buvo nusiurbinėjimas, o tai pakenkė Rusijos akcininkams, – teigė S.Kondratjevas ir pridūrė, kad toks elgesys yra įprastas. – Mes žinome net tokių atvejų, kai buvo konfiskuotos Rusijos per Baltarusiją vežamos prekės.“

S.Kondratjevo teigimu, nė viena pasaulio šalis iš Rusijos nesulaukia tokio lygio paramos, kokia teikiama Baltarusijai.

Tačiau Maskvos pagalba apkrauna jos pačios finansinius išteklius. Dar didesnė problema, pasak energetikos ir finansų eksperto, yra tai, kad teikiama parama nepasireiškia nei efektyviu pinigų panaudojimu, nei Baltarusijos ekonomikos augimu.

„Priešingai, matome nuolatinę stagnaciją“, – sakė Rusijos tarptautinių santykių tarybos narys B.Bespalko.

Parengta pagal „Deutsche Welle“ inf.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.