Diskusijoje, ar Ukrainai dar reikia kovinių dronų – ekspertų atsakymas: kur Rusijos gynyba veikia, o kur viską galima šluoti

JAV prezidento Joe Bideno administracija ir dalis Ukrainos ginkluotųjų pajėgų atstovų nerimauja, kad amerikiečių kariniai bepiločiai orlaiviai Rytų Ukrainos fronto linijose gali būti neveiksmingi ir greitai numušti Rusijos pajėgoms pastebimai sustiprinus savo priešlėktuvinės gynybos pajėgumus.

JAV bepilotis orlaivis „Gray Eagle“.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
JAV bepilotis orlaivis „Gray Eagle“.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Rusijos oro gynybos sistema S-400.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Rusijos oro gynybos sistema S-400.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Jun 23, 2022, 9:40 AM, atnaujinta Jun 23, 2022, 12:12 PM

Ukrainos pareigūnai vis labiau nerimauja, jog JAV smogiamieji bepiločiai lėktuvai „Gray Eagle“, kurių Vašingtonas svarsto suteikti Ukrainai gali būti greitai numušti sustiprintų Rusijos priešlėktuvinės gynybos sistemų fronto linijoje virš Donbaso, praneša leidinys "Foreign policy", remdamasis šaltiniais iš Ukrainos ginkluotųjų oro pajėgų.

Pranešama, kad Ukrainos pajėgos sumažino oro operacijas iki 20–30 išskridimų per dieną ir susiduria su laisvų orlaivių trūkumu aktyviems pilotams. Rusijos pajėgos greičiausiai teikia pirmenybę oro gynybos dislokavimui Rytų Ukrainoje, kad sužlugdytų Ukrainos operacijas ir apsaugotų artilerijos sistemas, nuo kurių priklauso Rusijos pajėgų pažanga.

Tačiau Ukrainos oro pajėgos ir ginkluoti bepiločiai orlaiviai tebėra aktyvūs kitur – praėjusią savaitę jie sudavė kelis sėkmingus smūgius taikiniams Chersono srityje.

Ukrainos kariuomenės pareigūnai įsitraukė į karštas diskusijas dėl to, ar JAV bepiločiai orlaiviai „Gray Eagle“ gali būti veiksmingi prieš vis atsparesnę Rusijos oro gynybą J.Bideno administracijai svarstant galimybę aprūpinti Kijevą šia ginkluote, kuri buvo plačiai naudojama Irako ir Afganistano karuose.

Ukrainoje, kurioje pirmosiomis karo dienomis sąlyginai pigūs smogiamieji dronai, pavyzdžiui, turkiški „Bayraktar“, turėjo didelį poveikį kovose prieš Rusijos kariuomenę, tikimybė, kad dronai bus naudojami tolesnėse kovose, padidėjo, nes mūšiai persikėlė į rytus, į Donbaso regioną, kuris ribojasi su Rusijos Vakarų karine apygarda ir didesniais pažangių oro gynybos sistemų, pavyzdžiui, raketų baterijų S-300 ir S-400, telkiniais.

Tačiau, pasak kelių Ukrainos karinių pareigūnų, kurie neseniai kalbėjosi su leidiniu „Foreign Policy“ ir kitomis žiniasklaidos priemonėmis su anonimiškumo sąlyga, nurodydami tik savo karinius slapyvardžius, fronto oro pajėgų kariai ir Ukrainos generalinio štabo viršininkas nesutaria dėl bepiločių orlaivių.

„Mes nepasisakome už (bepiločius orlaivius) „Gray Eagle“, – sakė vienas pilotas. Tačiau, jo teigimu, Ukrainos kariuomenės generalinio štabo pozicija yra priešinga - pastarasis mano, kad ši pažangi karinė technika būtų naudinga Rytų Ukrainoje, todėl ragina JAV greičiau atlikti sprendimą ir atsiųsti į šalį minėtų orlaivių.

„Šalia mūsų generalinio štabo viršininko nėra gero oro pajėgų stratego, kuris pasakytų: „Ei, tai yra nesąmonė“, – šiai nuomonei prieštaravo pilotas.

„Naudoti tokius brangius dronus mūsų atveju labai pavojinga dėl pažangios priešo priešlėktuvinės gynybos, – pridūrė jis. – Čia ne Afganistanas.“

Ir Ukrainos, ir JAV pareigūnai vis labiau nerimauja, kad „Gray Eagle“ gali lengvai numušti pažangios Rusijos priešlėktuvinės gynybos sistemos. Šie atakos bepiločiai lėktuvai yra apginkluoti raketomis „Hellfire“, kurios gali pataikyti į taikinius tik maždaug 8 kilometrų atstumu, t. y. kur kas mažiau nei vienkartiniai kamikadzės dronai, kuriuos Jungtinės Valstijos yra parūpinusios Ukrainai.

Vos per kelias pastarąsias savaites Rusija sustiprino oro gynybą pasienyje ir Ukrainos viduje, teigė analitinio centro CNA darbuotojas Samuelis Bendettas.

„Jų sistemos veikia platesniu mastu, – sakė jis. – Jų išankstinio perspėjimo radarai veikia. Jų priešlėktuvinė gynyba veikia. Taigi dėl tokios daugiasluoksnės gynybos yra reali galimybė veltui prarasti „Gray Eagle“ orlaivius.“

Yra tam tikrų situacijų, kuriose bepiločiai orlaiviai galėtų būti naudojami, pavyzdžiui, tiesioginiuose veiksmuose fronto linijose, pabrėžė pilotai. „Tai galėtų būti naudinga, – sakė vienas Ukrainos naikintuvo pilotas. – Tai galėtų išplėsti mūsų smūgių fronto linijose galimybes.“ Tačiau jie taip pat abejojo, ar „Gray Eagle“ išgyvens ilgiau nei vieną ar dvi misijas, todėl teigė, kad neverta naudoti 10 mln. JAV dolerių kainuojančių bepiločių orlaivių.

Ukrainos pilotai sakė, kad jų oro pajėgos dažniausiai atitraukia smūgius, panaudodamos turkiškus bepiločius orlaivius „Bayraktar“, dar žinomus kaip TB-2, kurie pasirodė esą veiksmingi stabdant Rusijos šarvuočių judėjimą per mūšį dėl Kijevo.

„Pačiomis pirmosiomis dienomis jie buvo labai naudingi ir svarbūs stabdant tas kolonas, bet dabar, kai jie sukūrė gerą oro gynybą, jie tapo beveik nenaudingi“, – sakė kitas ukrainiečių naikintuvo pilotas. Ukrainos kariuomenė „Bayraktar“ dronus dabar naudoja tik retoms specialiosioms operacijoms ir puolimo misijoms, pridūrė pilotai.

Vienas Ukrainos kariuomenės pareigūnas, kalbėjęs su anonimiškumo sąlyga, teigė, kad vadai vietoje mato vienodą bepiločių lėktuvų „Gray Eagle“ ir bepiločių šaudmenų, tokių kaip „Switchblade“ ir „Phoenix Ghost“, naudingumą naikinant Rusijos tankus ir karines pozicijas.

Ukrainos pareigūnai pasisako už tai, kad Jungtinės Valstijos skubiai atsiųstų į fronto linijas amerikietiškų oro gynybos priemonių ir pažangių naikintuvų, nors šie ginklai paprastai JAV sąjungininkus pasiekia tik po kelerių metų ir daugeliu atvejų jiems reikia specializuotų mokymų už šalies ribų.

Tačiau, kitaip nei pirmosiomis karo dienomis, Ukraina sumažino savo oro operacijas iki 20–30 išskridimų per dieną. „Dabar turime daug daugiau pilotų nei lėktuvų, – sakė naikintuvo pilotas slapyvardžiu Menulis. Ukrainos kariuomenė norėtų, kad daugiau ukrainiečių pilotų būtų išvedami iš skrydžių linijų mokytis skraidyti moderniais JAV naikintuvais, tokiais kaip F-15 ir F-16, tikintis gauti naujas platformas.

Dabar apie 70 proc. Ukrainos oro misijų sudaro artima oro parama, skirta padėti sausumoje kovojantiems kariams, o šį vaidmenį gali atlikti abu JAV reaktyviniai lėktuvai. Pilotai teigė, kad modernių JAV naikintuvų atsigabenimas galėtų padėti nuslopinti vis aktyvesnę Rusijos priešlėktuvinę gynybą.

Tuo tarpu Ukrainai beveik keturis karo mėnesius pavyko išlaikyti beveik nepažeistą savo oro gynybą, taikant strategiją „šaudyk ir judėk“ ir labiau decentralizuotą taktiką nei Rusijai, sakė Ukrainos pulkininkas leitenantas Denysas Smažnyj, besispecializuojantis priešlėktuvinių dalinių mokyme.

D.Smažnyj pridūrė, kad nuo karo pradžios Ukrainos priešlėktuvinės sistemos sunaikino 500 taikinių, įskaitant 150 Rusijos sraigtasparnių ir panašų skaičių sparnuotųjų raketų, nors šie skaičiai nėra nepriklausomai patvirtinti.

Vis dėlto Vašingtone nedaug pareigūnų tikisi, kad sandoris dėl „Gray Eagle“ bus greitai įgyvendintas.

Rusijos pareigūnai jau daugelį metų iki šio konflikto rinko žvalgybinę informaciją apie amerikiečių tolimojo nuotolio dronus, sakė analitinio centro CNA dronų ekspertas S.Bendettas. Ir šie nuogąstavimai pradeda kilti J.Bideno administracijoje.

Praėjusią savaitę naujienų agentūra „Reuters“ pranešė, kad amerikiečių pareigūnai nerimauja, jog į Rusijos rankas gali patekti slapta įranga, todėl JAV administracija, kuri, nors dosniai teikė karinę paramą Ukrainai, sulaukė kritikos dėl pernelyg vangios reakcijos.

„Jie ir vėl dvejoja“, – sakė vienas su debatais susipažinęs Kongreso patarėjas, kalbėjęs su anonimiškumo sąlyga: „Tai panašu į dantų traukimą“.

Parengta pagal „Foreign Policy“ inf.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.