Dienraščiai „The New York Times“ ir „The Guardian“ atskleidė, kad D.Trumpo rinkimų kampanijoje dirbusi politinio konsultavimo įmonė „Cambridge Analytica“ naudojosi neteisėtai gauta informacija apie 50 milijonų „Facebook“ vartotojų, kad padarytų įtaką balsavimo rezultatui.
Jungtinės Karalystės įmonė griežtai neigia kaltinimus, kad netinkamai naudojo gautus duomenis, bet per pasaulį nuvilnijęs skandalas jau pridarė žalos.
Vartotojai ėmė pagrįstai nerimauti dėl savo duomenų saugumo. Be to, socialinio tinklo saugumo vadovas Alexas Stamosas paskelbė rugpjūtį pasitrauksiąs iš posto po nesutarimų dėl įmonės politikos.
Duomenų išpešė žaidimas
Jungtinės Karalystės informacijos komisija prašys leidimo atlikti kratą „Cambridge Analytica“ serveriuose, nes įmonė atsisakė bendradarbiauti.
JAV ir Europos šalių valdžios atstovai pareikalavo pateikti paaiškinimą, kaip konsultavimo kompanija gavo prieigą prie tokių duomenų apie „Facebook“ vartotojus.
Vienas „Cambridge Analytica“ įkūrėjų Chrisas Wylie tikino, kad Jungtinės Karalystės įmonė, kurią jis paliko 2014 metais, pasinaudojo tyrimais, kurie atskleidė, kad „Facebook“ vartotojų hobiai, pomėgiai ir mėgstamos temos gali padėti nustatyti jų politines pažiūras.
Šią technologiją sukūrė Kembridžo universiteto akademikas Aleksandras Koganas.
Jo sukurtą žaidimą socialiniame tinkle „Facebook“ žaidę 270 tūkst. žmonių davė sutikimą rinkti informaciją ne tik apie save, bet ir apie jų draugus.
Tokiu būdu „Cambridge Analytica“ gavo žinių net apie 50 mln. žmonių, daugiausia iš JAV.
Dauguma jų netgi nežinojo tapę didžiulio tyrimo taikiniais.
Ryšiai su D.Trumpo komanda
„Cambridge Analytica“ viceprezidentu vienu metu dirbo buvęs D.Trumpo kampanijos vadovas ir patarėjas Stephenas Bannonas.
D.Trumpo atstovai britų analitikams sumokėjo net 6 mln. JAV dolerių, nors vėliau tikino, kad jų duomenys tikrai nepadėjo nekilnojamojo turto magnatui laimėti rinkimų.
Tiesa, „Cambridge Analytica“ gyrėsi, kad jos darbas padėjo kitam klientui – Teksaso senatoriui Tedui Cruzui – laimėti pirminius rinkimus Ajovos valstijoje.
Siūlė juodąsias technologijas
Įtarimus sustiprino ir Jungtinės Karalystės televizijos „Channel 4 News“ atliktas tyrimas.
Šri Lankos verslininku apsimetęs reporteris susitiko su „Cambridge Analytica“ vadovu Alexanderiu Nixu ir aiškino jam norintis padaryti įtaką vietos rinkimų rezultatui.
Slapta filmuotoje medžiagoje A.Nixas vardijo būdus, kuriais jo įmonė galėtų diskredituoti verslininko politinius priešininkus surengdama šmeižto kampanijas, suvaidindama susitikimus su prostitutėmis arba kyšininkavimą.
Įmonė neigia visus kaltinimus ir tikino, kad reportažas buvo iškarpytas ir neatitinka tikrovės.