Rusijos pedagogai plauna vaikų smegenis propagandiniu melu: gavo nurodymą iš viršaus

Rusijos ugdymo įstaigose pagal nurodymą iš viršaus vyksta specialios pamokos, per kurias mokytojai verčiami vaikams teisinti Maskvos vykdomo karo Ukrainoje būtinybę ir neišvengiamumą.

Propagandos pamokos, pateisinančios Rusijos būtinybę pulti Ukrainą, prasidėjo praėjus kelioms dienoms nuo įsiveržimo pradžios.<br>AP/Scanpix nuotr.
Propagandos pamokos, pateisinančios Rusijos būtinybę pulti Ukrainą, prasidėjo praėjus kelioms dienoms nuo įsiveržimo pradžios.<br>AP/Scanpix nuotr.
Tuo metu, kai Rusijos ugdymo įstaigose (nuotr.) specialiose pamokose vaikams aiškinama, kad rusai gelbėja Ukrainą nuo genocido ir kad negalima tikėti vaizdo įrašais apie žuvusius civilius gyventojus, į ukrainiečių mokyklas lekia raketos.<br>AP/„Scanpix“ nuotr.
Tuo metu, kai Rusijos ugdymo įstaigose (nuotr.) specialiose pamokose vaikams aiškinama, kad rusai gelbėja Ukrainą nuo genocido ir kad negalima tikėti vaizdo įrašais apie žuvusius civilius gyventojus, į ukrainiečių mokyklas lekia raketos.<br>AP/„Scanpix“ nuotr.
Rusijos užsienio reikalų ministerijos atstovė M.Zacharova asmeniškai aiškino pedagogams, kaip informaciją apie karą Ukrainoje pateikti mokiniams.<br>AP/Scanpix nuotr.
Rusijos užsienio reikalų ministerijos atstovė M.Zacharova asmeniškai aiškino pedagogams, kaip informaciją apie karą Ukrainoje pateikti mokiniams.<br>AP/Scanpix nuotr.
Kremliaus cenzūra neleidžia skelbti, kokie siaubingi dalykai iš tiesų vyksta Ukrainą atakuojant Rusijos pajėgoms.
Kremliaus cenzūra neleidžia skelbti, kokie siaubingi dalykai iš tiesų vyksta Ukrainą atakuojant Rusijos pajėgoms.
Propagandos pamokos, pateisinančios Rusijos būtinybę pulti Ukrainą, prasidėjo praėjus kelioms dienoms nuo įsiveržimo pradžios.<br>Scanpix/AFP nuotr.
Propagandos pamokos, pateisinančios Rusijos būtinybę pulti Ukrainą, prasidėjo praėjus kelioms dienoms nuo įsiveržimo pradžios.<br>Scanpix/AFP nuotr.
Propagandos pamokos, pateisinančios Rusijos būtinybę pulti Ukrainą, prasidėjo praėjus kelioms dienoms nuo įsiveržimo pradžios.<br>stop kadras
Propagandos pamokos, pateisinančios Rusijos būtinybę pulti Ukrainą, prasidėjo praėjus kelioms dienoms nuo įsiveržimo pradžios.<br>stop kadras
Daugiau nuotraukų (6)

Lrytas.lt

Mar 13, 2022, 6:16 PM

Pedagogus tokioms pamokoms rengia ir pati Marija Zacharova – Rusijos užsienio reikalų ministerijos Informacijos departamento direktorė, beatodairiškai ginanti Kremliaus politiką ir garsėjanti skandalingais pareiškimais, nukreiptais prieš Vakarus.

M.Zacharovos teikiamoje politinėje informacijoje mokytojams – reikalavimai moksleiviams paaiškinti, kad Rusija gelbėja Ukrainą nuo genocido. Privalu pabrėžti, kad negalima tikėti vaizdo įrašais apie žuvusius civilius gyventojus.

Be to, mokiniai verčiami nagrinėti atakos pradžią paskelbusio Rusijos prezidento Vladimiro Putino antiukrainietišką kalbą, o tada atsakyti į klausimą: „Kuris iš pateiktų argumentų jus paveikė labiausiai?“ Propagandos pamokos, pateisinančios Rusijos būtinybę pulti Ukrainą, prasidėjo praėjus kelioms dienoms nuo įsiveržimo pradžios.

Sibiro interneto svetainė ngs55.ru pranešė, kad Omsko srities mokyklose pedagogai regioninės Švietimo ministerijos įsakymu ves pamokas, kuriose turės paaiškinti vaikams, kodėl Rusijos valdžia Ukrainoje vykdo „specialią karinę operaciją“.

Užsiėmimus nurodyta vykdyti kaip istorijos ir pilietiškumo pamokų temos „Mano šalis“ dalį, o jų vedimui į mokyklas buvo išsiųstos dviejų tipų instrukcijos – vyresnėms ir jaunesnėms klasėms.

Leidinio „The Insider“ žurnalistams pavyko gauti įrašą iš specialiai sušauktos Maskvos miesto pedagoginės tarybos posėdžio, skirto istorijos ir socialinių mokslų mokytojams pateikti gaires, kaip turi vykti šios pamokos.

Taip pat jie supažindinti su propagandinių pamokų išvakarėse valdžios išplatinta medžiaga ir metodiniais nurodymais.

Dėl visko kaltino Vakarus

„Vasario 28 dieną visi buvome skubiai surinkti į pasitarimą. Tema nebuvo paminėta. Ten asmeniškai kalbėjo Užsienio reikalų ministerijos Informacijos departamento direktorė M.Zacharova ir pusantros valandos aiškino savo poziciją dėl Ukrainos“, – pasakojo vienas iš renginyje dalyvavusių mokytojų.

„Gyvendami mūsų šalyje jūs puikiai suvokiate momento aštrumą, esate šio informacinio karo priešakinėse linijose“, – per susitikimą buvo pasakyta mokytojams, o po to pranešta, kad jiems per istorijos pamokas teks su savo mokiniais kalbėtis apie Ukrainą: „Laikantis mūsų metodinės krypties.“

Savo kalboje M.Zacharova karą pavadino „taikos palaikymo – demilitarizavimo operacija“ siekiant apginti Donecką ir Luhanską. Ji mokytojams išdėstė įžangą apie tai, kaip 2004 m. Maidanas, remiamas Vakarų, pirmiausia primetė Ukrainos žmonėms „mažumos valią“ šalies prezidentu išrinkus Viktorą Juščenką.

O paskui „padedami ginkluotų smogikų, apmokytų stovyklose Lenkijoje“, tie patys Vakarai 2014 metais nuvertė Ukrainai vadovavusį Viktorą Janukovyčių.

M.Zacharova nepamiršo pabrėžti, kad V.Juščenkos žmona – JAV pilietė ir „aišku kokių“ struktūrų bendradarbė, o „V.Janukovyčiui nebuvo pretenzijų nei pagal įstatymus, nei dėl korupcijos“.

Pabaigoje ji pasiūlė laikytis minties, kad aktualūs įvykiai, kuriems ir reikėtų skirti ateinančias pamokas, „prasidėjo seniai, kai žmones ėmė versti prisiekti ištikimybę Banderai“.

Stepanas Bandera (1909–1959 m.) buvo ukrainiečių nacionalinio išsivadavimo kovos vadovas. Jis siekė nepriklausomos Ukrainos tiek nuo lenkų, tiek nuo vokiečių, tiek nuo SSRS, tačiau sovietinė ideologija pavertė S.Banderą fašistu. Jis buvo nužudytas KGB agento.

2010 m. prezidentas V.Juščenka paskelbė S.Banderą Ukrainos didvyriu.

Remiantis „The Insider“ turimu įrašu, tik vienas iš susirinkime Maskvoje dalyvavusių mokytojų viešai suabejojo brukamų politinės informacijos pamokų vaikams reikalingumu.

„Įdomu, ar visi čia dalyvaujantys pritaria M.Zacharovos požiūriui? – kreipėsi jis į publiką. – Iš tų, kurių čia nėra, dauguma dabar šaukia „Karui ne!“

Atsakydamas į tai renginio vedėjas pabrėžė: jeigu nėra galimybės vesti pamoką, pedagogai turėtų perteikti valdžios poziciją neformaliuose pokalbiuose su mokiniais, kad „paruoštų juos tam, kas vyksta“.

Išsamios rekomendacijos

Po susitikimo mokytojams buvo išsiųsta ne viena, o dvi metodinės instrukcijos.

„Atsakymai į sudėtingus klausimus apie Rusijos specialią karinę operaciją Ukrainoje“ yra skirti „privatiems“ pokalbiams, o kita – oficiali medžiaga pamokai „Įvykiai Ukrainoje“.

Pirmasis dokumentas siūlo mokytojams į klausimą „Ar tiesa, kad Ukrainoje vyksta tikras karas?“ atsakyti taip: „Tiesa, tai tęsiasi jau 8 metus, Ukraina vykdo karą prieš savo piliečius, kurie gyvena Donbase.“

Tai viena pagrindinių Rusijos propagandos tezių, pasirodžiusių valstybiniuose kanaluose jau prasidėjus karui ir išpopuliarėjusi jėgos struktūrose.

Be to, sprendžiant iš instrukcijos teksto, mokytojai asmeniniuose pokalbiuose vaikams turės pasakyti, kad įsiveržimo į Ukrainą tikslas – „sukurti taiką“, karas į Rusijos teritoriją nepersimes, „nes mūsų šalis turi galingas strateginio atgrasymo pajėgas, patikimai užtikrinančias mūsų šalies saugumą“. Vaizdo įrašais su Ukrainos miestų apšaudymu, žuvusiais kariais ir civiliais, „kurie skelbiami socialiniuose tinkluose, „Instagram“, „Tik-Tok“, tikėti negalima, nes ukrainiečiai „specialiai filmuoja siužetus, kurie juodina mūsų kariškius“.

Oficiali medžiaga siūlo mokytojams pamoką pradėti žodžiais apie tai, kad Ukraina kaip nepriklausoma valstybė atsirado 1917 metais po revoliucinių įvykių Rusijoje. Ir visose detalėse kaip galutinė tiesa yra persakoma V.Putino kalba, kurią jis perskaitė Saugumo tarybos posėdyje, vykusiame prieš pat įsiveržimą ir tą pačią dieną parodytame per Rusijos valstybinius televizijos kanalus.

Pokalbius siūlė įrašyti

Kiek anksčiau leidinys „Mediazona“ publikavo metodinius vienos iš pamokų, bet jaunesniems mokiniams, patarimus.

Dėstomi teiginiai sutampa su aukščiau cituotais dokumentais, bet dokumentas papildytas ryškia vaizdine medžiaga: degantis Maidanas, Jugoslavijos bombardavimas, visuotinės istorijos laiko juosta nuo Rusijos krikšto iki vadinamosios Donecko liaudies respublikos pripažinimo. Ir V.Putino portretas vienoje gretoje su Aleksandru Neviškiu – senovės Rusios kunigaikščiu, kurio kariuomenė sumušė ir švedus, ir Livonijos ordiną.

„Kiek žinau, kovo 1 dieną buvo dar vienas pasitarimas, kuriame nedalyvavau. Jo išvada: valdžios sumanymu, mums visiems reikia šnekėtis su vaikais, šalies poziciją aiškinti asmeniniuose pokalbiuose.

Pačios pamokos pagal metodinius nurodymus dabar vyks tiktai tose mokyklose, kurioms anksčiau buvo nusiųsti šie dokumentai“, – teigė „The Insider“ šaltinis.

Jis pridūrė: „Mano mokykloje dar nereikalavo vesti pamokų pagal instrukcijas, bet kai kuriose mokyklose tokios pamokos jau vyko. Be to, kolega pasakojo, kad kai jis tokią pamoką vedė, dalyvavo ir mokyklos direktoriaus pavaduotoja ugdymui, ir kitas asmuo, kuris viską filmavo.“

Pedagogas teigė, kad dėl ideologinių pamokų įrašymo toje pačioje mokykloje su juo dirbantys kolegos gavo panašų mokyklos vadovybės nurodymą: paprašyta slapta daryti pokalbių garso įrašus laisvu formatu.

„Jiems liepta įrašyti į diktofoną, ką mokytojas sako vaikams, o ypač vaikų nuomonę – ką mokiniai jam atsakinėja. Bet kolegos atsisakė taip elgtis ir pareikalavo raštiško nurodymo. Tada mokyklos vadovybė pristabdė šį klausimą“, – sakė „The Insider“ šaltinis.

Jis mano, kad mokyklos vadovybė ketino panaudoti šiuos įrašus ataskaitoms.

Požiūris – skirtingas

Kol kas sunku pasakyti, kiek „politinės informacijos“ apie Ukrainos karą pamokos tapo masiniu reiškiniu. Bet kai kurios provincijos mokyklos pasistengė savo paskyrose Rusijos socialiniame tinkle „VKontakte“ paskelbti išsamius mėgėjiškus fotoreportažus apie tai, kaip jose vyko tokios pamokos.

Pavyzdžiui – mokykla Penzos srities Bašmakovo rajone.

„Mokiniai peržiūrėjo Rusijos Federacijos prezidento V.Putino kreipimąsi į Rusijos piliečius, išstudijavo informaciją, susijusią su 2014 metų valstybės perversmu Ukrainoje“, – rašoma po nuotraukomis, kuriose vaikai susikaupę sėdi prie stalų ir dėmesingai klausosi pedagogo.

Vaikai su mokytojais „aptarė aktualijas Ukrainoje. Sužinojo daug naujo apie tarptautinį saugumą ir Rusijos priemones jam palaikyti“, – teigė įrašo autorius.

Oficialūs reportažai taip pat pasirodė kai kuriuose vietiniuose televizijos kanaluose, pavyzdžiui, Kalugoje.

„Žinias, kurias mokiniai dabar įgijo klasės valandėlėje, šioje pasididžiavimo pamokoje, jie apdoros mintyse.

Galės teisingai suvokti informaciją, kuri jiems perduodama iš televizorių ekranų“, – išdidžiai sako reportažo autorius.

„Jei turėsiu rengti tokius pokalbius, darysiu tai kuo neutraliau, nes man teks šnekėtis su vaikinais, kuriems tuoj bus 17-a, po metų jie patys gali atsidurti vagonuose, važiuojančiuose į Vakarus, o aš nenoriu būti prie to prisidėjęs“, – sakė „The Insider“ šaltinis.

„Mokytojų požiūris į tai skirtingas. Kai kurie jau vedė panašius pokalbius savo iniciatyva. Viena ponia, kurią gerai pažįstu, po to liko labai nepatenkinta: ji remia valdžią, o vaikai pasirodė nusiteikę prieš karą ir palaikė Ukrainą. Žinoma, ir pačių mokinių reakcija gali būti nevienoda“, – sakė kitas mokytojas.

Anot jo, dabar kai kurie kolegos kaip atsvarą valstybinei propagandai netgi planuoja surengti kokius nors „antikarinės poezijos vakarus“, o jis pats, jei ateis valdžios nurodymas vesti propagandinę pamoką, ketina išlaikyti „neutralų toną“: „Kaip pedagogas pasilieku teisę pasirinkti medžiagą ir vesti pamoką taip, kaip pats manau esant teisinga. Bet kokie metodiniai nurodymai yra tik patariamojo pobūdžio, nes pagal Švietimo įstatymą esu laisvas savo veikloje.“

Jam pritarė nepriklausomos profesinės sąjungos „Mokytojas“ tarybos narys Dmitrijus Kozakovas: „Dauguma mokytojų stengiasi viešai nekomentuoti situacijos, nes Rusijoje mokyklos yra labai priklausomos nuo aukštesnių valdžios institucijų.

Tačiau reikia atsiminti, kad bet kokie nurodymai iš viršaus vykdomi neefektyviai, dėl vaizdo, tiktai formaliai.“

Anot D.Kozakovo, nereikia manyti, kad kas nors, gavęs tokį užsakymą, „šoks iš džiaugsmo“.

„Tie, kurie yra prieš, ras, kaip tokią pamoką vesti neutraliai, o mokykla vis dėlto turėtų likti nuošaliau politikos“, – atsargiai pridūrė D.Kozakovas.

Parengta pagal „The Insider“ inf

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.