Tragedijos skausmą Graikijoje keičia įniršis: „Visa šalis išgyvena pykčiu kunkuliuojantį sielvartą“

Juodai apsirengę draugai ir šeimos nariai apsikabinę raudojo, kai uždaras baltas karstas su 23 metų Ifigenios Mitskos palaikais buvo įneštas į bažnyčią Janitsos mieste Graikijos šiaurėje.

Demonstracijos Graikijoje.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Demonstracijos Graikijoje.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Graikijoje keleivinis ir krovininis traukiniai rėžėsi kaktomuša, nes buvo nukreipti važiuoti tais pačiais bėgiais. Šiurpi tragedija pareikalavo net 57 gyvybių.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Graikijoje keleivinis ir krovininis traukiniai rėžėsi kaktomuša, nes buvo nukreipti važiuoti tais pačiais bėgiais. Šiurpi tragedija pareikalavo net 57 gyvybių.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Graikijoje keleivinis ir krovininis traukiniai rėžėsi kaktomuša, nes buvo nukreipti važiuoti tais pačiais bėgiais. Šiurpi tragedija pareikalavo net 57 gyvybių.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Graikijoje keleivinis ir krovininis traukiniai rėžėsi kaktomuša, nes buvo nukreipti važiuoti tais pačiais bėgiais. Šiurpi tragedija pareikalavo net 57 gyvybių.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Graikijoje keleivinis ir krovininis traukiniai rėžėsi kaktomuša, nes buvo nukreipti važiuoti tais pačiais bėgiais. Šiurpi tragedija pareikalavo net 57 gyvybių.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Graikijoje keleivinis ir krovininis traukiniai rėžėsi kaktomuša, nes buvo nukreipti važiuoti tais pačiais bėgiais. Šiurpi tragedija pareikalavo net 57 gyvybių.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Ifigenia Mitska.<br>Socialinių tinklų nuotr.
Ifigenia Mitska.<br>Socialinių tinklų nuotr.
Tragedija sukrėtė Graikiją.
Tragedija sukrėtė Graikiją.
Tragedija sukrėtė Graikiją.
Tragedija sukrėtė Graikiją.
Graikijoje keleivinis ir krovininis traukiniai rėžėsi kaktomuša, nes buvo nukreipti važiuoti tais pačiais bėgiais. Šiurpi tragedija pareikalavo net 57 gyvybių.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Graikijoje keleivinis ir krovininis traukiniai rėžėsi kaktomuša, nes buvo nukreipti važiuoti tais pačiais bėgiais. Šiurpi tragedija pareikalavo net 57 gyvybių.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Graikijoje keleivinis ir krovininis traukiniai rėžėsi kaktomuša, nes buvo nukreipti važiuoti tais pačiais bėgiais. Šiurpi tragedija pareikalavo net 57 gyvybių.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Graikijoje keleivinis ir krovininis traukiniai rėžėsi kaktomuša, nes buvo nukreipti važiuoti tais pačiais bėgiais. Šiurpi tragedija pareikalavo net 57 gyvybių.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Athina Katsara su vyru.<br>Socialinių tinklų nuotr.
Athina Katsara su vyru.<br>Socialinių tinklų nuotr.
Protestuotojai susirėmė su Graikijos policija.<br>EPA-ELTA nuotr.
Protestuotojai susirėmė su Graikijos policija.<br>EPA-ELTA nuotr.
Tūkstančiai graikų išėjo į gatves pasipiktinę, kodėl šalies valdžia leido įvykti tokiai nelaimei, – geležinkelių eismo saugumu buvo rūpintasi labai atsainiai.<br>Imago/Scanpix nuotr.
Tūkstančiai graikų išėjo į gatves pasipiktinę, kodėl šalies valdžia leido įvykti tokiai nelaimei, – geležinkelių eismo saugumu buvo rūpintasi labai atsainiai.<br>Imago/Scanpix nuotr.
Gelbėtojai Graikijoje.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Gelbėtojai Graikijoje.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Dvynės Thomi ir Chrysa Plakios su pussesere A.Plakia aplankė tėvus Kalambakoje ir nutarė į Salonikus, kur studijavo, sugrįžti ne automobiliu, o traukiniu.<br>Socialinių tinklų nuotr.
Dvynės Thomi ir Chrysa Plakios su pussesere A.Plakia aplankė tėvus Kalambakoje ir nutarė į Salonikus, kur studijavo, sugrįžti ne automobiliu, o traukiniu.<br>Socialinių tinklų nuotr.
Daugiau nuotraukų (14)

Lrytas.lt

Mar 9, 2023, 4:28 PM, atnaujinta Mar 9, 2023, 4:40 PM

Šalis atsisveikina su 57 žuvusiaisiais traukinio katastrofoje, sukėlusiai ne tik skausmą, bet ir įniršį.

Kartu su savo sužadėtiniu Ifigenia sėdėjo trečiame traukinio vagone prie lango. Praėjusios savaitės antradienį jie kartu keliavo iš Atėnų į Salonikus, kaip ir dar 350 žmonių.

Restorano vagone laiką leido ugniagesys 23 metų Nikitas Karatheodorou ir jo draugė Kalliopi Porphyridou. Abu jie vyko padaryti staigmenos savo tėvams, gyvenantiems Salonikuose.

26 metų Dimitris Aslanidis sėdo į traukinį nuvažiuoti pasipiršti mylimajai.

Seserys Evangelia ir Chrysoula jau seniai gyveno Vokietijoje, bet buvo grįžusios į giminaičio laidotuves Graikijoje. Jos važiavo į Salonikus pirmame vagone.

20-metės dvynės Thomi ir Chrysa Plakios su metais jaunesne pussesere Anastasia Plakia aplankė savo tėvus Kalambakoje ir nutarė pirmą kartą į Salonikus, kur studijavo universitete, grįžti traukiniu. Anksčiau jos vairuodavo automobilį.

Negali atsisveikinti

Traukinys vėlavo, ir į socialinį tinklą merginos įkėlė vaizdo įrašą su komentaru „Gal vieną dieną ir pasieksime tikslą“.

Po katastrofos jų palaikus buvo galima atpažinti tik atlikus DNR tyrimą. Kaip ir Ifigenijos, Dimitrio, Evangelios, Chrysoulos, Nikito, Kalliopi ir visų kitų žuvusiųjų susidūrus keleiviniam ir krovininiam traukiniams.

Visas Kalambakos miestelis gedi neišskiriamų pusseserių, kurios dar visai neseniai kartu tapo krikšto mamomis. Meteoros uolų papėdėje Plakių šeimą pažįsta visi, nes broliai Nikos ir Dimitris turi žinomą taverną „Kastraki Kalambakas“.

„Gatvėje žmonės pasižiūri vienas kitam į akis, bet net nežino, ką sakyti“, – sakė miestelio gyventoja Eleftheria Polyzou.

Šeima prašė leisti privačiai palaidoti savo dukras, bet žuvusiųjų gedi visa Graikija, lyg laidotų savus vaikus.

„Visa šalis, visi mes išgyvename pykčiu kunkuliuojantį sielvartą, – sakė viena žymiausių Graikijos psichologių, rašytoja Fotini Tsalikoglou. – Ši tragedija sukėlė žmonėms pažeidžiamumo ir nesaugumo pojūtį.

Tvyro jausmas, kad tai galėjo nutikti bet kuriam iš mūsų.“

Dar sunkiau susitaikyti su netektimis tapo po to, kai paaiškėjo, kad katastrofos buvo galima išvengti. Bet dabar žmonės net negali tinkamai atsisveikinti su artimaisiais, nes karštoje ugnyje iš kūnų mažai kas liko.

„Nuo Homero laikų mes laikomės ritualų, kurie padeda susitaikyti su mirtimi. Bet tai neįmanoma, nes visai neliko žuvusiųjų pėdsakų arba jų labai mažai. Tarsi gyvųjų nė nebuvo. Kiekvienas su tuo susitapatina“, – sakė F.Tsalikoglou, kalbinta „The Observer“.

Pyktį lieja gatvėse

Praėjusią savaitę graikai prigludę prie ekranų kasdien žiūrėjo vaizdus, kaip kranai pamažu bando nuo bėgių nukelti traukinio liekanas.

Keleivinio sąstato lokomotyvas ir pirmieji du vagonai buvo taip sutraiškyti, kad liko tik atskiros plieno juostos. Tęsėsi paieškos ir gelbėjimo operacijos.

Tuo metu Atėnuose tūkstančiai žmonių pradėjo rinktis į demonstracijas prie Parlamento ir Graikijos geležinkelių bendrovės „Hellenic Train“ būstinės reikalaudami paaiškinimų ir atpildo.

„Mums reikia ne tyrimo, o liaudies teismo tiesiog čia, Sintagmos aikštėje!“ – Atėnų centre pyktį liejo taksistas Kyriakos Dellis.

„Šio nusikaltimo nepamiršime“, – šaukė protestuotojai į dangų paleisdami juodus balionus.

Žuvusiųjų artimieji susirinko Larisos miesto ligoninės auditorijoje, kurioje įprastai vyksta gydytojų seminarai, ir tylėdami klausėsi Sveikatos apsaugos ministerijos atstovo aiškinimo, ko reikia, kad būtų įmanoma atpažinti palaikus pagal DNR.

Žmonės nekalbėjo. Akmeniniai buvo ir jų veidai.

Dauguma buvo 40–50 metų – turbūt tėvai tų, kurie išnyko traukinių duženose. Viena moteris susiėmusi už galvos žiūrėjo priešais save tuščiu žvilgsniu.

Nulėmė atsainumas

Europoje nėra įvykę daug tokio masto traukinių katastrofų. Gedulas buvo paskelbtas ir Kipre bei Albanijoje – avarijoje žuvo ir šių šalių piliečiai.

Visuomenė negali suvokti, kaip tokia nelaimė galėjo nutikti šiais šiuolaikinių technologijų laikais, kai seniai veikia automatinės saugos sistemos. Siaubingos aplaidumo ir graikų atsainumo detalės, kurias išryškino ši avarija, pasėjo dar daugiau žiežirbų graikiškame emocijų katile.

Larisos traukinio stoties budėtojas Vasilis Samaras prisipažino suklydęs, kai liepė į šiaurę judančiam traukiniui važiuoti pietų krypties bėgiais. Bet daugybė graikų kaltina ne šį 59 metų atpirkimo ožį, o valdžią, kuri daug metų nieko nedarė, nors žinojo, kad tame regione neveikė automatinė įspėjamųjų signalų sistema.

„Tai ne tik stoties budėtojas, tai ne tik žmogiška klaida ar bėgių perjungimas, bet ir viskas, kas vyko pastaruosius dvidešimt metų“, – emocingai kalbėjo Larisos gyventojas Andreas Samartzis.

Geležinkelininkų profsąjungos pavojaus signalus siuntė dar tada, kai dalis katastrofos aukų net nebuvo gimusios.

Jie buvo itin suintensyvėję pastaruoju metu, o vos 20 dienų iki nelaimės buvusių geležinkelininkų federacija išplatino laišką perspėdama apie nepakankamą saugos ir signalų sistemą, darbuotojų ir apmokymų trūkumą.

Stotyje dirbo vienas

„Kai V.Samaras atėjo į darbą pradėti pamainos 10 valandą vakaro, kiti du budėtojai patraukė namo, nors turėjo dirbti iki vienuoliktos“, – pasakojo neseniai į pensiją išėjęs „Hellenic“ geležinkelių profsąjungos vadovas Panayotis Paraskevopoulos.

62-asis traukinys pajudėjo iš Larisos 23 val. 5 min. šiaurės krypties bėgiais, tačiau palikęs stotį, maždaug už 100 metrų, pervažiavo ant pietų krypties bėgių.

Kaip girdėti nutekintuose V.Samaro parodymuose policijai, jis pamiršo, kad jungiamieji bėgiai anksčiau buvo perjungti ir nebeperstumti į vietą.

Net 12 minučių keleivinis traukinys ir krovininis traukinys riedėjo priešprieša tais pačiais bėgiais. Bet Graikijoje nėra kontrolės punkto, kuris stebėtų visus tuo metu šalyje judančius sąstatus.

Graikijos traukinių mašinistų asociacijos prezidentas Konstantinos Genidounias televizijos kanalui ERT sakė, kad pas juos niekas neveikia: „Neveikia šviesos signalai, neveikia eismo kontrolės sistema. Jeigu jos veiktų, mašinistai būtų pamatę raudoną šviesą ir traukiniai būtų saugiai sustoję 500 arba 1000 metrų atstumu vienas nuo kito. Mes prašėme. Mes skundėmės. Bet iki šiol viską turi atlikti žmogaus ranka.“

Leido nepaisyti signalo

Daugiau nei prieš dešimt metų Graikijoje veikė automatinės telemetrijos, signalų ir stabdžių sistemos. Jos pranešdavo stoties budėtojams kiekvieno traukinio vietą, įjungdavo raudoną šviesą mašinistams, o kartais aktyvuodavo avarinius stabdžius.

Kaip aiškino P.Paraskevopoulos, daug kur elektros kabelius nupjovė diversantai, niekas jų netaisė, ir Larisa liko be automatinio valdymo dar 2013-aisiais.

Visoje šalyje po finansinės krizės 2008 m. buvo karpomi saugos biudžetai.

„Sistemų priežiūra Graikijoje tokia prasta, kad ji dažnai sutrinka ir mirksi raudonai, net jei signalas turėtų būti žalias, todėl stočių budėtojai ir mašinistai priversti signalus ignoruoti“, – kanalui „Al Jazeera“ sakė Yiorgos Dinopoulos, Graikijoje tiesęs ne vienus geležinkelio bėgius.

Ir iš tiesų – praėjusios savaitės katastrofa įvyko po to, kai budėtojas mašinistui patarė nekreipti dėmesio į raudoną šviesoforo signalą. Tai paaiškėjo paskelbus dispečerinės garso įrašus. Ten girdėti, kaip mašinistui stoties budėtojas sako važiuoti per raudoną.

„Vasili, viskas gerai, galiu važiuoti?“ – įraše perklausia traukinio mašinistas. „Važiuok, važiuok“, – jam atsako budėtojas.

Reikalauja atsakymų

Šv.Onos bažnyčioje Katerinės mieste Athinos Katsaros laidotuvėse jos mama, draskoma nepakeliamo skausmo, šaukė, kad nori pamatyti, kas yra uždaro karsto viduje: „Tai negali būti mano vaikas! Tai neteisinga!“

34-erių A.Katsara kartu su vyru trims dienoms buvo nuvažiavusi į Atėnus, o savo dvejų metų vaiką paliko su artimaisiais. Pora traukiniu vyko namo.

Motina žuvo, o tėvas liko gyvas tik todėl, kad traukinių susidūrimo metu buvo nuėjęs į tualetą. Jis gydomas ligoninėje.

Nuo Atėnų iki Larisos, Volo ir Patrų – minios gatvėje reikalauja atsakymo į klausimus, kodėl Graikijos valdžia leido įvykti šiai katastrofai.

Žiniasklaida kasdien spausdina žuvusiųjų vardus, jų nuotraukas ir pasakojimus apie žmonių svajones ir gyvenimus, taip beprasmiškai nutrūkusius vasario 28-ąją.

Demonstracijose ant daugybės plakatų graikai užsirašė žodžius, rastus vienos aukų telefono žinutėje: „Paskambink, kai atvažiuosi.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.