Šį sezoną aukštakulnių vieta – spintoje

Nors pirmieji aukštakulniai buvo sukurti vyrams jojikams, dabartiniame lyčių lygybės amžiuje tokia avalynė neretai vadinama paskutiniu svarbiu moteriškumo simboliu. Ypač svarbią vietą moters garderobe ji įgijo XX amžiuje.

Daugiau nuotraukų (1)

Deimantė Bulbenkaitė („Lietuvos rytas")

May 10, 2013, 9:54 AM, atnaujinta Mar 6, 2018, 11:36 PM

Nors pirmieji aukštakulniai buvo sukurti vyrams jojikams, dabartiniame lyčių lygybės amžiuje tokia avalynė neretai vadinama paskutiniu svarbiu moteriškumo simboliu. Ypač svarbią vietą moters garderobe ji įgijo XX amžiuje.

Po Antrojo pasaulinio karo aukštakulniai tobulai užbaigė dizainerio Christiano Dioro sukurtą „New Look” siluetą, paskui tapo neatsiejama Holivudo aktorių aprangos dalimi.

Aktorė Marilyn Monroe net yra pasakiusi: „Kiekviena pasaulio moteris turėtų padėkoti tam, kas sukūrė aukštakulnius.”

Šiandien mados gerbėjos avalynę aukšta pakulne dažniau sieja su legendine serialo „Seksas ir miestas” veikėja Keri Bredšou. Ji milijonus moterų išmokė tarti avalynės kūrėjų „Jimmy Choo” ir „Manolo Blahnik” vardus, o avalynę pavertė socialinio statuso simboliu.

Nuo tada įspūdingi iš egzotiškos odos de- rinių pasiūti neįtikėtinai aukšta pakulne (kaina taip pat) bateliai tapo modernios, stiprios ir savarankiškos moters atributu.

Juk dėvint vyriško kirpimo kostiumą ir rūpinantis verslu norisi išlaikyti bent moteriškumo užuominą, o aukštakulnių pakoreguota laikysena bei kartais grindinį nušviečiantys raudoni padai tam puikiai tinka.

Panašios tendencijos beveik du dešimtmečius vyravo ir ant mados sostinių podiumų. Garsių mados namų kolekcijas pristatančioms manekenėms tapo privalu meistriškai vaikščioti bet kokio aukščio bateliais. Jų pakulnė, be platformos, kartais siekdavo net dvidešimt centimetrų.

Apie tokios avalynės žalą sveikatai bei ne-praktiškumą pradėta daugiau kalbėti po „Prada” mados namų 2009-ųjų vasaros kolekcijos pristatymo – jo metu gėdingai svirduliavo ir griuvo net garsiausios manekenės.

Po tokios nesėkmės kiti mados kūrėjai nusprendė nerizikuoti savo reputacija ir modelių sveikata. Kai kurie jų pradėjo rinktis patogesnio aukščio batelius.

Mados namų „Lanvin” kūrėjas Alberas Elbazas net leido modeliams prieš pasirodymą nuspręsti, kokią – aukštakulnę ar žemakulnę – avalynę merginos nori avėti.

2013-ųjų pavasario ir vasaros kolekcijos perrašė podiumo avalynės taisykles – mados kūrėjai atsisakė aukštakulnių ir klientėms pasiūlė gerokai praktiškesnius „kitten heel” batelius (pakulnės aukštis – iki 5 centimetrų), elegantiškas basutes bei moderniai atrodančius smailianosius lygiapadžius.

Šie pokyčiai sukėlė nemažai diskusijų tarp kritikų, tačiau dizainerių klientės bei įtakingų leidinių redaktorės neslėpė džiaugsmo. Neverta stebėtis, kad vienas pirmųjų teigiamai žemakulnę avalynę įvertino amerikiečių leidinys „Vogue”. Jo vyriausioji redaktorė Anna Wintour jau keletą metų renkasi tik subtilius smėlio spalvos „Manolo Blahnik” batelius kelių centimetrų aukščio pakulne.

Drastiškai pasikeitusį pakulnės aukštį galima sieti su atgimusia septintojo dešimtmečio mada.

Įkvėpti svinguojančio Londono, tuo metu populiarių „Biba” mados namų, dizainerės Mary Quant stiliaus bei popmeno iškilimo mados kūrėjai kolekcijose naudojo daug ryškių grafinių detalių, kontrastingų spalvų, drabužiams pritaikė septintojo dešimtmečio siluetą.

Ant podiumo netrūko spalvingų A linijos kirpimo trumpų suknelių, tiesių paltų, kurie sukuria jaunatvišką įvaizdį ir paryškina laibas kojas, tad aukštakulniai ar batai su platforma derinį apsunkintų, jis neatrodytų taip nerūpestingai.

Net septintojo dešimtmečio stiliaus dievaite neretai vadinama manekenė Twiggy daugeliui nuotraukų pozavo avėdama ne elegantiškus aukštakulnius, o sandalus ar vyriško stiliaus suvarstomus lygiapadžius.

Mados kūrėjai šių metų šiltajam sezonui pasiūlė ne vieną patogią ir lengvą minimo dešimtmečio stiliaus avalynės interpretaciją.

Grafika bei kontrastais susižavėjęs amerikiečių dizaineris Marcas Jacobsas savo modelius apavė šviesiais smailianosiais bateliais stambia žema pakulne – toks siluetas vizualiai ilgina kojas, žema pakulnė leidžia jaustis patogiai.

Panašios idėjos vyravo ir M.Jacobso vadovaujamuose Paryžiaus mados namuose „Louis Vuitton” – ten dizaineris tyrinėjo šachmatų lentos motyvą ir jam suteikė naujų spalvų, tad lygiapadžiai smailianosiai pasiūti iš kontrastingų spalvų odos, puošti domino kauliukus primenančiais akcentais.

Paryžiuje kolekcijas pristatantis belgas Drie-sas van Notenas taip pat atkreipė dėmesį į žemakulnius – jo modeliai avėjo stilingus juodais ir baltais langeliais margintus atvirus sandalus, kurie vietoj tradicinės pakulnės buvo papuošti aukso spalvos rutuliu.

Sandalai atvira nosimi pasirodė ir ant Stellos McCartney podiumo, tačiau britė atnaujino jų siluetą, jam suteikė modernumo – po storu padu galima išvysti lygią perregimo plastiko platformą.

Itin elegantiškos „Miu Miu” manekenės Paryžiuje demonstravo iš modernių audinių pasiūtus šeštojo dešimtmečio stiliaus kostiumėlius, prie kurių puikiai dera lakuotos odos lygiapadžiai bateliai smailėjančia nosele. Įdomus jų akcentas – kontrastingi odos deriniai bei apie čiurną besivyniojantys ploni odiniai dirželiai.

Panašią avalynę buvo galima pamatyti ir Milane, „Dolce & Gabbana” mados namų pristatyme, – spalvingą kolekciją papildė vasariškai atrodantys bateliai atviru kulnu ir smailėjančia nosimi. Jų audinys buvo ištapytas žaismingais gamtos motyvais.

Beveik identišką modelį parodę prancūzų mados namai „Chloé” avalynę siuvo iš spindinčios raudonos odos, bet noselės buvo apvalesnės.

Gerokai modernesnį žemakulnių dizainą pasiūlė mados namai „Lanvin”. Jų dizaineris A.Elbazas, įkvėptas vis dar populiarios minimalizmo stilistikos, pristatė žemakulnes basutes stambia stačiakampe pakulne ir su pėdą vos prilaikančiais plonos odos dirželiais.

„Etro” mados namai sukūrė panašius lygiapadžius sandalus, tačiau žvilgsnį traukė dirželius papuošusios masyvios akmens detalės.

Didžiausia staigmena tapo „Celine” mados namų pasiūlymas – lygiapadžiai sandalai, kurių priekinė dalis puošta siuvinėtomis juostomis, o visas padas – iš natūralaus kailio. Žinoma, sudėtinga įsivaizduoti tokią avalynę kasdienėje situacijoje, tačiau mados namų dizainerė Phoebe Philo dėl išskirtinės idėjos sulaukė nemažai dėmesio.

Žemakulniai masyvia neaukšta pakulne, atviri sandalai ar elegantiški bateliai smailėjančia nosimi – mados kūrėjai pateikė nemažai įdomių ir patogių alternatyvų jau pabodusioms vasarinėms platformoms.

Stilinga, lengva ir patraukli avalynė tarsi sako: „Šį sezoną aukštakulnių vieta – spintoje.”

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: Lietuvos narystės NATO metinės – ar iššūkių daugiau?