Tačiau mados šventės detalės akylai slepiamos, todėl „Lietuvos ryto“ žurnalas „Stilius“ siūlo prisiminti svarbiausius J.Statkevičiaus kolekcijų modelius.
2001-aisiais Juozas dar net negalėjo pasvajoti apie madų šou arenose, tačiau ir nedideli kolekcijų pristatymai jau būdavo laikomi svarbiu įvykiu Lietuvoje. Jau tuomet J.Statkevičiaus kolekcijose buvo megztų suknelių, vėliau jam pelniusių tarptautinį pripažinimą. Jo megztomis suknelėmis puošėsi tokios garsenybės kaip Danijos princesė Mary ir dainininkė Bjork.
Tik 2008-aisiais Juozas, gerbėjų meiliai vadinamas Juozuku, sumanė kolekciją pristatyti iki tol mados šou nenaudotoje erdvėje – arenoje. Nuo to laiko grandioziniai J.Statkevičiaus pristatymai tapo gražia tradicija, o Juozo vardas – troškimo būti gražesniems, nei esame, europietiškos visuomenės sinonimu. Toks visada ir buvo dizainerio tikslas. Kadaise „Stiliui“ pasiteiravus, kokią epitafiją norėtų iškalti ant savo antkapio, Juozas patriotiškai atsakė: „Juozas Statkevičius, kuris norėjo ir dirbo tam, kad Lietuva būtų šviesi, kultūringa Europos šalis.“
Dizainerio meilė gimtinei tokia stipri, kad jis ilgai nepaliovė auklėti visuomenės savo darbais. Štai 2009-aisiais J.Statkevičiaus madų šou tapo savotiška tolerancijos pamoka. Tai buvo kolekcija aukštiems ir žemiems, storiems ir ploniems. Ant podiumo šėlo vestuvės. Su tetomis, dėdėmis, pusseserėmis ir pusbroliais.
Įsitikinęs, kad iš kiekvieno galima padaryti perlą, jei moki, Juozukas ant podiumo išleido įvairiausio sudėjimo modelius. Vestuvinius drabužius tuomet pristatė ir liliputų pora, tais metais šventusi santuokos trisdešimtmetį. Toks skirtingų tipažų pasirinkimas tik dar kartą įrodė J.Statkevičiaus aukšto lygio meistrystę. Nes tik įvaldęs šiuos instrumentus gali per apdarą pademonstruoti humoro jausmą ir įdėti šlakelį sveikos ironijos.
2010 metais J.Statkevičius pateikė dvi staigmenas: paties kurtus vyriškus aksesuarus ir drabužius. Modelius dizaineris papuošė savo sukurtais diržais, rankinėmis. Vyrai avėjo J.Statkevičiaus kurtais batais, o manekenės podiumu žengė pasipuošusios visame pasaulyje žinomų mados namų „Jimmy Choo“ bateliais. Kolekcija dvelkė iki tol lietuviškos mados padangėje neregėta prabanga, o pats dizaineris kvatojosi: „Mano kolekcija – tai nesenstančio stiliaus žaismingai atkištas vidurinis pirštas krizei. Tegyvuoja gyvenimo džiaugsmas!“
Ta prieš penkerius metus pademonstruota prabanga kasmet Juozuko kolekcijose vis ryškėjo. 2012-aisiais ji buvo apgaubta istoriniu šydu – tąsyk dizaineris Renesanso įkvėptą kolekciją dedikavo Barborai Radvilaitei. Ją vaizduojantis modelis pirmasis pasirodė ant podiumo. Barboros Radvilaitės epochoje lietuviai pradėjo puoštis, domėtis mada ir kultūra.
Po madų šou užsienio žiniasklaida mirgėjo pranešimais apie mažos šalies menininką, kuris pristatė originalią drabužių kolekciją, o ją demonstravo ir vienas žymiausių šių dienų modelių Benjaminas Dukhanas. Jis, beje, žengė podiumu vilkėdamas raumenis imituojančiu kostiumu.
Tik 2013-aisiais J.Statkevičius atitolo nuo gimtinės. Pastarosios dvi kolekcijos – tai odė kelionėms, pasaulio pažinimui. Prieš dvejus metus Juozas savo kolekciją skyrė Japonijai, pernai – Marokui. Tolimų šalių grožį ir kultūrą dizaineris perteikė ne tik savo sukurtais drabužiais, bet ir aplinka. 2013-aisiais moderniausių animacinių filmų, haiku, tradicinių ikebanos bei dzeno sodų citatos buvo justi tiek apdaruose, tiek muzikoje, tiek scenografijoje. 2014 metais podiumas virto Maroko kaimelio miražu su šeichais, dykumų princesėmis ir gyvu kupranugariu.
O kokią pasaką Juozukas paseks mums šiemet?
Parengė DOVILĖ LEBRIKAITĖ