Svarbi mokslininkų žinia tėvams: paskaičiavo, kiek valandų galima būti prie ekranų

Dažname darželyje vis dar verčiama eiti pietų miego. Kai anksti atsikėlusiam dvimečiui lopšelinukui apie pietus jau merkiasi akys, viskas aišku. Bet kaip dėl trejų-ketverių metų ar net vyresnius vaikus?

 Vaikui per dieną prie ekranų rekomenduojama praleisti iki 2 val.<br> 123rf.com nuotr.
 Vaikui per dieną prie ekranų rekomenduojama praleisti iki 2 val.<br> 123rf.com nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Aug 26, 2019, 10:59 AM

Ar reikia pietų miego?

Šiuolaikinių gydytojų teigimu, pietų miegas jiems nėra būtinas. Svarbiausia, kad vaikas gerai išsimiegotų vėlyvą vakarą ir naktį. Žymios akušerės Ginos Ford teigimu, imunitetas formuojasi maždaug nuo 22 val. vakaro iki 1 val. nakties, taigi tai – laikas, kuriuo vaikai turėtų kietai miegoti. Kartais pagrindinė priežastis, kodėl vakare vaiko nepavyksta paguldyti laiku, ir yra dieną išmiegotas pietų miegas.

Apskritai gydytojų teigimu 1-4 metų vaikui reikia maždaug 12 valandų miego per parą, o priešmokyklinukams – 11-os. Vis dėlto, miego poreikis yra labai individualus ir šiais skaičiavimais turėtumėte kliautis tik apytikriai. Svarbiausia atsižvelgti į individualų vaiko miego poreikį ir neversti jo priešintis biologiniams ritmams.

Nepamirškite maisto!

Renktantis patiekalu tiek vaikui, tiek sau, rekomenduojama naudotis Pasaulinės Sveikatos Organizacijos (PSO) patvirtinta maisto piramide. Iš jos aišku, kad daugiausia vaikui reikia vandens, daržovių ir grūdų, vidutiniškai – mėsos bei pieno produktų, o mažiausiai, žinoma, saldumynų. 

Vaikai dažniausiai yra judresni už suaugusius, o jų medžiagų apykaita greitesnė. Taigi, specialistų teigimu, vaikui reiktų valgyti gana dažnai – 5-6 kartus per parą kas 3-3,5 val. 

Skiriasi ir kiekiai bei kalorijų normos. Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) informuoja, kad vaikams iki 3 metų rekomenduojama per parą suvartoti apie 1200 kcal, vaikams iki 6 m. – 1500 kcal, o vaikams iki 10 m. – 1700 kcal. Šie skaičiai, žinoma, tėra vidutinės normos, o vaikų apetitas gali skirtis.

Oro, oro

Dažniausiai lauke vaikai būna gerokai mažiau nei pataria gydytojai. Pasak mokslininkų, vaikams lauke reikėtų būti apie 4 valandas: porą valandų pirmoje dienos pusėje ir porą popiet. Ilgus pasivaikščiojimus ar pasibuvimus gryname ore patariama praktikuoti jau nuo kūdikystės.

Darželyje, esant geram orui, vaikai į lauką vedami panašiam laikui. Tačiau pradėjus lankyti mokyklą tam dažnai tiesiog nebelieka laiko! Jei mokyklinio amžiaus vaikas neturi kaimynų, su kuriais po pamokų galėtų dūkti kieme, galima sugalvoti tikslą išeiti iš namų.

Tarkime, kas vakarą ilguoju maršrutu drauge išvesti šunį ar pasivažinėti dviračiais. Taip vaikas gautų bent jau apie 2 valandas gryno oro.

Prie kompiuterio – iki 2 val.

Nustatyta, kad vaikai prie kompiuterių ir TV ekranų Lietuvoje vidutiniškai praleidžia kiek daugiau nei valandą per dieną. Savaitgaliais ir laisvomis dienomis – dar daugiau. Tyrimai rodo, kad tik 5 procentai darželius lankančių vaikų iš viso nesinaudoja technologijomis. Kiti netgi gali pasidžiaugti kompiuteriniu raštingumu.

„Ekranų laiko“ negalima laikyti blogiu, mat vaikai planšetėse gali žaisti ir edukacinius žaidimus, mokytis dainuoti su TV regimais filmukų veikėjais ir kitaip lavintis. Tačiau riboti tą laiką būtina, nes per daug valandų prie ekrano gali sukelti vaikui psichologinį nerimą, padidintą jautrumą, gali suprastėti mažylio miegas.

Tyrėjų teigimu, vidutinis laikas, kurį prie ekranų vaikas gali praleisti per dieną, yra apie 2 valandos. Ir jis neturėtų būti išnaudojamas vienu smūgiu – geriau per kelis kartus, po pusvalandį. 

Visos šios rekomendacijos naudingos tuo, jog padeda daugmaž susigaudyti normose. Tačiau svarbu nepamiršti, kad kiekvienas vaikas individualus ir geriausia yra patarimus pritaikyti individualiai jam.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.