Mitybos specialistė apie medžiagą, kurios dažnas negauna pakankamai: stiprina imunitetą, gerina smegenų veiklą

Omega-3 riebalų rūgštys reikalingos norint apsisaugoti nuo uždegiminių sutrikimų, jos svarbios širdies ir kraujagyslių sistemai, optimaliai smegenų veiklai, regėjimui, stiprina imunitetą. Omega-3 rūgščių galime gauti su maistu, tačiau be papildų itin sudėtinga apsirūpinti pakankamu jos kiekiu, sako biomedicinos mokslų daktarė, mitybos specialistė Sandrija Čapkauskienė.

Mitybos specialistė sako, kad žuvų taukai padeda sustiprinti imunitetą, stabdo uždegimines reakcijas.<br>123rf.com nuotr.
Mitybos specialistė sako, kad žuvų taukai padeda sustiprinti imunitetą, stabdo uždegimines reakcijas.<br>123rf.com nuotr.
Mitybos specialistė sako, kad žuvų taukai padeda sustiprinti imunitetą, stabdo uždegimines reakcijas.<br>Pexels nuotr.
Mitybos specialistė sako, kad žuvų taukai padeda sustiprinti imunitetą, stabdo uždegimines reakcijas.<br>Pexels nuotr.
Mitybos specialistė sako, kad žuvų taukai padeda sustiprinti imunitetą, stabdo uždegimines reakcijas.<br>123rf.com nuotr.
Mitybos specialistė sako, kad žuvų taukai padeda sustiprinti imunitetą, stabdo uždegimines reakcijas.<br>123rf.com nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Mar 13, 2022, 11:27 AM

Apie tai, kokius produktus derėtų įtraukti į mitybą ir kaip teisingai pasirinkti maisto papildus S.Čapkauskienė papasakojo „Žinių radijo“ laidoje „Ekspertai pataria“.

– Ar maisto papildai būtini vartoti?

– Mes dažnai girdime, kad jei maitiniesi sveikai ir subalansuotai, tai papildų nereikia vartoti, nes užtenka maisto. Moksliniai tyrimai rodo visai ką kita. Mes žinome, kad daugeliui žmonių Lietuvoje yra lėtinis vitamino D trūkumas. Trūksta ir vitamino E, daugeliui – cinko.

Kitas dalykas, kad produktų maistinė vertė, polifenoliai, kurie mus saugo nuo uždegimų – jų kiekis šiandieniniuose produktuose yra gerokai mažesnis nei tuose, kurie buvo prieš 100 metų. Produktų maistinė vertė yra prastesnė.

Svarbu ir tai, kur mes perkame maistą, kaip jį apdorojome. Terminiškai apdorojant dalis medžiagų pasišalina. Noriu priminti ir tai, kad iš maisto tik 20-50 proc. medžiagų mes galime pasisavinti, absorbuoti į kraujotaką. O jei produktas nėra kokybiškas... Tai irgi daug lemia.

Be to, lėtinės ligos drastiškai padidina vitaminų ir mineralų poreikį organizme. Drąsiai galiu pasakyti, kad mums tikrai būtini papildai. Žinoma, juos reikia atsirinkti.

– Kaip žinoti, kad konkretus maisto papildas man reikalingas ir tinkamas?

– Pirmiausia, kokių vitaminų reikia, gali padėti išsiaiškinti kraujo tyrimas. Apie savo būklę praneša ir pats organizmas: nuovargis, mažas atsparumas ligoms, pasilpęs imunitetas. Tokia simptomatika rodo, kad mums trūksta tam tikrų medžiagų. Tuomet reikėtų pasidaryti tyrimus, pasitarti su gydytoju ir vartoti tam tikrus papildus. Dalį jų turėtume vartoti kiekvieną dieną.

– Kokie tie būtinieji, kaip anglai sako, „must be“ (angl. privalomi – red. pastaba) papildai?

– Mes gyvename ne saulėtoje pasaulio pusėje. Todėl vienas svarbiausių papildų – omega-3. Tai tokia riebalų rūgšis, kurios mūsų organizmas nesintetina, tiesiog negamina. Todėl mes ją turime būtinai gauti su maistu.

Jei tų maisto produktų neįtraukiame į savo kasdienę mitybą, mes prarandame šitą riebalų rūgštį, kuri labai svarbi mūsų ląstelių gyvybiniams procesams.

Omega-3 priklauso polinesočiosioms riebalų rūgštims. Būtent jos mūsų organizme gamina tam tikrus audinių hormonus, kurie skiriasi savo biologiniu aktyvumu ir funkcijomis, bet yra gyvybiškai svarbūs. Omega-3 labai svarbi širdies ir kraujagyslių sistemai, optimaliai smegenų veiklai, regėjimui, stiprina imunitetą, mažina uždegimines reakcijas.

Įdomu, kad omega-3 rūgštis įeina į kiekvienos ląstelės apvalkalėlio sudėtį. Ką tai reiškia? Įsivaizduokite, kad yra plytų siena. Jeigu mes su maistu negauname omega-3, tai vienur trūksta plytos, kitur jos nėra. Ta apsauga, apvalkalėlis, kuris gaubia ląstelę, palaipsniui tampa kiauras.

Vadinasi, ląstelė silpnėja, negauna pakankamo kiekio tam tikrų maistinių medžiagų, ją veikia įvairūs išorinės aplinkos faktoriai. Tas susilpnėjimas persiduoda į audinius, organus ir mes turime didėjantį uždegiminį procesą, lėtinių ligų riziką.

– Bet žmonės omega-3 rūgšties gali gauti su maistu, tiesa?

– Problema ta, kad mūsų mityboje dažnai trūksta reikiamų produktų. Mes tą maistą vartojame ne kasdieną, galbūt nepakankamai ir atsiranda omega-3 trūkumas. Paskui turime problemas su sveikata.

Omega-3 yra graikiniuose riešutuose, linų semenyse, jų aliejuje, kanapių ir chia sėklose. Pagalvokite, ar mes šituos produktus vartojame kiekvieną dieną?

Omega-3 taip pat gaunamos iš riebios žuvies: silkės, upėtakio, lašišos, sardinės. Ar valgome žuvį 2-3 kartus per savaitę? Svarbu ir kokybė maisto. Įtakos turi ir paruošimas. Virtoje žuvyje yra daugiau omega-3 nei keptoje. Bet žuvį mes dažniausiai kepame.

Vadinasi, iš maisto produktų galime pasisavinti tik mažą kiekį omega-3.

– Žmonės pasimeta: žuvų taukai ir omega-3 – čia vienas ir tas pats?

– Taip, mes tai bendrai vadiname žuvų taukais, bet tiksliau sakyti omega-3 riebalų rūgštys. Galime dėti lygybės ženklą. Omega-3 ar žuvų taukai – kalbame apie tą patį komponentą.

– Kaip tinkamai išsirinkti žuvų taukus?

– Yra tokios dvi rūgtys. Ant papildų pakuočių jos žymimos trumpiniais EPR ir DHR. Reikia atkreipti į jų santykį, kiekį. Tai vienas iš svarbiausių kriterijų renkantis žuvų taukus. Taip pat reikia atkreipti dėmesį iš ko jie pagaminti.

Svarbu, kad tai būtų mažos, riebios žuvytės. Netgi pagautos tvariu žvejybos būdu. Be to labai svarbus sąlytis su oru, kad tie žuvų taukai kuo mažiau oksiduotusi, nes jei taip nutinka, žuvies taukai neatlieka tų funkcijų dėl kurių mes juos vartojame.

– Kokį žuvų taukų kiekį patariama suvartoti?

– Nėra dabar tarptautinėje erdvėje bendros vienos nuomonės. Bet daugelis ekspertų kalba, kad bent jau sveikatai palaikyti reikėtų iki pusės gramo (500 miligramų) omega-3 per dieną.

Jeigu norime maksimalesnio efekto, siekiame sustiprinti širdies ir kraujagyslių sistemą, tai reikalingi 1-2 gramai EPR, DHR per dieną.

Kitas dalykas, kad žmonėms, kurių lipidų profilis kraujyje yra pakitęs, kai bendro cholesterolio koncentracija aukšta, mažojo tankio, kaip mes vadiname, „blogojo“ cholesterolio koncentracija yra aukšta, tuomet jau mažinant kaujospūdį rekomenduojama per parą suvartoti papildų forma 2-4 gramus omega-3, derinant tai su mityba viso neviršyti 5 gramų.

Pilną pokalbį su mitybos specialiste S.Čapkauskiene rasite žemiau:

Laidą „Ekspertai pataria“ remia žuvų taukai – FJORD STRONG OMEGA-3.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.