Mergina įrodė: Vilniuje judėjimas neįgaliesiems – lyg savižudybė

Įsivaizduokite: atvykstate į Vilniaus miesto centrą, reikia apsilankyti savivaldybėje. Iš vienos prospekto pusės norite patekti į kitą. Saugiau ir greičiau, atrodytų, tai padaryti požemine perėja. O jei turite negalią ir sėdite vežimėlyje? Kelionė į kitą pusę gerokai apsunksta.

Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>lrytas.lt nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>lrytas.lt nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Neįgaliojo vežimėlyje sėdinti A.Molis pabandė nusigauti į savivaldybę požemine perėja prie Europos aikštės.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Stasė Martinkėnienė, 67 m.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Stasė Martinkėnienė, 67 m.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Vytautas Steponėnas, 70 m.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Vytautas Steponėnas, 70 m.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Arnas Bareika, 29 m.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Arnas Bareika, 29 m.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Jovita Kačiušytė, 21 m.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Jovita Kačiušytė, 21 m.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (12)

Lrytas.lt

Aug 2, 2016, 4:39 PM, atnaujinta Nov 27, 2018, 2:42 PM

Vilniaus požeminėse perėjose neįgaliesiems įrengti liftai jau ne vienus metus stovi suniokoti ir neveikiantys. O savivaldybės neseniai įrengtos metalinės konstrukcijos, skirtos nuvažiavimui, pasak pačių neįgaliųjų – tikra savižudybė.

Be pagalbos – jokių šansų

Vilnietės Anželikos Molis gyvenimas susiklostė taip, kad nuo 9 klasės dėl įvairių ligų ji turėjo mokytis namuose. Mergina tuo laiku daug sirgo ir nemažai laiko laiko praleido ligoninėse, sanatorijose. Vėliau Anželika patyrė sudėtingą stuburo operaciją, kurios metu buvo pažeistas nervas. Nors jauna moteris ir turi judėjimo negalią – aktyviai sportuoja, gyvena visavertį socialinį gyvenimą.

Ji sutiko išbandyti požeminėje perėjoje prie Europos aikštės sumontuotas naujas metalines konstrukcijas.

Vos privažiavusi prie pirmosios kliūties mergina išsigando: „Vienai nuvažiuoti čia neįmanoma! O jei tai dar būtų apie šimtą kilogramų sveriantis vyras? Gerai, kad dabar yra pagalba, o jei būčiau su drauge?“ – svarstė Anželika.

Portalo lrytas.lt komanda merginai pagelbėjo įveikti pirmąjį nuolydį. Tuomet Anželika pabandė juo pati užvažiuoti. Vėl nesėkmė – pakilo vos kelis centimetrus. Sportuojanti mergina nepajėgė prisitraukti net abiem rankomis įsikibusi į greta nuolydžio pritvirtintus turėklus.

Į neįgaliojo vežimėlį sėdo ir vienas mūsiškių – operatorius Donatas, filmavęs bandymus užvažiuoti nauja metaline konstrukcija. Situacijos aprašinėti neverta, vaizdai, pateikti vaizdo siužete, iškalbingesni už žodžius. Tiesa, jis pripažino, kad ir vaikišką vežimėlį čia stumti vargu ar išdrįstų.

Miestas – tarsi kliūčių ruožas

Anželikai įveikus tris laiptų atkarpas su pagalba, kitoje požeminės perėjos pusėje laukė dar kelios bjaurios staigmenos.

Pirma, šiaip ne taip užvažiavus prie greta perėjos įsikūrusio prekybos centro, paaiškėja, kad toliau su vežimėliu patekti nėra kur. Prekybos centras pasitinka dar didesniais ir dar statesniais laiptais.

Nusileidus kiek žemiau, pasukus kairėn ir, vėlgi su pagalba, užkilus ant šaligatvio paaiškėja: norint patekti į savivaldybę, vėl reikia įveikti pakopas, kuriomis apjuosta beveik visa Europos aikštė. Šį kartą jie – be nuvažiavimo. Nors galbūt problemos ir nėra – galima apsukti didžiulį ratą ir užvažiuoti ne laiptukais. Lyg neįgalieji neturėtų ką veikti...

Po eksperimento mergina piktinosi, kodėl prieš tai darant nebuvo galima pasikviesti kokio neįgalaus žmogaus, kuris būtų paaiškinęs, kas jiems patogiausia. Taip pat ji norėtų nukeliauti į savivaldybę ir pasiteirauti, kodėl neveikia liftai.

Išsiskiriant mergina nelinksmai juokavo, kad užsienyje kartais net nuobodu, nes viskas ten pritaikyta, o štai gimtasis miestas neretai tampa tikru kliūčių ruožu. Ne tik miesto centras. Naujojoje Vilnioje, kur šiuo metu ji gyvena, lygiai taip pat sudėtinga patekti į polikliniką. Kritikos Kaune studijuojanti Anželika negailėjo ir Kauno traukinių stočiai.

Kam skirtas nuvažiavimas?

Paklausėme Vilniaus miesto savivaldybės: kiekgi atsiėjo šių nelabai saugių metalinių konstrukcijų įrengimas?

Miesto ūkio ir transporto departamento Susisiekimo komunikacijų skyriaus vedėjas Arūnas Visockas paaiškino, kad šie nuolydžiai iš tiesų nėra pritaikyti neįgaliesiems.

„Sulaukus daug prašymų ir nusiskundimų iš gyventojų buvo nuspręsta Konstitucijos prospekte laikinai įrengti metalines konstrukcijas. Be to, šioje perėjoje yra dideli pėsčiųjų srautai, o galimybės nusivežti ar užsivežti dviratį, vaikišką vežimėlį ar pirkinių krepšį nėra.

Judėjimo negalią turintiems žmonėms jos nėra pritaikytos. Vienas nusileidimas laikinai įrengtas požeminėje Konstitucijos prospekto perėjoje, kitas –Savanorių prospekte, prie „Norfos“ bazės, visose kitose vietose sutvarkyti esami betoniniai nusileidimai“, – paaiškino A.Visockas.

Įrengti metalines konstrukcijas dviejuose taškuose mieste kainavo apie 10 tūkst. eurų.

Paklaustas apie liftų tvarkymą Vilniaus miesto savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento Susisiekimo komunikacijų skyriaus vedėjas įvardijo nemenkas sumas, kurių prireiktų.

„Požeminėse perėjose liftai yra prie prekybos centro „Europa“, keltuvai prie prekybos centro „Panorama“. Skaičiuojama, kad liftų ir keltuvų sutvarkymas gali kainuoti apie 100 tūkst. eurų, priežiūra –apie 8–10 tūkst. eurų kasmet. Kai sutvarkysime liftus, spręsime klausimą dėl šių metalinių konstrukcijų būtinybės“, – raštu pateiktame atsakyme teigė A.Visockas.

Pasak Susisiekimo komunikacijų skyriaus vedėjo, kitąmet bus skelbiamas konkursas liftams sutvarkyti ir prižiūrėti. O ką daryti šiandien? Keliauti prie antžeminės perėjos, kertančios plačią gatvę, arba tikėtis praeivių gerumo.

Ką apie tai mano vilniečiai?

Ką gi, jei ta konstrukcija skirta vilniečiams, paklauskime jų nuomonės. Grįžome prie grėsmingos konstrukcijos ir pakalbinome praeivius.

Jovita Kačiušytė, 21 m.

„Laisvalaikiu mėgstu pasivažinėti dviračiu. Nors Vilniuje tai darau retai, galiu iš karto pasakyti, kad šis naujasis nusileidimas tikrai neatrodo saugus.

Pati juo nesinaudočiau, nes jis pernelyg status ir nuvažiavimui paliktas plotas – labai siauras. Geriau jau ieškočiau kokio kito būdo nusileisti, o ne naudočiausi šiuo nusileidimu.“

Vytautas Steponėnas, 70 m.

„Manyčiau, kad tai visai geras nusileidimas. Tačiau, atsižvelgiant į tai, kad tai – metalinė konstrukcija, reikėtų įsitikinti, ar ji iš tiesų tvirta. Teigiama yra tai, kad į viršų vežimėlį vežantis asmuo turi galimybę įsikibti į turėklą.

Be abejo, galbūt galima buvo daryti jį nuožulnesnį, tačiau tuomet jis būtų gerokai ilgesnis ir užimtų daugiau vietos. Vis dėlto, jei nebūtų turėklo prisilaikyti, jis būtų netinkamas naudoti.“

Arnas Bareika, 29 m.

„Būtent šis nusileidimas neatrodo saugus. Manau, kad suklydo pasirinkdami dangą, – metalinis paviršius yra labai slidus, taigi ant jo jokia padanga negalėtų sustoti.

Reikėjo pasirinkti geresnį sukibimą užtikrinančią dangą. Aš pats tikrai drąsiai nesinaudočiau šiuo nusileidimu, o ypač neleisčiau juo vežimėlio, kuriame yra vaikas.“

Stasė Martinkėnienė, 67 m.

„Nors Vilniuje būnu retai, tikrai galiu pasakyti, kad naujasis nusileidimas yra tikrai nesaugus kūdikio vežimėliui nuleisti.

Pakanka pasižiūrėti į jį, kad būtų aišku, jog juo vežamas vežimas gali apvirsti, o vaikas susižaloti.

Tai tikrai tam netinkamas nusileidimas. Suaugęs žmogus gal ir galėtų juo pasinaudoti, tačiau juo vežti mažamečio negalima.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.