Ji skundėsi, kad pandemijos akivaizdoje neužtikrinamas tiesiogiai su pacientais susiduriančių darbuotojų saugumas. Tačiau RPLC vadovybės tokius nuogąstavimus atmetė. Administracijos teigimu, dalis darbuotojų nuotoliniu būdu dirbti negali, nes kitaip nepavyktų teikti reikiamų paslaugų, o likusių darbuotojų saugumu pasirūpinama tinkamai.
Personalo siūlymai atmetami
Moteris teigė darbe nejaučianti nei fizinio, nei emocinio saugumo. Ji skundėsi, kad įstaigos administracija į sunerimusių darbuotojų pasiūlymus neįsiklauso: „Jie patys priima tokius sprendimus, kurie personalui atrodo visiškai nelogiški“, – piktinosi pašnekovė.
Janinos teigimu, anksčiau su RPLC Vilniaus filialo administracija darbuotojai bandė susitarti, teikti pasiūlymai, atsižvelgiant į šalyje augančius COVID-19 skaičius bei didėjančius užkratus gydymo įstaigose, bet į dirbančio personalo prašymus keisti darbo pobūdį, laikytis saugumo reikalavimų, įsiklausyta esą nebuvo.
Ji skundėsi, kad tik labai mažai daliai pacientų yra matuojama kūno temperatūra ir tai atlieka slaugytojos su gyvsidabriniais termometrais, kurie kaip žinoma reikalauja tiesioginio kontakto, t.y. liečiamas kito žmogaus kūnas.
Janina pasakojo, kad COVID-19 neseniai susirgo darbuotojų sveikatą tikrinusi slaugytoja. „Ji nebuvo su tais skafandrais, akiniais, kokius matome per televizorių. Pas mus tokių dalykų net nebūna. Ateina slaugytoja su pirštinėmis ir vienkartine kauke. Paaiškėjo, kad ji sirgo koronavirusu, bet mums tepasakė, kad „nereikia uždarinėti, nes čia buvo per menkas kontaktas“, – skundėsi sunerimusi moteris.
Ji pabrėžė, nuo pirmojo karantino pabaigos gydymo įstaigoje nebuvo ribojamas paslaugų gavimas: gydytojai ir kitas personalas (psichologai, socialiniai darbuotojai, slaugytojos, slaugytojų padėjėjai) visad tiesiogiai dirbo su pacientais, o besikreipiantys galėjo gauti visas paslaugas nors, Janinos teigimu, tai nėra laikoma būtinąja pagalba.
Pasigedo saugumu priemonių
„Paprašius įsigyti bent termovizorių, buvo atsakyta, kad įstaiga neturi tam lėšų, o bekontakčiai termometrai nėra tikslūs.
Taip pat gydytojų ir kitų darbuotojų kabinetai (kurie ir teikia tiesiogines paslaugas) neatitinka saugumo reikalavimų: kabinetų kvadratūros nepakanka išlaikyti saugų 2 metrų atstumą, vėdinimui nėra skirtas papildomas laikas, po pacientų nėra užtikrinama dezinfekcija, nėra pakankamai saugumo priemonių, nes išduodamos tik vienkartinės kaukės ir pirštinės ir tai su tam tikrais normatyvais.
Apie galimybę atskirti darbuotojus ir pacientus plastikinėmis sienelėmis, kaip tai, pavyzdžiui, padaryta degalinėse, RPLC vadovai, matyt, nesvarstė, ko dėl jų darbo aplaidumo turime sergantį personalą“, – papildomų saugumo priemonių stoka skundėsi Janina.
Ji atkreipė dėmesį, kad pacientai įleidžiami su striukėmis, nes įstaigoje nėra ir niekada nebuvo rūbinės. „Taigi ligos užkratas nešamas iš išorės į įstaigos vidų o atneštas užkratas nuo striukių, rankų, batų plinta ant visų paviršių“, – nerimą keliančia situaciją apibūdino moteris.
Pasak jos, valytoja, kuri turi dezinfekuoti ir užtikrinti higieną pasirodo jau turi COVID-19 teigiamą rezultatą, tačiau įstaigos vadovams toks atsitikimas neatrodo svarbus, o likę sveiki darbuotojai dirba toliau, nes pasak vadovų: „kontaktas buvo per menkas“.
Janinos tvirtinimu, pacientai centre gali lankytis ir iš anksto neužsiregistravę, nes pažymų išdavimas nebuvo sustabdytas ar bandomas reguliuoti. Pasak jos, per parą čia apsilanko apie 200 žmonių.
Administracija: laikėmės visų reikalavimų
RPLC direktoriaus pavaduotoja Aušra Širvinskienė teigė, kad pirmojo karantino metu nuotoliniu būdu dirbo RPLC administracijos darbuotojai ir klinikinių skyrių darbuotojai, kurie teikė planines asmens sveikatos priežiūros paslaugas.
Tačiau antrojo karantino metu planinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimas yra nestabdomas ir organizuojamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro – valstybės lygio ekstremaliosios situacijos valstybės operacijų vadovo sprendimu.
Todėl RPLC filialai, laikydamasis visų saugumo reikalavimų, paslaugas pacientams teikia iki šiol, vyksta hospitalizavimas, teikiamos antrinio lygio specializuotos paslaugos. Dauguma klinikinių skyrių darbuotojų, išskyrus administracijos darbuotojus ar kitus, tiesiogiai su pacientais nedirbančius, dirba įstaigoje teikdami asmens sveikatos priežiūros paslaugas.
Pasak A.Širvinskienės, RPLC Vilniaus filialas laikosi visų LR SAM teisės aktais numatytų darbo vietų ir patalpų higienos reikalavimų t.y. kabinetų, skirtų tiesioginio kontakto su pacientu konsultacijoms darbas organizuojamas nuosekliai paskirstant laiką (konsultacijos, valymas ir dezinfekavimas ir vėdinimas). Visi darbuotojai yra aprūpinami reikalingo lygio asmens apsaugos priemonėmis, valdomi pacientų srautai.
„Visiems RPLC darbuotojams nustatyta tvarka yra atliekamas COVID-19 ligos tyrimas. Pacientams, kurie atvyksta be COVID-19 testo rezultatų jis atlikimas filiale, o kol laukiama tyrimo atsakymo, pacientai hospitalizuojami į atskirą izoliuojamą palatą ir neturi kontakto su kitais skyriaus pacientais. Darbuotojai, kurie jiems teikia būtinas paslaugas dėvi trečio lygios asmens apsaugos priemones“, – atsakyme teigia A.Širvinskienė.
Jos tvirtinimu, šiuo metu epidemiologinė situacija filiale yra kontroliuojama. „Darbuotojų su patvirtinta COVID-19 liga yra, taip pat yra ir darbuotojų, kurie šiuo metu izoliuojasi.
Kiekvieną kartą identifikavus COVID atvejį ar įtarus galimą kontaktą yra atliekamas rizikos vertinimas bendradarbiaujant su NVSC ir laikantis LR SAM įsakyme nurodyto sąlytį turėjusių asmens sveikatos priežiūros paslaugų darbuotojų izoliacijos algoritmo“, – teigia RPLC direktoriaus pavaduotoja.
A.Širvinskienė paaiškino, kad pacientų registracija vykdoma per Išankstinę pacientų registravimo informacinę sistemą arba registratūros telefonais. RPLC filialų atsakingi darbuotojai užregistruoja pacientus specialisto konsultacijai tiksliam laikui ir informuoja, kad pacientas į konsultaciją turi ateiti paskirtu laiku, bet ne anksčiau nei 10 min. iki paskirto laiko. Atvykus anksčiau, pacientas turi laukti lauke.
Tiek pacientas, tiek lydintis asmuo privalo dėvėti apsaugos priemones ir laikytis įstaigoje nurodytos tvarkos. Pacientai į ASPĮ turi atvykti su veido kauke. Apie tai jie informuojami iš anksto registracijos konsultacijai metu.