Vaikų verslumo ugdymas: šių įgūdžių prireiks ateityje prireiks kiekvienam

Nemažai tėvų mano, kad jų vaikas įgis reikalingų savybių gyvenime savarankiškai arba tiesiog savaime. Taip iš tiesų gali būti, tačiau specialistų teigimu, savaime įvyksiančių dalykų pasitaiko retai ir pataria su vaiku metodiškai dirbti nuo pat mažens, skiriant jam įvairias praktines užduotis ir vaidmenis.

Sudėtingesnės užduotys, kurios įveikiamos tik komandai, padeda vaikui atsiskleisti ir pritaikyti savo stipriąsias puses.<br> Unsplash.com nuotr.
Sudėtingesnės užduotys, kurios įveikiamos tik komandai, padeda vaikui atsiskleisti ir pritaikyti savo stipriąsias puses.<br> Unsplash.com nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

2020-06-30 14:07

Keisti reikia situaciją – ne vaiką

Bene kiekvienas savo aplinkoje pažįsta ne vieną gabų, tačiau labai susikausčiusį ir nepasitikintį savimi vaiką. Pasak „MiniBoss“ vaikų ir paauglių verslumo ugdymo mokyklų įkūrėjos Dianos Blažaitienės, tėvai klaidingai mano, kad jų atžala ilgainiui šias savybes „išaugs“. Dažnu atveju įvyksta atvirkščiai – jos dar labiau sustiprėja.

„Labai svarbu reaguoti, kai vaikas spyriojasi padeklamuoti eilėraštį prieš artimuosius ar slepiasi už tėvų nugarų prašomi prisistatyti nepažįstamajam. Iš to galima spręsti, kad ir ateityje tokiam žmogui bus sunku sakyti viešas kalbas prieš auditoriją ar vengs užmegzti naujų kontaktų“, – sako D. Blažaitienė.

Ekspertė taip pat teigia, kad nederėtų vaiko gėdinti ar grūmoti jam pirštu, jei jis kažko nesugebėjo padaryti ar elementariai išsigando: „Tai labai normali vaiko reakcija. Jeigu išties norite pakeisti savo vaiką, keiskite ne jį, o situaciją, kurioje būtų pakankamai praktinių pamokų, padėsiančių mokyklinukui labiau pasitikėti savimi“.

Skirti daugiau praktinių užduočių

Daugelis savo gyvenimo aprašyme mini, kad mėgsta arba puikiai sekasi dirbti komandoje. Tai darbdaviams itin patrauklus įrašas, nes didžioji dalis visų šiuolaikinių organizacijų orientuojasi ne į asmeninius pasiekimus, o į tai, ką gali padaryti nedidelė žmonių grupė – komanda.

„Visi priklausome tam tikrai grupei, o štai į komandą suveda bendro tikslo siekimas. Komandinis darbas ir bendradarbiavimas moko įsiklausyti į kito nuomonę ir iškomunikuoti savąja. Tai didelė nauda vaikui: jis kelia savo savivertę, pamiršta egoizmą ir aukojasi dėl kitų. Tai savybės, kurios ateina per praktinius užsiėmimus su grupe žmonių ir retai dirbant savarankiškai“, – pažymi D. Blažaitienė.

Mokyklinė programa įprastai nukreipta į individualias užduotis, o grupinių projektų, deja, būna kur kas mažiau. Sudėtingesnės užduotys, kurios įveikiamos tik komandai, padeda vaikui atsiskleisti ir pritaikyti savo stipriąsias puses.

„Puikių komandinio bendradarbiavimo pavyzdžių galima aptikti sporte. Žaidžiant krepšinį ar varžantis estafečių rungtyse, būtina elgtis taip, kad ne tau būtų gerai, o visai komandai, net jei būsi išmestas iš žaidimo. Kai vienija bendras tikslas, svarbu palaikyti silpnesnius komandos narius, o lemiamais momentais imtis atsakomybės“, – teigia verslumo ugdymo mokyklų įkūrėja.

Mokytis žaisti krepšinį ar futbolą vaikams naudinga dėl įvairių priežasčių, tik svarbu suprasti, ką su tais įgūdžiais jie veiks baigę mokyklą.

„Vaikus lavinti reikia visapusiškai – kuo anksčiau pradedame juos mokyti mąstyti kūrybiškai ir versliai, tuo lengviau jie įvaldys ir kitus įgūdžius. Pavyzdžiui, jei vaikui patinka šokti ir jis lanko šokių būrelį, tai verslumo įgūdžiai padėtų jam įkurti savo šokių mokyklą. Neužtenka vien talento šokti, reikia mokėti ir rasti kūrybingus sprendimus, išsiskirti savo žiniomis, turėti suvokimą apie reklamos priemones, pelną ir kitas verslo subtilybes“, – pataria D. Blažaitienė.

Nenustokite tikėti vaiku

Vaikas neturi jaustis verčiamas darantis tai, ko nenori, tačiau nederėtų ir kaskart jam pataikauti. Jei yra užduotis parengti prezentaciją apie savo augintinį ir vaikas patiria didelį stresą, reikėtų jį padrąsinti.

„Niekas negimsta mokėdamas ir užtikrintas tuo, ką daro, viskas ateina per praktiką, patirtį. Jei yra baimė pristatyti pranešimą prieš bendraklasius, tuomet šią užduotį reikia kartoti ne vieną ir ne du kartus, o tol, kol vaikas jausis labiau pasitikintis savo jėgomis. Ilgainiui įvairūs vaidmenys ir atsakomybės jo nebegąsdins ir jis drąsiai imsis iniciatyvos“, – tikina ekspertė.

Kadangi vaiko pasitikėjimas savimi formuojasi priklausomai nuo to, ką apie jį galvoja aplinkiniai, derėtų tiek tėvams, tiek pedagogams kaip galima ramiau reaguoti į galimas nesėkmes. Jų tikrai pasitaikys, tačiau svarbu, kas vaikas jaustų nuolatinį tikėjimą ir palaikymą iš jam svarbių žmonių.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.