Ženklai, kada vaikui keisti mokyklą: pataria nelaukti naujų mokslo metų

Nors mokslo metai prasidėjo vos prieš porą mėnesių, ne visi vaikai noriai eina į mokyklą. Kalbame ne įprastą nuovargį, o mažųjų emocinės būklės pokyčius, kuomet čiauškutis tampa tyleniu, o švelniu charakteriu išsiskyręs – mušeika. Apie tai, į ką turėtų atkreipti dėmesį tėvai ir kaip elgtis tokiu atveju kalbame su tarptautinės mokyklos „Katino dienelės“ įkūrėja Asta Jagelo.

„Vaiko elgesys yra jo emocinės būklės atspindys“, – sako A.Jagelo.<br>„Katino dienelės“ nuotr.
„Vaiko elgesys yra jo emocinės būklės atspindys“, – sako A.Jagelo.<br>„Katino dienelės“ nuotr.
„Vaiko elgesys yra jo emocinės būklės atspindys“, – sako A.Jagelo.<br> „Katino dienelės“ nuotr.
„Vaiko elgesys yra jo emocinės būklės atspindys“, – sako A.Jagelo.<br> „Katino dienelės“ nuotr.
„Vaiko elgesys yra jo emocinės būklės atspindys“, – sako A.Jagelo.<br> „Katino dienelės“ nuotr.
„Vaiko elgesys yra jo emocinės būklės atspindys“, – sako A.Jagelo.<br> „Katino dienelės“ nuotr.
„Vaiko elgesys yra jo emocinės būklės atspindys“, – sako A.Jagelo.<br> „Katino dienelės“ nuotr.
„Vaiko elgesys yra jo emocinės būklės atspindys“, – sako A.Jagelo.<br> „Katino dienelės“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

Oct 25, 2021, 5:16 PM

– Kokie didžiausi iššūkiai adaptacijos periodu?

– Dažna šeima susiduria su iššūkiais, pradėjus lankyti mokyklą. Adaptacija kiekvienam vaikui vyksta ir trunka skirtingai, o pripratimas prie ugdymo įstaigos pirmoje klasėje gali trukti ir iki pusės metų. Mokytojo ir klasės draugų pažinimas, susitarimų aptarimas ir jų laikymasis, geros emocinės būsenos siekimas trunka ne vieną savaitę. Priklausomai nuo vaiko pasiruošimo mokyklai, nuo jo emocinės būklės, nuo mokytojo profesionalumo ir kitų faktorių, pirmoko adaptacija gali skirtis.

– Kokie ženklai liudija, kad vis dėl to adaptacija vyksta blogai?

– Vaiko elgesys yra jo emocinės būklės atspindys. Pradinukai dažnai gali nuliūsti, pykti, jų nuotaikos gali svyruoti, kažkas neraminti, bet jei šios emocijos tampa kasdieniniais palydovais, vaikas tampa itin irzlus, pervargęs, įsitempęs, kramto nagus, nesusiranda draugų, tėvams verta pasigilinti į situaciją giliau. Dažnai tokiu atveju uždaresni vaikai emocijas gali išreikšti didesniu užsisklendimu savyje, o aktyvesni priešingai –  ima elgtis agresyviai, stumdytis, šaukti.

Negebėdamas reikšti emocijų, vaikas tik bando atkreipti tėvų dėmesį. Labai svarbu išgirsti savo vaiką. Susidūrus su destruktyviu elgesiu arba vaiko užsisklendimo situacija, pradinuko tėvai skubiai turėtų pradėti bendradarbiauti su ugdymo įstaiga, kalbėtis su vaiko mokytojais, pagalbos vaikui specialistais ieškant atsakymų į juos neraminančius klausimus.

– Ką daryti esant nesėkmingai adaptacijai?

– Neskubėkite. Pirmiausiai susiklosčiusias aplinkybes aptarkite su vaiku, įsiklausykite į jo žodžius, įvertinkite kūno kalbą. Taip pat kreipkitės į klasės mokytojus, prireikus į mokyklos psichologą, socialinį darbuotoją. Nesikeičiant situacijai, galima kreiptis į mokyklos direktorių su prašymu pakeisti klasę, mokytoją, arba pradėti ieškoti kitos ugdymo įstaigos, labiau atspindinčios tėvų vertybes, ugdymo metodus.

Rekomenduočiau susipažinti su naujos klasės pedagogu/-ais, pastebėti ugdymo metodus, klasės valdymo techniką, vaikų emocinę būseną klasėje bei jų įsitraukimą į veiklas, sužinoti daugiau apie ugdymo planą, neformaliųjį ugdymą mokykloje, pasidomėti, kaip būtų atliepiami jūsų vaiko interesai, poreikiai bei stiprinamos stiprybės.

– Jei tėvai vis dėl to nesuranda bendros kalbos su pedagogu – kaip elgtis?

– Nerandant išeities dabartinėje klasėje, nepalikite vaiko kentėti, nes įgaunama neigiama patirtis gali turėti skaudžių padarinių ateityje. Išdrįskite ieškoti geresnės ateities savo vaikui. Suteikite jam ramybę, geras emocijas, pasitikėjimą savo gebėjimais, skatinkite jo norą ir motyvaciją mokytis.

Pokyčiai nėra lengvi, gali pareikalauti daug emocijų ir laiko ieškant kitos ugdymo įstaigos, bet jūsų vaiko gera savijauta naujoje klasėje, kur ugdymo metodai atspinti šeimos vertybes, o vaiko emocinei būsenai teikiamas didelis dėmesys, atsipirks su kaupu.

– Jei nesiimsime veiksmų dabar?

– Jei po pokalbių su mokytojais ir kitų šeimos pastangų vaikas vis dar jaučiasi blogai mokykloje, pokyčiai yra būtini. Priešingu atveju ši neigiama patirtis neleis vaikui kurti saugių santykių su aplinka, jis gali užaugti apsuptas ribotų įsitikinimų.

– Ar tikslinga keisti ugdymo įstaigą prasidėjus mokslo metams, jei iškyla problemų?

– Laikas nėra rodiklis. Šeima gali keisti ugdymo įstaigą, nepriklausomai nuo mokslo metų laiko. Ir po mėnesio nesėkmingos adaptacijos, ir pavasarį, jei vaiko situacija itin pablogėja ir reikalauja pokyčio. Svarbu reaguoti į pakitusią vaiko emocinę būseną ir elgesį, bei atliepti vaiko poreikius, perkeliant į saugesnę mokymo aplinką.

– Kaip ieškoti tinkamos mokyklos? Į ką tuomet atkreipti dėmesį?

– Renkantis mokyklą labai svarbu, kad mokyklos vertybės atitiktų šeimos vertybes. O pirmosiose klasėse didžiausias dėmesys turi būti skiriamas vaikų emocijoms, gerai savijautai, nes pasiekimai yra vaiko emocinės būsenos pasekmė.

Pastebėkite vaikus naujoje mokyklose – ar jie laisvi, nebijantys pasakyti savo nuomonės, argumentuojantys, sprendžiantys problemas. Pažanga ateis su vaiko gera emocija, motyvacija, pasitikėjimu savimi, vidine ramybe ir tikslingai suformuota saugia ugdymosi aplinka bei mokytojų profesionalumu.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.