Pakliuvus į atliekų tvarkymo teritoriją pirmiausia prieš akis iškyla baltų dūmų stulpai. Vaizduotė iš karto sufleruoja, koks „kvapnus“ darbas slypi už perdirbimo cecho durų. Kieme sukiojasi vos keli darbuotojai, o sutiktas direktoriaus pavaduotojas Audrius Puškorius paaiškina, kad atliekos ir dūmai kieme neturi nieko bendra – tai kaimynai savo patalpas šildosi malkomis.
Smarvė ir triukšmas
A. Puškorius nuveda mus prie angaro, kur vyksta perdirbimo darbai. Dėl triukšmo ir specifinio aitraus kvapo mums paduodami respiratoriai ir ausų kamštukai. Tik įėjus į atliekų perdirbimo patalpas nustebina ramybė – jokio chaoso, tik saujelė darbininkų dirba prie šiukšles „valgančių“ įrenginių. Čia erdvu, šviesos nėra daug, bet ventiliacija - puiki. Nors darbuotojų nedaug, kiekvienas jų tiksliai žino savo svarbą perdirbimo procese.
„Čia perdirbame automobilių tepalų filtrus“, - pasakojimą pradeda Audrius. Likę tepalai bakeliuose yra atskiriami, o pati tara yra susmulkinama į metalo drožles. Tai išgirdę iškart suprantame, kas sukelia aitrų kvapą. Direktoriaus pavaduotojas išvardija, kad čia perdirbamos padangos, popierius, pasenusi elektronika, automobilių dalys, elementai ir pan.
Procesą paslepia technologijos
Apžiūrime perdirbimo įrenginį. Jis - labai „savarankiškas“ ir žmogaus pagalbos jam beveik nereikia.
Perdirbimo procesas yra toks modernus, kad sukrovus nebenaudojamus tepalų filtrus ant konvejerio, darbuotojui tereikia prižiūrėti, jog jie nenukristų. Kadangi automobilių filtrai į konvejerį pakliūna su tepalų likučiais, pirmiausia darbuotojai surenka tepalus į specialius indus.
Švarūs filtrai būna susmulkinami ir talpinami į saugojimo dėžes.
Išsivertė be paramos
Atliekų tvarkymo centras į atliekų perdirbimo įrenginius investavo nuosavų bendrovės lėšų. Pavojingų atliekų perdirbimui žadama sukurti 20 naujų darbo vietų, dalis šių darbuotojų jau pradėjo dirbti.
Per metus nauja įranga galės perdirbti 2 tūkst. tonų įvairių filtrų, 3 tūkst. tonų elektronikos atliekų, 4 tūkst. tonų padangų, 2,5 tūkst. tonų įvairių plastmasinių detalių, automobilių sėdynių, žarnų ir kitų atliekų.
Iš perdirbtų tepalo ir oro filtrų įmonė gamina degalams naudojamą gumos mišinį, gautus metalus tiekia naujiems metalo gaminiams lieti, eksportuoja bazinę alyvą, gautą iš panaudoto tepalo ir degalų mišinio. Perdirbus elektroniką gautos antrinės žaliavos eksportuojamos ir naudojamos gaminant naujus gaminius, o perdirbtos padangos pasitarnauja tiesiant kelius, gaminant dirbtinę žolę, gumą trinkelėms, vaikų žaidimų aikštelių dangą. Anksčiau nebenaudojamos automobilių sėdynės keliaudavo į sąvartynus, o nauja įranga jas perdirbs, ir gautos žaliavos bus panaudotos gaminant naujus gaminius.