Mažesnės nei tikėtasi pajamos į šalies biudžetą vis labiau kaitina aistras. Mažiau surinkto pridėtinės vertės mokesčio, akcizų – dėl to neramu ne tik Finansų ministrui, bet ir premjerui.
Aistrų galėtų būti mažiau, jei valdantieji suprastų – pajamos kai kuriose srityse mažėja ir dėl natūralių priežasčių, ne tik kontrabandos. Iš gatvių nyksta benzininiai automobiliai, tačiau valdžia to nelinkusi matyti.
Prekyba sumažėjo dvigubai
Akcizinių prekių sąraše nerimą sukėlė įplaukos iš benzino. Šįmet iš šių degalų pardavimo surinkta 17 proc. mažiau nei pernai per tą patį laikotarpį, skelbia Valstybinė mokesčių inspekcija. Tuo tarpu dyzelino – tik 2 procentais mažiau.
Degalų kontrabanda įvardijama kaip viena iš priežasčių, kodėl pajamos iš akcizo sumažėjo. Tačiau ne tik.
„17 procentų sumažėjimas atrodo milžiniškas. Tačiau menkesnės pajamos iš benzino manęs nenustebino. Per penkerius metus benzino prekyba susitraukė dvigubai. Tad ir šiais metais neįvyko nieko naujo – prekyba toliau mažėja“, - „Lietuvos rytui“ teigė bendrovės „Statoil Fuel & Retail Lietuva“ degalų kategorijos departamento direktorius Sigitas Raila.
Mat Lietuvoje perkama vis daugiau automobilių su dyzeliniais varikliais. Pavyzdžiui, praėjusiais metais tarp naujų automobilių 75 proc. buvo su dyzeliniais varikliais.
Keičiasi ir senesnių automobilių parkas. Techninių apžiūrų centrų specialistai skaičiuoja, kad kasmet automobilių su benzininiais varikliais sumažėjo apie 13 procentų.
Skirtumas – didesnis nei pas kaimynus
Pasak S. Railos, Lietuvos automobilių dyzelizacija vyksta sparčiau nei kaimyninėse šalyse.
„Latvijoje ir Estijoje skirtumas tarp benzino ir dyzelino kainos yra labai menkas. Lietuvoje jis gerokai didesnis. Tad tai žmones greičiau motyvuoja pirkti automobilius su dyzeliniu varikliu“, - pastebėjo S. Raila.
Su juo sutinka ir Valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko pavaduotojas Artūras Klerauskas.
„Akcizo iš benzino surinkimui didžiausią įtaką turi radikaliai pasikeitusi automobilių parko struktūra Lietuvoje. Mažėja tokių automobilių, mažėja ir įplaukos už benziną“, - „Žinių radijui“ vakar kalbėjo A. Klerauskas.
Tačiau jis mato ir dar vieną įplaukų mažėjimo priežastį.
„Perkami nauji automobiliai vartoja mažiau degalų, yra taupesni“, - sakė VMI viršininko pavaduotojas.
Tiesa, verslininkams tokie aiškinimai kelia šypseną.