Turizmo rūmų vadovė: „Go Planet“ žlugimas buvo užprogramuotas“

Kas atsakingas, kad keliautojas būtų tikras, jog perka kelialapį iš patikimo pardavėjo? Kaip parodė nemokaus kelionių organizatoriaus „Go Planet Travel“ pavyzdys, o ir „Star Holidays“ ar kitų bankrutavusių turizmo operatorių bei agentūrų patirtys, kontrolės mechanizmas veikia silpnai, o turizmo prievaizdams į rankas įduota per mažai instrumentų, kuriais būtų galima sutramdyti į bedugnę ridenamą verslą.

Daugiau nuotraukų (1)

Aida Murauskaitė

Jul 8, 2014, 3:47 PM, atnaujinta Feb 12, 2018, 3:35 AM

Lietuvos turizmo rūmų ir kelionių agentūros „Estravel“ vadovė Žydrė Gavelienė tikra, kad tokia baigtis buvo aiški, kai „Go Planet Travel“ dar tik steigėsi.

„Kaip Turizmo rūmų prezidentė galiu pasakyti, kad nei Valstybinis turizmo departamentas, nei Ūkio ministerija neturi įrankių kontroliuoti kelionių organizatorius.

Tačiau kaip įmonės vadovė, galiu pasakyti, kad kai prie naujos bendrovės vairo stoja du kelionių organizatorius į bankrotą nuvedęs žmogus – Martynas Laivys, tai reiškia, kad turizmo rinkos laukia dar viena nelaimė“, - kalbėjo Ž.Gavelienė.

Anksčiau M.Laivys yra vadovavęs kelionių organizatoriams „Omnituras“ ir „Star Holidays“, kurie nuskendo finansinių bėdų liūne.

„Tas stojimas prie vairo nebuvo oficialus, M.Laivys nebuvo oficialus vadovas. Tačiau ne paslaptis, kad jis dalyvaudavo visuose turizmo renginiuose, bendraudavo su agentūromis ir taip toliau. Jis realiai suko šios įmonės variklį.

Prieš metus, kai jie gavo licenciją, sakiau, kad tai didelė rizika, neatsakingumas. Jei mes, kaip kelionių agentūra būtume pasirašę su jais sutartį, būtume pasielgę neatsakingai“, - kalbėjo Ž.Gavelienė.

„Estravel“ nepardavinėjo „Go Planet Travel“ kelionių.

Nors turizmą prižiūrinčios valdžios institucijos vienu balsu tvirtino neįžvelgę tokiu sąsajų, anot Ž.Gavelienės, tai buvo akivaizdu.

„Vienintelė priežastis, kodėl mūsų agentūra nepasirašė su „Go Planet Travel“ bendradarbiavimo sutarties, buvo M.Laivys“, - sakė Ž.Gavelienė.

Jei tokią liūdną baigtį buvo galima nuspėti dar prieš pradedant veikti šiam kelionių organizatoriui, kas turėjo tam užkirsti kelią?

„Dabar ne laikas ieškoti kaltųjų. Ši nelaimė turėtų mus kuo skubiau susodinti prie stalo – ne tik turizmo atstovus, bet ir Finansų ministeriją. Reikia ieškoti visų įmanomų saugiklių. Galbūt kurti fondą, kuris atlygintų nuostolius nukentėjusiems. Nenorėčiau būti ragana, kuri sakytų, kad kaltas yra tas ar kitas.

Iš esmės visi mes kalti. Ir tie, kurie dirbdami turizmo rinkoje pardavinėjo „Go Planet Travel“ keliones. Taip paskatinome juos surinkti daugiau pinigų. Taip pat Ūkio ministerija bei Turizmo departamentas“, - kalbėjo Ž.Gavelienė.

„Valstybinis turizmo departamentas išdavė licenciją. Tačiau klausimas, ar jis galėjo jos neišduoti?“ - apie galimą verslo teisių pažeidimą užsiminė Ž.Gavelienė.

Turizmo departamento duomenimis, Lietuvoje yra 170 išvykstamojo turizmo operatorių, tačiau, anot Turizmo rūmų prezidentės, reikšmingai veikiančių iki šiol buvo vos trys - „Novaturas“, „Tez Tour“ ir jau nemokus „Go Planet Travel“.

„To, kas įvyko dabar, nebegalime pakeisti. Tačiau turime skubiai pasirūpinti saugikliais, nes jis vėl gali kaip feniksas pakilti su kitais akcininkais, kitomis pavardėmis“, - įspėjo Ž.Gavelienė.

Pasak jos, didesnės atsakomybės galėjo imtis kelionių agentūros ir nepardavinėti abejonių keliančio organizatoriaus siūlomų kelionių.

Tačiau jei niekas garsiai neskambino pavojaus varpais, kaip joms žinoti, kad pardavėjas nepatikimas?

„Juk būtent mes, agentūros, esame atsakingos keliautojams, mes atsakingi už tai, ką jam parduodame. Jei galvosime tik taip: „Kas yra rinkoje, tą parduodu“, tai nebus tvarus verslas“, - sakė Ž.Gavelienė.

Taip pat ji siūlė prisiimti didesnę atsakomybę ir patiems keliautojams, kad jie atidžiau žiūrėtų, iš ko perka kelionę.

Tačiau jei keliautojas perka iš naujo, palyginti neseniai įsisteigusio kelionių organizatoriaus kelialapį, jis negali žinoti, kad ši nepatikima.

„Koks jis naujas? Jo praeitis visiems turizme gerai žinoma. Jei į rinką būtų atėjęs koks nors naujokas kamikadzė, galėtume sakyti, kad tiesiog nepasisekė verslas“, - mano Turizmo rūmų vadovė.

Turizmo departamento vadovė Raimonda Balnienė yra sakiusi, kad 1-2 bankrotai ar nemokumo atvejai per metus turizmo sektoriuje yra normalu.

„Kelionių organizatorių bankrotai yra normalu? Nereikia taip sakyti. Nes tai yra nenormalu. Tarp Baltijos šalių mes išskiriame bankrotų skaičiumi. Ten irgi taip nutinka, tačiau tai nebūna taip skausminga rinkai, kaip kad Lietuvoje.

Kai bankrutavo „Star Holidays", aš, turinti 15 metų patirtį turizmo rinkoje, tokio bankroto nebuvau mačiusi. Buvo didelis bankrotas Lenkijoje, tačiau tai buvo vienas toks atvejis per 5 metus“, - kalbėjo Ž.Gavelienė.

EP Rinkimai

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.