Pedagogai dėl algų susikirto: sklando daug mitų

Nuo kitų mokslo metų pradžios rengiamasi pamažu pereiti prie etatinio mokytojų darbo apmokėjimo modelio, bet vienos pedagogų profesinės sąjungos tam pritaria, o kitos rengiasi streikuoti. Kas teisūs?

Dviejų pedagogų profesinių sąjungų pirmininkai A.Navickas (nuotr. kairėje) ir A.Jurgelevičius reiškė skirtingas nuomones dėl švietimo reformos.
Dviejų pedagogų profesinių sąjungų pirmininkai A.Navickas (nuotr. kairėje) ir A.Jurgelevičius reiškė skirtingas nuomones dėl švietimo reformos.
Daugiau nuotraukų (1)

„Lietuvos rytas“

May 15, 2018, 2:56 PM, atnaujinta May 15, 2018, 2:57 PM

– Kodėl etatinį mokytojų apmokėjimą pasitinkate streiku, nors ketinama didinti pedagogų algas – šįmet tam skiriama 17,4 mln. eurų, o iš viso šio modelio finansavimui numatoma 95 mln. eurų.

Netikite valdžios pažadais? – „Lietuvos rytas“ paklausė Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos pirmininko (LŠDPS) Andriaus Navicko.

– Istorija moko neskubėti priimti danajų dovanų – žinome, kuo baigėsi Trojai padovanotas medinis arklys. Manau, mokytojų etatinio apmokėjimo modelis ir yra danajų dovana tiek pedagogams, tiek mokiniams.

Iš ko padidės algos? Juk užmokesčio koeficientai neauga. Tiesa, žadama už darbo stažą pridurti 5 eurus, bet tai tik pajuoka.

– Tačiau etatinis pedagogų apmokėjimas numato, kad galės būti sumokama už kiekvieną mokytojo krustelėjimą mokykloje. Ar tai nepadidins algų?

– Iš tiesų skleidžiamas mitas, kad pedagogui, neturinčiam pakankamai pamokų, bus prirašoma, arba, kaip mes juokaujame, mokyklų direktoriai pripieš visokio kitokio darbo valandų, ir jie dirbs visu etatu.

Bet etatui galės būti skiriama ne daugiau kaip 30–50 proc. nekontaktinio darbo valandų, o ir dabar už rengimąsi pamokoms primokama. Vadinasi, realiai jokio papildomo apmokėjimo už kitus darbus nesulauksime.

Aišku, pedagogų užmokesčio vidurkis gali išaugti, bet reikia klausti: kieno sąskaita? Galbūt sumažėjus mokykloje mokytojų likusiems algos padidės – mat daugybėje mokyklų tiesiog nėra tiek mokinių, kad būtų galima sudaryti visiems pedagogams galimybę dirbti visu etatu.

Šią problemą rengiasi spręsti leidžiant mokytojams dėstyti paralelinius dalykus. Vadinasi, matematikas mokys ir fizikos, chemijos. Bet ar tai gerai mokiniams? Taip tik norima išsisukti su mažesniais pinigais.

Žadama mokykloms ateityje paskirti 95 mln. eurų, bet gal tiek bus pridurta optimizavus jų tinklą. Tuomet viena ranka bus atimta, kita pridėta.

Gali būti taupoma sumažinant klasių skaičių, o tuomet jose dar padaugėtų vaikų. Bet tai būtų švietimo sistemos reforma ugdymo kokybės sąskaita.

– Kodėl nepritariate kitos profesinės sąjungos sumanymui įspėjamuoju streiku reikalauti, kad etatinio pedagogų apmokėjimo reforma būtų atidėta? – „Lietuvos rytas pasiteiravo Lietuvos švietimo profesinės sąjungos (LŠPS) pirmininko Audriaus Jurgelevičiaus.

– Ši reforma buvo svarstoma pusantrų metų, todėl kalbos apie kažkokį skubėjimą visiškai nepagrįstos. Iš viso ar kam nors kada nors yra pritaręs LŠPDS vadovas A.Navickas? Jam visada viskas netinka.

Bet juk pertvarkoma finansavimo tvarka – mokinio krepšelis keičiamas klasės krepšeliu. Manau, nesklandumų gali kilti labiausiai dėl to, kad ši tvarka nevisiškai suderinta su etatinio darbo apmokėjimu.

Tačiau vykdant radikalias reformas – o šįkart tai būtent toks atvejis – visada reikia laiko, kol pavyksta gerai sureguliuoti sistemą. Todėl ir numatyta, kad etatinio apmokėjimo modelis bus įdiegtas ne iš karto, bet per porą metų. Paaiškėjus naujos tvarkos spragoms jos bus užkamšomos.

O jei būtų atidėta reforma, pedagogų darbo sąlygos toliau tik blogėtų dėl ydingos jų darbo apmokėjimo sistemos.

– Tačiau ar mažose mokyklose bus įmanoma sulipdyti pedagogams etatus, neužsiiminėjant visokių fiktyvių veiklų prirašinėjimu popieriuose?

Gal geriau tiesiog didinti apmokėjimą už pamokas?

– Tokiu keliu jau buvo einama 2008-aisiais – didintas valandinis apmokėjimas.

Metus buvo kiek daugiau mokama, bet vėliau vis mažėjant mokinių viskas grįžo į seną vagą. Etatinis apmokėjimas stabilesnis.

Neteisinga manyti, kad mažose mokyklose nebus galimybės sudaryti pedagogams etatų, nes numatytos lanksčios sąlygos. Ten, kur klasių nedaug, mokytojams, kurių dėstomiems dalykams skirta mažai valandų, bus galima skirti mažiau pamokų ir numatyti daugiau kitų darbų.

O direktoriams prigalvoti daugiau visokių fiktyvių darbų, negu jų yra dabar, jau nebeįmanoma. Bet problema kita – dabar mokytojai užsiima visokiomis veiklomis, kurios nėra mokamos.

– Ar nekris mokymo lygis, jei mokytojai dėstys kelis dalykus?

– Visose ugdymo programose kalbama apie dalykų integraciją. Mokytojams bus pasiūlyta mokyti tik jo specialybei artimų dalykų, pavyzdžiui, matematikas dėstys ir fiziką. Jo kvalifikacijai pagerinti bus rengiami specialūs mokymai, tam numatomos ir lėšos.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.