Kalėdos šiemet bus brangesnės: dovanomis ragina pasirūpinti iš anksto, kainos gali augti trečdaliu

Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms. Įmonės šiam laikotarpiui ruoštis pradeda iš anksto ir skatina pirkėjus apie dovanas galvoti jau dabar, nes kai kurių prekių geromis kainomis švenčių laikotarpiu lentynose galime daugiau ir neišvysti.

Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>M.Patašiaus nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>M.Patašiaus nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>V.Balkūno nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>V.Balkūno nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>Lrytas.lt archyvo nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>Lrytas.lt archyvo nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>T.Bauro nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>T.Bauro nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>T.Bauro nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>T.Bauro nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>V.Balkūno nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>V.Balkūno nuotr.
J.Cvilikienė.<br>Asmeninio archyvo nuotr.
J.Cvilikienė.<br>Asmeninio archyvo nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>Bendrovės nuotr.
Kalėdų sezonas – iššūkis tiek verslams, tiek gerą dovaną norintiems išrinkti žmonėms.<br>Bendrovės nuotr.
Daugiau nuotraukų (11)

Lrytas.lt

Sep 18, 2021, 5:04 PM, atnaujinta Sep 18, 2021, 8:35 PM

Visiems gali neužtekti

Anot „Topo centro“ generalinio direktoriaus Remigijaus Štaro, nemaža dalis lietuvių dovanų ieško likus kelioms dienoms iki Kalėdų, nes būtent tada parduotuves užplūsta pirkėjų banga. Tačiau jis pasidžiaugė, kad kasmet po truputį daugėja žmonių, besirūpinančių dovanomis iš anksto.

„Lietuviai įgauna įprotį anksčiau pasirūpinti dovanomis. Prekybos augimas ankstėja ir prasideda jau nuo vienišių dienos (angl. All Singles day, lapkričio 11 d.) ir Juodojo penktadienio – tai oficialios kalėdinės prekybos pradžios dienos“, – portalui lrytas.lt sakė R.Štaras.

Jo teigimu, pastaruosius kelerius metus pirkėjai dovanoms renkasi išmaniuosius telefonus, populiarėja ir išmanieji laikrodžiai bei apyrankės, ausinės, žaidimų konsolės, paspirtukai ir grožio prekės.

„Nauja tendencija – dovanos namams, kada pasinaudojant geresniais šventiniais pasiūlymais atnaujinama virtuvės ar maisto ruošimo technika, perkamas robotas siurblys, garso įrengimai ar televizorius“, – sakė jis.

R.Štaras pripažino, kad šiemet įmonė Kalėdoms pradėjo ruoštis dar ankstyvą pavasarį, o tai yra beveik pora mėnesių anksčiau nei įprastai. Tai leido išlaikyti panašias į praėjusių metų kainas. Suskubti R.Štaras ragino ir pirkėjus, kad pavyktų nusipirkti tai, kas buvo suplanuota, o ne tai, kas liko.

„Visi požymiai rodo, kad daugelis prekybininkų kainas kels, daugiausia dėl prekių trūkumo ir brangstančių komponentų. Mes darome viską, kad kainos bent iki Naujųjų metų nekiltų, bet visiems prekių žemomis kainomis gali neužtekti, o atsivežti tokimis pačiomis sąlygomis greičiausiai jau nepavyks“, – pripažino ir patarė jis.

Kainos gali augti trečdaliu

Tuo metu „Pigu.lt“ pirkėjai Kalėdoms ruošiasi kiek anksčiau – dovanų pradeda ieškoti dar spalį, nors rinkodaros vadovas Ernestas Kačerauskas pripažino, kad visgi pats intensyviausias dovanų paieškos laikotarpis – lapkričio pabaiga ir pirmoji gruodžio savaitė.

Anot jo, daugiausia dovanoms pirkėjai renkasi kvepalus ar kosmetikos priemones, prekes vaikams ir kūdikiams, taip pat populiarios virtuvės, buities ir apyvokos prekės, buitinė technika ir elektronika.

„Praėjusiais metais populiariausia preke prieškalėdiniu laikotarpiu tapo kvepalai moterims, iš viso „Pigu.lt“ e. prekybos centre lapkričio–gruodžio mėnesiais įsigyta 87,5 tūkst. buteliukų“, – įvardijo skaičius E.Kačerauskas.

Jis taip pat ragino šiemet pirkėjus dovanomis pasirūpinti iš anksto. „Ypač tuo atveju, jei iš Kalėdų senio laukiama naujo išmanaus telefono ar buitinės technikos“, – portalui lrytas.lt pabrėžė E.Kačerauskas.

Jo teigimu, jau kelis mėnesius jaučiamas kai kurių mobiliųjų telefonų modelių tiekimo sutrikimas, stebimas ir kainų kilimas.

„Nuolat bendraujame su prekių gamintojais ir tiekėjais, kurie labai atsargiai dėlioja net artimiausios ateities planus. Paskutinį šių metų ketvirtį prognozuojamas tiek šių prekių trūkumas, tiek ir kainų kilimas. Gamintojai prognozuoja, kad mobiliųjų telefonų kainos gali augti nuo 10 iki 30 proc.“ – atskleidė jis.

Iš buitinės technikos gamintojų taip pat gaunami signalai apie brangstančius įrenginius ir stringančią jų gamybą. Tačiau problemas bandoma spręsti kitais būdais.

„Pavyzdžiui, prietaisų gamintojas „DeLonghi“, pajutęs lustų trūkumą, adaptavo savo gaminamą modelį taip, kad jam nereikėtų deficitinio lusto. Taip jis galėjo tęsti prekių gamybą“, – papasakojo E.Kačerauskas.

Populiarėja ir valgomos dovanos

„Maxima“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė portalui lrytas.lt taip pat patvirtino, jog šiemet prekybos tinklas Kalėdoms ruošiasi anksčiau, o šventėms užsakytos prekės jau gabenoms Lietuvos link.

„Pastaraisiais metais vis labiau populiarėja valgomos dovanos, pavyzdžiui, gurmaniški sūriai, vytinti mėsos gaminiai, įvairūs saldumynai ir pan. Taip pat gausiai perkamos knygos ir vaikiški žaislai, kosmetika“, – išvardijo E.Dapkienė.

Pasak jos, pandemija išmokė žmones planuoti pirkinius, tad gali būti, jog šiemet pirkėjai, pamatę prekes iš savo dovanų sąrašo už patrauklią kainą, pavyzdžiui, per įvairias akcijas, nuolaidų dienas, jas įsigys anksčiau.

Ankstesniais metais atliktos lojalių „Maxima“ pirkėjų apklausos parodė, kad dauguma kalėdinėms dovanos yra linkę išleisti apie 100 eurų.

Įdarbins 150 naujų kurjerių

Siuntų ir pašto tarnyboms didžiosios šventės – pats invensyviausias laikotarpis metuose. Lietuvos pašto atstovė Monika Pivoraitė paskaičiavo, jog siuntų srautai tuo metu pakyla net du ar tris kartus. Tokių pačių skaičių tikimąsi ir šiemet.

„Praėjusiais metais turėjome išskirtinę situaciją – šventės sutapo su karantinu, siuntų kiekiai buvo rekordiniai, todėl ėmėmės tokių papildomų priemonių, kaip mobilūs siuntų atsiėmimo punktai, jeigu tik buvo galimybė, siuntas kreipėme į paštomatus, kad gavėjai jas galėtų atsiimti patogiu metu, taip pat pačius paštomatus kurjeriai aptarnaudavo dažniau nei įprastai, papildomai buvo įdarbinta apie 100 laikinų darbuotojų.

Kalėdiniam periodui šiais metais pradėjome ruoštis kur kas anksčiau. Pavasarį perėjome prie automatizuoto skirstymo, nuo spalio palaipsniui bus didinamas ir kurjerių skaičius – planuojame, kad šventiniu laikotarpiu jų bus 150 daugiau nei dabar, kurjerių skaičius išaugs apie 65 proc.“ – portalui lrytas.lt įvardijo M.Pivoraitė.

Šiemet įsigaliojo nauja tvarka – panaikinta PVM lengvata siuntoms iš trečiųjų šalių. Kaip sakė M.Pivoraitė, klientai vis dar pratinasi prie šios naujos tvarkos, problemų, sprendžiamų tarptautinių lygiu tarp paštų ir el. prekybos platformų, irgi dar iškyla. Tad M.Pivoraitė rekomendavo, norint siųstis dovanas iš kitų šalių, tai padaryti kuo anksčiau.

Lietuvos paštas įspėjo, jog siunta laikoma dovana, kai ją privatus asmuo siunčia kitam privačiam asmeniui be jokio atlygio. Prekė, siunčiama iš el. parduotuvės, negali būti laikoma dovana.

Dovanos apmokestinamos, kai jų vertė viršija 45 eurus. Jei jų vertė viršija 150 eurų, jos gali būti apmokestinamos ir importo muitu.

„Net jei dovana nėra apmokestinama, ją vis tiek reikia deklaruoti muitinėje. Dėl šios priežasties siuntos-dovanos vertę muitinei nurodyti yra būtina, nulinės vertės nėra galimos.

Pateikiant informaciją deklaravimui rekomenduojama pastabų laukelyje palikti pastebėjimą, kad tai yra dovana. Už dovanos deklaravimą taip pat taikomas tarpininkavimo mokestis“, – nurodė Lietuvos pašto atstovai.

Jeigu planuojama siųsti dovanas iš trečiosios šalies – jos deklaravimu turės pasirūpinti gavėjas.

Dovanas pirkti reikia pavalgius

Banko „Swedbank“ Finansų instituto direktorė Jūratė Cvilikienė gyrė tuos, kurie pradeda Kalėdoms ruoštis iš anksto, nors pripažino, kad pati dovanų sąrašo sudaryti dar nespėjo.

„Bet iš tiesų retas, kuris pradeda anksti rūpintis šventėmis. Pusė žmonių sako, kad pradeda ruoštis likus dviem mėnesiams, dažniausiai moterys spalį pradeda sudaryti dovanų sąrašus. Tačiau 50 proc. žmonių dovanas įsigija per paskutines dvi savaites“, – sakė ji.

J.Cvilikienė pabrėžė, kad šiuo metu trūksta ne tik lustų, apskritai daugelis verslų skundžiasi, jog žaliavų trūksta, baldų gamintojai taip pat sako, jog prekių teks palaukti.

„Gal šeima galvoja sau Kalėdoms pasidovanoti remontą arba įsigyti naują skalbimo mašiną, o šių prekių rinkoje jau pradeda trūkti. Kada tiekimas atsistatys – sunku pasakyti. Bet roges žiemai reikia ruošti vasarą, tad manau, kad dabar ruoštis Kalėdoms – pats laikas“, – pripažino finansų ekspertė.

Nors siuntos iš trečiųjų šalių pabrango, J.Cvilikienė nemano, kad tai žmones atbaidys nuo dovanų siuntimosi iš užsienio.

„Turime daug Europos Sąjungos tiekėjų, iš kurių prekių nusipirkimas ir siuntimas yra paprastesnis, o nemaža dalis jaunų žmonių ir didmiesčių gyventojų dažnai apsiperka internetu, tad nemanau, kad siuntimas iš užsienio turėtų smarkiai sumažėti. Sunkiau bus įsigyti tik pigiausias prekes iš Kinijos“, – kalbėjo ji.

Anot J.Cvilikienės, apsipirkimas internetu net turi pliusų, nes galima ramiai ir neskubant iš daugelio tiekėjų išsirinkti tinkamiausias prekes, palyginti jų kainas.

„Į parduotuvę apskritai negalima eiti alkaniems ir piktiems, nes pradedame savo emocijas malšinti pirkiniais arba labai skubame grįžti namo ir tie paskutinės minutės pirkiniai nebūna gerai apgalvoti.

Tad būdami namuose, pavalgę, sotūs, be blogų emocijų galime prisėsti ir pirkti dovanas internetu, ilgai rinktis, lyginti prekes“, – privalumus išvardijo ekspertė.

Nebetenka taupyti dovanoms

Jos teigimu, prieš pandemiją per Kalėdas buvo populiaru dovanoti SPA procedūras, kvepalus ar net keliones. Tačiau pandemija dovanų pasirinkimus stipriai pakeitė, nes tokios paslaugos, kaip masažai, buvo atidėtos ir neprieinamos. Pernai nemažai žmonių dovanojo kompiuterius, matyt, jų reikėjo ir darbui, ir asmeniniam naudojimui. Knygos taip pat tapo viena populiariausių dovanų.

Pasak J.Cvilikienės, mažai tikėtina, kad šventiniu laikotarpiu situacija bus tokia, kaip ir dabar, ir visi galės laisvai kur panorėję vaikščioti. Ribojimų gali būti, tad, jos manymu, knygos ir šiemet galbūt liks tarp populiariausių dovanų. „Jos akivaizdžiai išgyvena savo renesansą“, – nusijuokė J.Cvilikienė.

„Swedbank“ jau beveik dešimtmetį atlieka švenčių tyrimus, kurie anksčiau rodydavo, jog žmonės pinigus Kalėdų dovanoms atidėdavo dar likus pusei metų ar keturiems mėnesiams iki šios šventės. Tačiau dabar tą daro retas.

„Tai siečiau su geresniu gyvenimu, nes net pandemijos metu pajamos augo maždaug 8–9 proc., net ir pensininkai gavo didesnes pensijas. Tad vasaros atostogoms dar taupyti reikia, bet dovanoms – jau nebe. Žmonėms užtenka einamųjų lėšų ir būtinosioms prekėms, ir dovanoms“, – naujienų portalui lrytas.lt teigė J.Cvilikienė.

Ragina neapsigauti

Nors Kalėdų laikotarpiu daugelis prekybos tinklų pasiūlo įvairių nuolaidų, J.Cvilikienė ragino išlikti budriems, nes neretai akcijos tėra reklaminis triukas.

„Tikrai yra nemažai rinkodaros žaidimų. Žaidžiama ir emocijomis, juk parduotuvėse užėjus ir muzika groja, ir cinamonu kvepia, ir eglutės papuoštos.

Atrodo, tarsi prekė pigesnė, bet palyginus jos kainą su ankstesne, matytume, kad ta nuolaida nėra tokia didelė. Planuojant ir įsigyjant tai, ko reikia, labiau išlošiama, negu vaikantis nuolaidų, kurios net neaišku ar bus paskutinę akimirką“, – patarė J.Cvilikienė.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.