Svarbiausi papildomi mokesčiai: ką būtina žinoti
„Daugelis pirkėjų įsivaizduoja, kad, norint nusipirkti butą, namą ar sklypą, užtenka susitaupyti reikiamą sumą, tačiau realybė yra kitokia – nė vienas pirkėjas neišvengia kelių papildomų paslaugų, už kurias tenka pakloti ne vieną tūkstantį eurų. Apie tai tikrai geriau žinoti ir pasiruošti iš anksto“, – pranešime pasakoja NT brokerė Ernesta Skvarnavičienė.
Didžioji dalis papildomų išlaidų susijusios su būtinais formalumais – notarinėmis paslaugomis, turto vertinimu, hipotekos registravimu bei banko ar kredito unijos nustatytais mokesčiais.
Pavyzdžiui, notaro paslaugos yra privalomos visiems be išimties – nesvarbu, ar turtas perkamas su paskola, ar be jos. Mokestis už jas skaičiuojamas procentais nuo pardavimo kainos, tad suma gali svyruoti, tačiau E. Skvarnavičienė rekomenduojama tam nusimatyti apie 1000–1500 eurų.
Pasak NT brokerės, kartais šiomis išlaidomis dalijamasi su pardavėju, tačiau neretai viską padengia pirkėjas. Taip pat reikia įsivertinti Registrų centro mokesčius už nuosavybės įregistravimą.
Jei būstas perkamas su banko paskola, išlaidų padaugėja – prie notaro mokesčių prisideda turto vertinimas, kuris vidutiniškai kainuoja 200–300 eurų su PVM.
„Be to, kai būstas perkamas su paskola, prisideda hipotekos mokesčiai, mokesčiai už banko paslaugas ar kitos administracinės išlaidos. Jei paskola imama iš kredito unijos, dažnu atveju tenka susimokėti „pajų“ – vienkartinį narystės mokestį. Visa tai padengia pirkėjas“, – dalijasi įmonės „Prime NT LT“ brokerė.
Papildomos išlaidos – visur vienodos, tačiau sąlygos skiriasi
Nors daliai žmonių gali atrodyti, kad šie mokesčiai, kaip dauguma kitų paslaugų, didesniuose ir mažesniuose miestuose skiriasi, iš tiesų jų dydis nuo to nepriklauso – jie vienodai taikomi tiek Vilniuje, tiek mažesniuose miestuose. Visgi, situacija gali keistis priklausomai nuo to, iš ko perkamas turtas.
„Pavyzdžiui, perkant iš vystytojo, kartais galima išvengti turto vertinimo, nes bankai tokius objektus gali vertinti kaip jau įkainotus, tačiau tai nereiškia mažesnių išlaidų – kai kuriais atvejais vystytojai reikalauja didesnių avansų ar taiko kitas komercines sąlygas. Taigi, šiuo atveju sutaupyti nelabai pavyks“, – aiškina specialistai.
Bendrai galimybių sumažinti išlaidas už papildomus mokesčius daug nėra, mat didžioji dalį mokesčių yra standartizuoti ir reglamentuoti. Vis dėlto, galima atrasti būdų, leidžiančių šiek tiek sutaupyti.
„Pasidomėkite bankų akcijomis ar nuolaidų kodais, o turto vertintoją rinkitės pagal teikiamos paslaugos kainą. Na, o jei turite patikimų, pažįstamų notarų biuruose ar NT brokerių, kurių paslaugos kainuoja pigiau, galite kreiptis į juos“, – sako E. Skvarnavičienė.
„Pasidomėkite bankų akcijomis ar nuolaidų kodais, o turto vertintoją rinkitės pagal teikiamos paslaugos kainą. Na, o jei turite patikimų, pažįstamų notarų biuruose ar NT brokerių, kurių paslaugos kainuoja pigiau, galite kreiptis į juos“, – sako E. Skvarnavičienė.
Svarbiausia – būti pasiruošus iš anksto
Net jei apie mokesčius žinoma nedaug, apgavysčių šioje srityje beveik nebūna, nes visi mokėjimai vyksta per oficialias institucijas – notarų biurus, bankus, Registrų centrą. Tačiau pirkėjai dažnai nemaloniai nustemba ne dėl nesąžiningumo, o dėl to, kad apie papildomas išlaidas nebuvo susimąstyta anksčiau. Svarbiausia – būti informuotam ir pasiruošusiam.
„Perkant būstą svarbu sutaupyti ne tik pradinį įnašą ar visą nekilnojamojo turto kainą, bet ir pasiruošti finansinį rezervą visiems su pirkimu susijusiems mokesčiams. Galutinė suma gali siekti ir 2000 eurų ar daugiau, tad rekomenduoju tiek ir atsidėti – papildomoms išlaidoms visada geriau numatyti daugiau, o ne mažiau.
Tik tokiu atveju pavyks išvengti nemalonių staigmenų ir užtikrinti, kad būsto įsigijimo procesas