Kaip perkant kelionę nelikti kvailio vietoje

Kelionių organizavimas – toks pat verslas, kaip ir kiti: niekada negali būti tikras, kad įmonė nebankrutuos. Patyrę keliautojai – Rimvydas Širvinskas, labiau žinomas kaip Makalius, bei viešųjų ryšių atstovas Karolis Žukauskas – pasakoja, kokius namų darbus prieš pervesdami pinigus už keliones jie atlieka. Jų patarimai – ne šimtaprocentinė garantija, kad išsiruošę į kelionę be rūpesčių pasieksite tikslą. Tačiau padės iki minimumo sumažinti nemalonių netikėtumų tikimybę.

Daugiau nuotraukų (1)

Simona Viltrakytė, Aida Murauskaitė

Jul 9, 2014, 4:48 PM, atnaujinta Feb 12, 2018, 2:52 AM

Žlugęs kelionių organizatoriusGo Planet Travel“ ne sykį ir ne penkis siūlė bendradarbiauti kelionių agentūrą turinčiam Makaliui. „Tačiau nesutikau, nes žinojau šios įmonės istoriją, kas jos vadovai. Suprantama, tiems žmonėms, kurie nesisuka šiame versle, mažiausiai įdomu, kas vadovauja įmonei. Ieškodami kelionių pasiūlymų jie mato gerą kainą, naują organizatorių, reklamą, o tai sudaro įspūdį, kad viskas tvarkoje – daug kas taip keliauja. Iš tiesų labai sunku atskirti, kada ta riba, kai kelionės patarčiau nebepirkti“, - lrytas.lt kalbėjo R.Širvinskas.

Vis dėlto visuomet labai apdairiai keliones besirenkantis Makalius išskyrė kelis punktus, į kuriuos verta atkreipti dėmesį besidairant kelionės.

Makaliaus patarimai

Pirmasis. Nepraleiskite informacijos apie tai, kiek užpildyti lėktuvai kyla skrydžiui. R.Širvinskas prisimena, kad pranešus apie „Go Planet Travel“ problemas, kalbėta, jog Kipre įstrigo 50 keleivių. „Lėktuve – 180 vietų, o keleivių – tik 50. Jei užpildyta mažiau nei trečdalis lėktuvo – tai jau ženklas, kad kažkas negerai“, - sakė R.Širvinskas.

Vis dėlto keblu tai, jog pirkdamas bilietus į konkretų skrydį negali žinoti, kiek žmonių susiviliojo pasiūlymu. Net ir kelionių agentūros temato, ar lėktuve vietų likę 10 ir daugiau, ar mažiau nei 10.

Antrasis. Iš naujų kelionių organizatorių pirkite tik paskutinės minutės pasiūlymus. „Nieko neturiu prieš naujus rinkos dalyvius, tačiau naujai įmonei įsilieti į rinką, kurioje jau veikia du liūtai, nepaprastai sunku. O kad joje išsilaikytų, reikia beprotiškai didelių investicijų. Iš naujų kelionių organizatorių perkant paskutinės minutės keliones, neįvykus skrydžiui, bus mažiau nukentėjusiųjų. Juk yra žmonių, kurie vasaros atostogoms bilietus įsigyja balandį ar gruodį. Per tą laiką daug kas gali pasikeisti“, - sako pašnekovas.

Trečiasis. Pirkdamas kelionę Makalius pasidomi kelionių organizatoriaus kredito istorija. Jie parodo, kokia įmonės būklė. Turto areštai, skolos, teismų informacija – tai pirmieji signalai, skatinantys suabejoti stabilia įmonės būkle. Kitaip žinios apie bankrotą ar įsipareigojimų nevykdymą galima laukti bet kurią akimirką. „Go Planet Travel“ atveju aukščiausią bankroto riziką indikuojantis reitingas buvo nustatytas dar pavasarį“, - teigia kreditų biuro „Creditinfo“ vyriausioji kredito rizikos analitikė Rasa Maskeliūnienė.

Jos teigimu, aukštą „Go Planet Travel“ bankroto rizikos įvertinimą didžiąja dalimi lėmė turto areštų ir teismų informacija, vadovų kaita, neigiamos verslo sąsajos su anksčiau bankrutavusiomis bendrovėmis.

Kreditų biuro atstovė sako, jog šiuo metu kas dešimta turizmo verslu Lietuvoje užsiimanti bendrovė stovi ant bankroto slenksčio.

Ketvirtasis. Turizmo departamentas siūlo renkantis įmonę, su kuria keliauti, pažiūrėti, ar ji turi licenciją ir ar yra apsidraudusi. Tačiau Makalius šiuos patarimus mala į miltus. Anot jo, gauti licenciją veiklai vykdyti – labai paprasta. Tereikia naujai veiklą pradedantiems kelionių organizatoriams, ketinantiems vykdyti užsakomuosius skrydžius, turėti 350 tūkst. litų. Dar mažesnės – 150 tūkst. litų – sumos pakanka tiems, kurie imsis reguliariųjų reisų. Toliau draudimo vertė skaičiuojama taip: 7 proc. vertės nuo praėjusių kalendorinių metų įmonės metinių įplaukų.

Anot Turizmo departamento, pagal draudimo sąlygas garantuojama, kad, bendrovei tapus nemokia ar bankrutavus, būtent turistinės kelionės sutartis turintys turistai, bus pargabenti iš užsienio arba jiems bus grąžinti už neįvykusią kelionę sumokėti pinigai. Visi ar dalis – priklauso nuo laidavimo draudimo sumos dydžio ir patirtų nuostolių masto.

R.Širvinskas prisimena, jog per pastaruosius dvejus metus Lenkijoje, neatlaikę kainų karo, krito septyni kelionių organizatoriai. Rinkai tai buvo didelis sukrėtimas. Tačiau padėtį kiek švelnino tai, jog kelionių organizatoriai kaimyninėje šalyje draudžiami milijoninėmis sumomis. Pavyzdžiui, kelionių organizatorius „Itaka“ draustas 119,5 mln. litų suma.

Penktasis. „Susimąstykite, kai matote protu nesuvokiamą ir realybės neatitinkančią kainą. „Go Planet Travel“ turėjo pasiūlymą, kuriuo pats vos nesusigundžiau: 290 litų už savaitės atostogas Turkijoje, kai vien bilieto savikaina – 700 litų. Arba tūkstantis litų už savaitę penkių žvaigždučių viešbutyje, kai tiek turėtų kainuoti vien viešbutis“, - atkreipia dėmesį R.Širvinskas.

Jo matematika paprasta: paskaičiuokite, ar įmanoma užpildyti visą lėktuvą kelialapiais po 300 litų, ir tikėtis, kad įmonė nenueis į bankrotą.

Šeštasis. Pigūs skrydžiai – nelygu nepatikimas vežėjas ar kelionių organizatorius. Įtarimų dėl patikimumo turi kilti tuo metu, jei pigūs skrydžiai siūlomi vienas po kito. Vis dėlto ir didieji kelionių organizatoriai pasiūlo pigių kelionių. Pavyzdžiui, šią gegužę su jais už 300-400 litų buvo galima nukeliauti į Bulgariją. Tačiau, kaip sako R.Širvinskas, tokie pasiūlymai atsirado dėl prasto oro ir menko lėktuvų užpildymo. Vis dėlto kai kelionių organizatorius turi daug įvairių krypčių kelionių, o ne porą, pusiausvyra išlaikoma.

Septintasis. Blogas ženklas – atšaukiamos kelionės. „Kai jums siūlo pasirinkti kitą kelionės datą ar kitą kelionę, nes neužsipildė reisas, verta sunerimti. „Go Planet Travel“ žiemą planavo kryptį į Egiptą, bet jos atsisakė. Taip pat nutraukė reisus į Turkiją – paliko tik skrydžius kartą per savaitę. Jei viskas būtų gerai, kam mažinti reisus“, - klausia Makalius.

Aštuntasis. Jei tik yra galimybė – keliaukite savarankiškai. Atsiranda rizika dėl to, jog pasitaikys nukeltų ar atšauktų skrydžių, tačiau bent jau nereikės visos sumos paaukoti kelionių organizatoriui.

Naršykite internete

Kitas patyręs keliautojas Karolis Žukauskas ruošdamasis kelionei naršo internete.

Šis pašnekovas sako, kad ne iš organizatorių perkamoje, o pačių dėliojamoje kelionėje, svarbiausi trys pirkiniai: lėktuvo bilietai, viešbutis ir automobilio nuoma. K.Žukauskas tikras, kad geriausia visus juos pirkti patikimuose tiek užsienio, tiek lietuviškuose portaluose.

Jei kyla įtarimų dėl svetainių ar kelionių agentūrų, teisinga būtų informacijos apie jas paieškoti internete. „Jei skundų ar naujienų portalai lūžta nuo nepatenkintų vartotojų atsiliepimų, su tokiais pardavėjais geriau neprasidėti.

Taip pat verta patikrinti agentūros veiklos laiką. Jei agentūra nauja, jai reikėtų skirti daugiau dėmesio: kad ir per whois.lt patikrinti, kada pirktas interneto svetainės adresas. Tripadvisor.com forume galima rasti informacijos apie kiekvieną automobilių nuomos įmonę ir jos triukus bandant apgauti turistus“, - patirtimi dalijasi keliautojas.

Jis, kaip ir Makalius, siūlo realiai įvertinti paslaugų kainas. Didieji užsienio portalai, tokie kaip Booking.com, gali pasiūlyti rimtas nuolaidas, tačiau mažesni lietuviški jo konkurentai didelių nuolaidų negauna.

„Taip pat patarčiau nesinaudoti tų kelionių agentūrų paslaugomis, kurios internetu perkant skrydžio bilietus iš pradžių paieškoje išmeta vieną kainą, o vėliau prideda papildomus mokesčius. Dėl ko pasikeičia ir galutinė kaina. Taip nebedaro net pigių skrydžių oro linijos, todėl tokį bandymą vertinu kaip vartotojo apgavystę. O jei apgaudinėja viename žingsnyje, gali apgauti ir bet kur kitur“, - sako K.Žukauskas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Lietuva tiesiogiai“: prezidentiniai debatai ar parodija?