„LTG Cargo“ duomenimis, per 2024 metus Lietuvą tranzitu kirto beveik 50 tūkst. tonų „Agroprodukt“ rapsų aliejaus. Tuo metu nutekėjusiais Baltarusijos geležinkelių duomenimis, vien paskutinį praėjusių metų ketvirtį į Lietuvą buvo įvežta 47 tūkst. tonų baltarusiško rapsų aliejaus.
Viešų šaltinių duomenimis, „Agroprodukt“ per metus pagamina apie 300 tūkst. tonų aliejaus, 80 proc. eksportuoja.
Anot portalo, Kenos pasienio punkte praėjusią savaitę sulaikyti 8 į Klaipėdos uostą gabento baltarusiško „Agroprodukt“ rapsų aliejaus vagonai. Tranzitu per Lietuvą aliejus keliavo į Norvegiją, Izraelį, Jungtinius Arabų Emiratus (JAE), Vietnamą ir Kiniją.
2024 m. birželį Lietuva įvedė papildomus draudimus importuoti Rusijos ir Baltarusijos žemės ūkio produktus, tačiau nauja tvarka nebuvo skirta tranzitinėms prekėms.
Nutekėjusiais Baltarusijos geležinkelių duomenimis, vogto aliejaus gabenimu Lietuvoje pernai rūpinosi įmonės „Gen Cargo“, „Baltijos Pervežimai“ ir „Baltic Cargo Agent“. Pačios bendrovės nurodė neturėjusios informacijos apie „Agroprodukt“ naudojamus iš okupuotų Ukrainos teritorijų atvežtus rapsus.
Portalo tyrimų skyriaus, jo partnerių Baltarusijos tyrimų centro (BIC) ir ukrainiečių programišių „KiBorg“ gauti duomenys rodo, kad į „Agroprodukt“ gamyklas daugiausiai iš Ukrainos Chersono srities pavogti rapsai buvo tiekiami nuo 2023 m.
Išsiaiškinta, jog rapsai į Baltarusijos gamyklas vilkikais gabenami tūkstančius kilometrų ir gerokai mažesne nei rinkos kaina.
Visgi žurnalistų rasti neatitikimai tarp Lietuvos ir nutekėjusių Baltarusijos muitinės duomenų rodo, kad, nors lietuviškuose dokumentuose teigiama, kad aliejus keliauja tik tranzitu, baltarusiškuose nurodoma, kad jis yra skirtas Lietuvos rinkai.
„Agroprodukt“ gamyklos steigėja „Tranzit – Avto 2003“, nustačius, kad įmonė dalyvavo pervežant Rusijos karinę techniką ir karius, 2023-iųjų pradžioje įtraukta į Ukrainos sankcijų sąrašą, kuriame jau yra valstybinė Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“ ar Baltarusijos geležinkeliai.
Tiesa, „Agroprodukt“ kol kas nėra įtraukta į jokių tarptautinių sankcijų sąrašus, todėl krovinių gabenimą prižiūrinčioms Lietuvos institucijoms iki šiol neužkliuvo.
BIC tyrimo duomenimis, vogtų rapsų tiekimu iš Ukrainos į Baltarusiją užsiima kelios Rusijos įmonės, tarp jų – „Torgtreid“, „Agrotreid“ ir „Veles Agro“, kurių savininkai susiję su Rusijos valdžia ir Čečėnijos lyderio Ramzano Kadyrovo aplinka.
Remdamiesi Europos statistikos tarnybos Eurostat duomenimis, „15min“ žurnalistai išanalizavo, kad karo metais Ukrainos rapsų aliejų pakeitė penkis kartus padidėjęs importas iš Baltarusijos.
2021 m. ukrainietiškas importas į Europos Sąjungą (ES) siekė 102 tūkst. tonų arba 63 proc. viso bendrijos importo, o karo metais krito iki 9 tūkst. tonų, kas sudarė tik 4,8 proc. viso rapsų aliejaus importo.