Aliejų gaminanti šeima savo verslo seniai nebevadina darbu

Klaipėdiečiai Vita ir Aleksas Balčiūnai sako nebežinantys, ką reiškia dirbti. Savo prieš dešimt metų įkurto šeimos verslo jie seniai nevadina darbu, tai veikiau gyvenimo būdas, apimantis ir kasdienę rutiną, ir poilsį.

Daugiau nuotraukų (1)

Eglė Petkutė

Nov 8, 2013, 2:29 PM, atnaujinta Feb 20, 2018, 12:27 PM

Prieš dešimt metų pasiryžę imtis nuosavo verslo, vyras ir žmona šiandien valdo parduotuvių „Aliejus“ tinklą visoje Lietuvoje, prekės jiems gabenamos jūriniais konteineriais iš atokiausių pasaulio kampelių, o derybos su partneriais Malaizijoje ar Bolivijoje jiems tapo kasdienybe. Tačiau didelė sėkmė jų, regis, neapakino. Iki šiol sutuoktiniai gyvena kukliame bute, važinėja vidutinės klasės automobiliu, o uždirbamo pelno nesureikšmina: „Jeigu galvosi tik apie pinigus, niekada jų ir neturėsi“.

Vita ir Aleksas Balčiūnai vadovauja bendrovei „Rudugys“, valdančiai 27 parduotuvių tinklą Lietuvoje. Jose prekiaujama įvairių rūšių aliejais, viso pasaulio prieskoniais, arbata, kava, egzotinių kraštų gardėsiais. Per dešimt metų parduotuvių asortimentas keitėsi ir plėtėsi, tačiau populiariausias tarp pirkėjų išliko aliejus. Jo pardavimai sudaro apie 35 proc. visos apyvartos.

Pirmieji žingsniai nelengvi

Balčiūnai negali sulaikyti šypsenos prisiminę savo verslo pradžią. Nors ji buvo nelengva, o patys mąstė ir elgėsi gal kiek naivokai, tada išmoktos pamokos praverčia ir šiandien.

A.Balčiūnas jaunystėje įgijo elektrotechnikos inžinieriaus specialybę, būsimoji sutuoktinė Vita – maisto technologė, daugelį metų dirbusi duonos kepimo ceche Klaipėdoje. A.Balčiūnas prisipažino nė dienos nedirbęs pagal specialybę, jį visada traukė prekybos sritis. Sukūrusi šeimą pora panoro išbandyti jėgas versle – ėmėsi gabenti iš užsienio kokybišką aliejų ir jį gardinti baravykais, pipirais, čili ir kitais natūraliais priedais, kurie patiems atrodė patrauklūs ir tinkami.

Balčiūnų pagaminto aromatingo aliejaus neįprastos formos stikliniuose buteliuose buvo galima įsigyti didžiuosiuose šalies prekybos centruose. Tačiau pamažu, bet sėkmingai įsisukę klaipėdiečiai netrukus sulaukė nemalonios žinios – partneriai atsisakė pirkti jų produkciją. „Atėjo ir pasakė – jūsų produktų mums nebereikia. Tąkart turėjome bendrą įmonę su kitais akcininkais. Bet gavome spyrį ir viskas išsibarstė. Neliko nieko kito, kaip nuspręsti, ką daryti toliau“, - sunkų metą prisiminė A.Balčiūnas.

Praeivius vaišino arbata

Šeima nenorėjo produkcijos tiesiog išmesti, o jau užsakytų žaliavų atsisakyti, tad nusprendė pradėti nuosavą verslą. Pirmąją parduotuvę Klaipėdoje, šalia Senojo turgaus, jie atidarė iš banko paėmę 30 tūkst. litų paskolą ir įkeitę savo dviejų kambarių butą. Pirkėjams jie pasiūlė naujovę – pilstomą aliejų, kokio nebuvo galima įsigyti kitur.

Tačiau lankytojai nestojo į eilę nuo pirmos dienos, tad reikėjo rasti būdą, kaip jų prisikviesti. „Tuokart buvo žiema, o mes jau prekiavome ir vaistažolėmis, tad išėjome į aikštę ir turgaus prekeivius vaišinome karšta arbata, praeiviams taip pat siūlėme jos paragauti, o tuo pačiu – ir užeiti į mūsų parduotuvę. Pinigų reklamai neturėjome, žinia apie mus sklido iš lūpų į lūpas, ir vieną dieną supratome, kad laikas atidaryti dar vieną parduotuvę“, - pasakojo sutuoktiniai.

Iš pradžių dirbo keturiese. Patiems teko būti ir pardavėjais, ir valytojais, ir prekes užsakinėti. Dar būdamos paauglės į šeimos verslą įsitraukė ir abi jųdviejų dukros, kurių viena baigė mokslus Malaizijoje, kita dar studijuoja Meksikoje. Iš viso įmonės „Rudugys“ komandoje dabar yra 86 darbuotojai.

Ir į keptuvę, ir ant veido

Vien šiemet įmonė atidarė 7 naujas parduotuves. Šeimos tikslas – valdyti bent 40 parduotuvių. „Mes nuo pat pradžių manėme, kad rimtas verslas turi prasidėti nuo 40 parduotuvių. Tada tampi įdomus tiekėjams. Nes jeigu neužsakai prekių konteineriais, į tave rimtai net nežiūri“, - pastebi verslininkai.

Sutuoktiniai pripažįsta – per dešimt metų pavyko pasiekti tikrai nemažai. Kai atidarė pirmąją parduotuvę, daugelis pirkėjų žinojo ir pirko tik alyvuogių ar mūsų šalyje itin populiarų linų sėmenų aliejų. Prieskonių taip pat naudojo nedaug, apie daugelį, parduodamų „Aliejaus“ parduotuvėse, apskritai nebuvo girdėję.

Prireikė laiko, kol žmonės atrado ir pamėgo kitokių skonių. O dabar vitrinose jau galima aptikti kelių dešimčių rūšių aliejų, skirtų maistui, bet plačiai naudojamų ir kosmetikoje. Daugelis iš jų turi ne tik maistinę vertę, į „Aliejaus“ parduotuves įsigyti sveikos produkcijos, stiprinančios organizmą, pacientus siunčia ir gydytojai.

Parduotuves įrengė savo rankomis

„Rudugys“ prekių asortimentą plečia kasmet. Dabar produkciją jau veža ne tik iš Europos Sąjungos, bet ir iš Kinijos, Indijos, Tailando, Malaizijos, Meksikos, Bolivijos, Peru. Padažus pagal specialų klaipėdiečių užsakymą gamina įmonės Bankoke, jūržolę ruošia Korėjoje, druską kasa Pakistane.

Lietuviai esą labiausiai pamėgo linų sėmenų, šalto spaudimo rapsų aliejų, kuris mažai kuo skiriasi nuo populiariojo alyvuogių aliejaus.

Balčiūnai neseniai gavo leidimą patys spausti aliejų iš įvairių sėklų, įsigijo tam du specialius presus. Šiuo metu spaudžia jau dešimties rūšių - juodojo sezamo, juodojo indiško kmyno, granatų sėklų, moliūgų, kanapių, garstyčių, aguonų, pipirų aliejų. Ateityje žada spausti bent dvidešimties rūšių aliejų ir tiekti parduoti į visas savo tinklo parduotuves.

Įsigiję pirmąjį presą, A.Balčiūnas panoro pirmiausiai išbandyti jį pats. „Kol išsiaiškinau, kas ir kaip daroma, buvau juodas iki ausų“, - kvatojo prisiminęs. Vyras vadovaujasi nuostata – kurdamas verslą privalai išmanyti kiekvieną detalę, tai būtina sąlyga norint suvaldyti situaciją, ypač tada, kai verslas sparčiai plečiasi.

Pirmųjų aštuonių parduotuvių interjerą šeima kūrė pati. A.Balčiūnas savo rankomis kalė baldus, tvirtino lentynas, gamino specialius indus aliejams ir prieskoniams, pagamino ir papuošė vitrinas. Dabar tam paprasčiausiai nebėra laiko.

Amžius verslui pradėti - ne kliūtis

Šiemet įmonė įgyvendino didžiausią plėtrą, tad kitąmet visas pastangas skirs stiprinti prekinį ženklą, elektroninę parduotuvę, interneto tinklalapį, keis parduotuvių koncepciją, ieškos naujų dizaino ir prekių pateikimo idėjų.

Gruodį Balčiūnams prasideda didžiausias darbymetis – prieš didžiąsias metų šventes tradiciškai pardavimai šokteli dvigubai.

Šeima ilsėsis ne anksčiau kaip vasarį ar kovą. Tuomet Balčiūnai skris į Meksiką, ten aplankys studijuojančią dukrą, pailsės, o tuo pačiu pasidairys naujų idėjų ir galimybių savo verslui.

Jų manymu, versle labai svarbu niekada nenustoti ieškoti ir mokytis. „Mes dabar mokomės daugiau negu jaunystėje – ypač rinkodaros paslapčių“, - teigė A.Balčiūnas.

Pora tikisi, kad ateityje dukros perims dar daugiau atsakomybės, o jie patys galės daugiau keliauti ir užsiimti idėjų paieškomis. Pinigų verslininkai niekada nekaupė – uždirbtus iškart investavo į verslą. Kaip jiems pavyko per palyginti trumpą laiką jį įsukti taip sėkmingai? „Kai pradėjome verslą, man buvo 50 metų. Aš tikrai žinau, kad mūsų įmonė pasieks 100 mln litų vertę. Niekada nesikoncentravome į pelną, dirbome tai, ką sugebame ir niekada nesiblaškėme, gal tai ir padėjo?, - svarstė A.Balčiūnas. - Kai girdžiu, kad mano amžiaus žmonės kalba, jog jau per vėlu ką nors pradėti, man keista ir nesuprantama. Mes tik pradedame!”.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.