Dabar 37 metų R.Laurutis vadovauja perspektyviam kelių milijonų litų apyvartos verslui, turi gerus partnerius, puikią komandą.
Naujausius aukštųjų technologijų gaminius pirktis mėgstantis verslininkas tai daro ne savo įgeidžiams tenkinti, o atiduoda juos paties įkurtai „Išmaniajai mokyklai“, kurioje savo žingeidumą gali tenkinti tokių įrenginių įpirkti negalintis jaunimas.
Paradoksalu, kad proveržis R.Lauručio versle įvyko užgriuvus finansinei krizei, kuri sužlugdė ne vieną iki tol sėkmingai dirbusį verslininką.
„Galiu tik pasidžiaugti, kad nepaisiau perspėjimų nesiimti to, ką buvau nusprendęs, ir kad smogus krizei su partneriais nepabūgau „išplaukti į platesnius vandenis“, - portalui lrytas.lt sakė klientų net 140 pasaulio šalių turinčios uždarosios akcinės bendrovės „Duomenų centras“ direktorius R.Laurutis.
Per krizę įmonė tik sustiprėjo – šiuo metu Šiauliuose įsikūrusios UAB „Duomenų centras“ serveriais naudojasi per 10 tūkstančių klientų.
Verslumas išryškėjo dar mokykloje
„Nesvarbu, kur esi: provincijoje ar sostinėje – svarbu, ko sieki ir kaip tai bandai pasiekti. Niekada nesutiksiu, kad Šiaulių universitete besimokantis studentas yra prastesnis už kokiame didmiesčio universitete besimokantį studentą.
Neteisūs tie, kurie tvirtina, kad gyvenant provincijoje nieko neįmanoma pasiekti. Taip tvirtindamas aš galiu remtis ir savo kompanijos pavyzdžiu“, - portalui lrytas.lt sakė R.Laurutis.
Vyžuonų (Utenos raj.) miestelyje vidurinę mokyklą baigęs R.Laurutis studijuoti į Šiaulius atvyko po to, kai jam nepavyko įstoti į Kauno technologijos universitetą.
Šiaulių universitete įgijęs bakalauro diplomą R.Laurutis studijas vis dėlto tęsė Kauno technologijos universitete. Čia jis apsigynė ne tik magistro, bet ir telekomunikacijų mokslų daktaro laipsnį.
Paties įkurtai ir solidžia kompanija paverstai įmonei vadovaujantis R.Laurutis neslėpė, kad jo verslumas išryškėjo dar mokantis mokykloje.
„Gaminome ir pardavinėjome ženkliukus su roko atlikėjų simbolika, vedėme diskotekas, meistravome „šviesos efektus“ . Norėjosi kažko pasiekti, geriau gyventi, nes laikai buvo prasti.
Manau, kad kažkokių naujovių siekis labiau būdingas tiems, kas turi tą įgimtą „alkanumo jausmą“. Aišku šį „alkanumo jausmą“ reikia skirti nuo gobšumo“, - sakė verslininkas.
Pradėjo nuo vieno serverio
Kompiuterių prekybos įmonę „Informacijos alėja“ R.Laurutis su dviem bendraminčiais įkūrė dar būdamas studentu. Verslo inkubatoriuje įsikūrusi įmonė ne tik prekiavo kompiuterine technika, bet ir kūrė svetaines.
„Kuriant svetaines jas reikėjo kažkur patalpinti. Pradėjome nuo vieno serverio, kurį nusipirkome norėdami patalpinti pačių sukurtą vieno autoserviso svetainę. Kai susikaupė daugiau svetainių, prireikė ir antro serverio.
Tada pradėjome tas paslaugas siūlyti ir kitiems svetainių kūrėjams. Sėkmingai dirbome tol, kol neužgriuvo krizė“, - verslo pradžią prisiminė R.Laurutis.
Išplaukė į platesnius vandenis
Smogus krizei serverių verslą Lietuvoje plėtoti pradėjusiai „Informacijos alėjai“ atėjo apsisprendimo metas.
„Pamatėme, kad verslas Lietuvoje liovėsi augti. Supratę, kad neturime ko prarasti, nusprendėme rizikuoti – sukūrėme tarptautinį prekės vardą „Baltic Servers“ ir pradėjome reklamuotis užsienyje.
Žengę šį žingsnį pamatėme, kokios didžiulės rinkos, supratome, kad skiriasi ne tik klientų kiekiai, bet ir jų poreikiai.
Šį mūsų žingsnį būtų galima palyginti nebent su bandymu gumine valtele išplaukti į Atlanto vandenyną: siaučia vėtros, aplink plaukioja didžiuliai laivai.
Susidūrėme su dideliai iššūkiais, bet pavyko juos įveikti - gautą pelną investavome į darbuotojus bei infrastruktūrą ir dabar turime stabilią kompaniją, kurią ir toliau plečiame“, - sakė R.Laurutis.
Klientų turi net 140 šalių
Žengus į tarptautinę rinką UAB „Duomenų centras“ pasitarimų kambaryje ant sienos pakabintame pasaulio žemėlapyje smeigtukais imta žymėti šalis, kuriuose pavyko surasti klientų.
Kai žemėlapis tapo panašus į smeigtukų rinkinį, šios idėjos atsisakyta. Dabar UAB „Duomenų centras“ serveriais naudojasi per 10 tūkstančių klientų iš 140 pasaulio šalių.
Šiauliečių serveriuose talpinamos ir asmeninės, ir didelių kompanijų svetainės. UAB „Duomenų centras“ klientų sąraše yra ir kelių Lietuvos bankų, įvairių tarptautinių kompanijų, užsienio universitetų svetainės.
„Su užsienio klientais sėkmingai dirbame jau šešerius metus. Esame labai lankstūs.
Stiprybės mums suteikia ir duomenų centrų rinkoje vyraujantis abonentinis paslaugų tiekimo modelis. Tai suteikia mums galimybę ne tik žinoti, kiek pajamų vieną ar kitą mėnesį gavome, bet ir kiek jų gausime. Todėl galime efektyviau planuoti ir valdyti verslą.
Šiuo metu Lietuvoje yra kelios įmonės, kurios bando įgyvendinti mūsų pasirinktą modelį. Vieniem geriau sekasi, kitiems blogiau. Mes esame lyderiai“, - neslėpė UAB „Duomenų centras“ direktorius.
Ruošiasi naujiems iššūkiams
Kadangi interneto vartojimas labai stipriai auga, o ateityje jis dar labiau išaugs, duomenų saugojimo paslaugas teikiantys šiauliečiai įžvelgia dideles augimo perspektyvas.
„Šiuolaikiniam internetui tėra 14 metų. Šiuo požiūriu, jis – dar paauglys: tai „lūžinėja“, tai „užkimba“, tai dar ką iškrečia. Futurologų manymu, tikrąsias interneto galimybes pamatysime, kai jis sulauks trisdešimties metų, kai iš paauglio virs brandžiu vyru.
Prognozuojama, kad per penkerius metus interneto įtaisų skaičius išaugs dešimt kartų. Tikėtina, kad po penkerių metų visi gaminiai: laikrodžiai, akiniai, šaldytuvai – turės interneto ryšį. IP adresus turi jau ir kai kurios dabar gaminamos lemputės.
Tokia internetu sujungtų įtaisų gausa taps tikru iššūkiu duomenų centrams. Prognozuodami šį augimą mes per kelerius metus sieksime savo kompaniją išauginti dvigubai.
Dabar mūsų apyvarta siekia apie keturis milijonus litų. Stengsimės, kad 2016 metais ji viršytų du milijonus eurų“, - ateities planais pasidalino R.Laurutis.
Konkurencinė kova lyg šachmatų partija
Paklaustas apie konkurenciją duomenų saugojimo versle UAB „Duomenų centras“ vadovas neslėpė, kad ji didžiulė.
„Kaip ir visur internete, taip ir serverių versle į vieną vietą yra tūkstantis norinčių. Bandymas išgyventi konkurencinėje kovoje yra lyg žaidimas.
Aš ir kolegoms, ir pažįstamiems sakau, kad į daugelį procesų verta žiūrėti kaip į gerą šachmatų partiją.
Tokia psichologinė pozicija padeda lengviau susitaikyti pasitaikančiomis nesėkmėmis. Supranti, kad tą partiją pralaimėjai, bet bus kita partija“, - sakė R.Laurutis.
Pasak verslininko, didelė konkurencija skatina tobulėti.
„Mūsų kompanijoje yra 20 darbuotojų ir trečdalis jų dirba tik kūrybinį darbą. Šie žmonės neaptarnauja klientų, o tik ką nors kuria. To reikia siekiant greitai žengti į priekį.
Norint teikti šiuolaikines paslaugas, jau dabar reikia kurti tai, ko prireiks rytoj. O tai jau yra kūryba“, - tvirtino inovacijoms atviras UAB „Duomenų centras“ direktorius.
Kompanijos įkūrėjai liko kartu
Paklaustas, kaip kompiuterine įranga prekiaujanti įmonė tapo duomenų saugojimo paslaugas teikiančia kompanija, R.Laurutis pakartojo, kad į verslą reikia žiūrėti kaip į žaidimą, kuriame kažkas laimi, o kažkas pralaimi.
„Jei tu atlieki reikiamus veiksmus, tai laimi, o kas to nepadaro - pralaimi. Jei pamatome, kad toje srityje atsirado labai daug žaidėjų ir čia nebegalime konkuruoti, mes iš tos srities išeiname ir imamės kitos srities, kurioje žaidėjų yra mažiau. Todėl nesame tikri, kad mūsų verslas ateityje nesikeis.
UAB „Duomenų centras“ tai - ta pati mūsų dar studentų įkurta „Informacijos alėja“, kuri visą laiką buvo vystoma ir pakeitė ne tik savo veiklą, bet ir pavadinimą, tačiau išlaikė visus bendrasavininkiais tapusius įmonės įkūrėjus.
Pasisekė, kad sutapo mūsų požiūris į verslą – mūsų nuomonė neišsiskyrė per visus trylika bendro darbo metus“, - atviravo R.Laurutis.
Firmos veidą formuoja jos vadovas
Atsakydamas į klausimą, kas pradėjus verslą buvo sunkiausia, R.Laurutis neslėpė, kad sunkiausia buvo atsilaikyti prieš tuos, kurie tvirtino, kad verslo imtis nusprendusiems studentams nepasiseks.
„Net artimi žmonės mus atkalbinėjo, sakė, na ką jūs čia darote, ką čia vargstate – eikite geriau kitus darbus dirbti.
Pirmieji veiklos metai iš tikrųjų buvo sunkūs. Tuo metu kūrėme pakankamai sudėtingas programines įrangas. Tai buvo naujas produktas, kurio sėkme daug kas abejojo. Tačiau ko ėmėmės, tą ir padarėme“, - sakė R.Laurutis.
Solidžią kompaniją su partneriais sukūrusio verslininko manymu, nuo firmos vadovo priklauso ne tik firmos veiklos rezultatas ar įvaizdis, bet ir jos vidinė darbo kultūra.
„Jei vadovas sakys: „Tą klientą apgaukime, tam ko nors nepasakykime, tam įkraukime mažiau prekių negu jis užsakė“ - tuomet ir darbuotojai pradės taip pat elgtis. Kad firma susikurtų neigiamą įvaizdį pakanka kelių blogų pavyzdžių.
Jei darbuotojas mato, kad firmos vadovas apgaudinėja klientus, tai pagalvoja, kad vadovas gali apgauti ir jį. Toks darbuotojas mano, kad reikia būti atsargiam, nekurti, neskleisti visų idėjų, neišduoti visų savo planų.
Jei darbuotojai mato, kad vadovas yra atviras ir sąžiningas - klientui pataria kaip savo draugui - ir darbuotojai pradeda sąžiningai elgtis, atsiranda grįžtamasis ryšys. Viskas gali priklausyti nuo kelių gerų arba blogų pavyzdžių. To reikia išmokti kiekvienai kompanijai“, - tvirtino R.Laurutis.
Netektį pavertė sėkminga investicija
Santūrumo net ekstremaliose situacijose neprarandantis verslininkas sakė visuomet mėginąs ieškoti pozityvumo.
„Pozityvaus požiūrio nauda – ne iš piršto laužta skambi frazė.
Pavyzdžiui, mums pasitaikė bloga situacija – bankrutavo vienas užsienio operatorius, per kurį nemaža dalis mūsų klientų atsiskaitinėjo už suteiktas paslaugas.
Netekome daug pinigų. Jų neteko ir klientai. Pirmoji mintis buvo tokia – jei negavome pinigų, tai tiems klientams išjungsime serverius.
Tačiau kiek pagalvoję nusprendėme parašyti klientams, kad dėl operatoriaus bankroto jie nekalti ir net negavę banke pražuvusių jų įmokų mes nenutrauksime savo paslaugų tiekimo.
Taip pamaloninti klientai mums suteikė tokią reklamą, apie kokią net negalėjome pasvajoti“, - šia sėkminga investicija paverstą netektį prisiminė R.Laurutis.
Darbuotojams suteikė sprendimų laisvę
Puikiai suprasdamas, kad pagrindinis įmonės turtas yra jos darbuotojai, UAB „Duomenų centras“ direktorius sakė tam skiriąs ypatingą dėmesį.
„Savo darbuotojams mes suteikiame galimybę tobulėti. Rengiame įvairius tobulinimosi kursus, skatiname mokytis kalbų. Visi šie tobulinimosi ir kalbų mokymosi kursai darbuotojams nieko nekainuoja. Darbuotojams yra perkama ir jų tobulinimuisi skirta literatūra, tereikia tik išsirinkti norimas knygas.
Visiems kompanijos darbuotojams yra suteikta sprendimų laisvė. Tai reiškia, kad darbuotojai gali patys be vadovų atsiklausimo spręsti, kaip pasielgti vienokioje ar kitokioje situacijos. Klaidingą sprendimą padarę darbuotojai nebus nubausti.
Atlyginimai mūsų įmonėje yra gerokai didesnis už šiaulietiškus.
Kadangi esame susikūrę tokį savo kompanijos įvaizdį, pas mus į darbą prašosi geresni specialistai – jie nebijo, kad čia mažai uždirbs.
Pas mus ateina darbuotojai, kurie nori iššūkių“, - sakė R.Laurutis.
Apie tai, kad UAB „Duomenų centras“ darbuotojais yra rūpinamasi, iškalbingai byloja ir toks faktas - į Šiaulių įmonę dirbti sugrįžo keli IT specialistai iš Kauno ir Vilniaus.
Į UAB „Duomenų centras“ šie darbuotojai laimės svetur ieškoję darbuotojai sugrįžo dėl geresnių čia esančių darbo sąlygų.
Įkūrė „Išmaniąją mokyklą“
Mokslo pasiekimais naujausių technologijų srityje besidomintis R.Laurutis sakė dažnai savęs paklausiąs, vardan ko visa tai yra daroma.
„Aš į verslą žiūriu, kaip į priemonę pasiekti savo tikslų gyvenime. Verslas man nei vaikas, nei mylimoji“, - atviravo UAB „Duomenų centras“ direktorius.
Savo hobiu R.Laurutis vadino kartu su bendraminčiais Šiauliuose įkurtą „Išmaniąją mokyklą“.
„Jau metus laiko veikianti viešoji įstaiga „Išmanioji mokykla“ yra ne pelno siekianti organizacija. Mes norime Šiaulių jaunimui suteikti tokias pat technologijas, kokias turi pirmaujančios pasaulio švietimo organizacijos.
Šiai mokyklai turime supirkę trimačius spausdintuvus, robotus. Jai užsakinėjame tokius daiktus, kurie dar tik bus pagaminti. Mes sumokame pinigus, kai gaminai dar tik yra kuriami, o juos gauname vos tik jie būna pagaminti.
Dabar „Išmaniajai mokyklai“ užsakinėjome naujausius virtualios realybės akinius, akimis valdomus įtaisus, rankų gestais valdomus įtaisus, trimačius spausdintuvus, trimačius skenerius. Dalis šių įrenginių keliaus į Klaipėdą, kur rudenį taip pat atvers duris „Išmanioji mokykla“, - sakė R.Laurutis.
Tobulėjo „kankindamas“ kolūkio kompiuterį
Savo hobio sąskaita švietėjiškos veiklos ėmęsis verslininkas sakė norįs suteikti galimybę tobulėti gabiems, tačiau neturtingiems žmonėms.
„Aš pats vidurinę mokyklą baigiau 1994 metais. Tuomet daugelyje mokyklų kompiuterių nebuvo.
Tačiau mūsų mokykloje buvo pats tikriausiais iš JAV parvežtas IBM kompiuteris. Jį mokyklai padovanojo kolūkis.
Dvejus metus su draugu tą mokyklai dovanotą kompiuterį „kankinę“ tokios pažangios įrangos neradome net atvykę studijuoti į universitetą.
Kažkas už tuos pinigus tuo metu galėjo nusipirkti automobilį, butą ar net namą, tačiau nupirko kompiuterį ir padovanojo mokyklai.
Todėl pirkdamas įrangą „Išmaniajai mokyklai“ aš tarsi atsidėkoju tiems, man tuo metu galimybių tobulėti suteikusiems geradėjams“, - sakė R.Laurutis.
Į paplūdimį – rinkti šiukšlių
UAB „Duomenų centras“ direktoriaus dėmesys naujausiems pasiekimams technologijų srityje neatsiejamas nuo dėmesio ekologijai.
„Jau kelerius metus mūsų kompanija remia Kuršių nerijos parką. Vienais metais skyrėme pinigų, kitais metais - važiavome atsodinti medžių.
Kartą su bendradarbiais ten nuvažiavome, užsidėjome pirštines ir paplūdimyje rinkome šiukšles. Pririnkome gal kelis sunkvežimius tų šiukšlių. Šią vasarą vėl važiuosime ten ką nors nuveikti.
Taip elgdamiesi mes parodome, kad rūpestis ekologija mums nėra tušti žodžiai“, - sakė R.Laurutis.
Inovacijas skatina savo pavyzdžiu
Pernai į darbą UAB „Duomenų centras“ direktorius važinėjo įsigytu elektriniu dviračiu. „Man įsigijus dviratį vieni stebėjosi, kaip čia direktorius kasdien į darbą mins tuos dešimt kilometrų, o kiti pagyrė, kad teisingai darau, kad reikia rodyti pavyzdį, kaip galima tausoti aplinką.
Dabar įmonėje įsigijome elektrinį automobilį „Chevrole Volt“. Tai sužinoję visi vėl stebėjosi, kaip mes nebijojote pirkti elektrinį automobilį, juk čia nėra jokio serviso.
Kai mes pradėjome vardinti elektromobilio privalumus: koks jis galingas, taupus ir patikimas – tai daugelis pradėjo svarstyti, kad ir jiems vertėtų įsigyti tokį automobilį.
Taip savo pavyzdžiu, o ne tuščiais žodžiais gali pasiūlyti naujų minčių bei idėjų ir verslui, ir miestui, ir šaliai“, - sakė R.Laurutis.
Laukiasi trečios atžalos
Prisipažinęs, kad jam maga pačiupinėti tai, kas nauja, ir naujovėms pinigų negailintis verslininkas sakė, kad didžioji šių pirkinių dalis keliauja ne į namus, bet į su bendraminčiais įkurtą „Išmaniąją mokyklą“.
Pinigų R.Laurutis sakė negailįs ir savo hobiui – žvejybai.
Su žmona du sūnus auginantis verslininkas prisipažino laukiąs rudens, kai šeima pagausės dar viena atžala.
„Būsime daugiavaikė šeima“, - šypsojosi apie tai užsiminęs R.Laurutis.