Filmo recenzija. „Kelyje“

Drąsa. Imtis garsiausių literatūros kūrinių ekranizacijos gali tik labai savimi pasitikintis režisierius, nes priekaištai garantuoti, o pagyrimai abejotini. Brazilas Walteris Sallesas, su scenarijaus autoriumi Jose Rivera sukūręs neblogą “Motociklininko dienoraštį”, veikiausiai nusprendė, kad nuo vieno “kelio” filmo iki kito nėra toli. Todėl narsiai ėmėsi didžiojo bastūno Jacko Kerouaco “Kelyje”.

Kadrai iš filmo „Kelyje“.
Kadrai iš filmo „Kelyje“.
Daugiau nuotraukų (1)

Renata Šutovaitė ("TV antena")

Oct 28, 2012, 7:36 PM, atnaujinta Mar 15, 2018, 7:57 PM

Daug metų ši knyga oficialiai buvo vertinama kaip neekranizuojama. Net jei nebūtų kitų priežasčių (apsvaigusios sąmonės ir pasąmonės srautas ekrane liejasi sunkiai), lieka paprastų paprasčiausioji — kelis dešimtmečius kiekvienas šiokių tokių meninių ambicijų turintis vos susitupėjęs jaunuolis godžiai rijo knygos puslapius svajodamas “o kad man taip”.

Svajonė. Rytų Europoje, kaip žinoma, beprotiškas lakstymas skersai išilgai Amerikos, kvaišalai ir dosnios kūno merginos atrodė dar patraukliau, o turintys nuosavą J.Kerouaco egzempliorių tarp draugų buvo ne mažiau populiarūs negu pats Dinas Moriartis.

Kartą sutiktas hipis (besisvaiginęs Azijos žolelėmis, ne benzedrinu, kaip jo mėgstamas herojus Dinas Moriartis) iš tuomečio Leningrado atmintinai varė dešimtis “Kelyje” puslapių apie laisvę daryti bet ką, kas jam sutapo su Amerikos esybe, ir springte springo apie tai, kad toks gyvenimas yra kiekvieno laisvo žmogaus svajonė.

Protas. Tas svajojęs rusas hipis jau seniai uosto savo žoles iš šaknų pusės (perdozavimas). Laikai pasikeitė, J.Kerouacas iš jaunam žmogui privalomo autoriaus perėjo į savo laikų iliustracijos kategoriją. Tai, deja, puikiausiai matoma Walterio Salleso juostoje. Viskas yra beveik taip, kaip tikiesi, tačiau nėra egzistencinio nerimo, variusio Diną Moriartį iš vienos vietos į kitą, o Selį Paradaisą vertusio sekioti paskui Diną ir kone liguistai siekti jo palankumo.

Dvasinio mokytojo ir sekėjo ryšį, lengvai atmieštą homoerotiniu atspalviu (bandymas gultis su mergina trise, vaikščiojimas apsikabinus per pečius) dažniau keičia įdėmus Selio Paradaiso žvilgsnis, stebintis kompaniją tarsi beždžiones žvėryne. “Man su jumis smagu, bet aš ne toks, — sako tas žvilgsnis. — Jūs — tik mano būsimos knygos herojai.”

Mainai. Turint galvoje, kad filmo veiksmas vyksta 1947—1951 metais, užtenka pagalvoti, kas tuo metu dėjosi Europoje (griuvėsiai) ir kaip atrodė Amerika (džiazo klubai ir kadilakai).

Kai jaunas rašytojas Selis Paradaisas (Samas Riley), ištrūkęs iš šiltos namų užuovėjos, bastosi po Ameriką, aišku iš karto — jam reikia tik patirties, joks vargas negrabiai rinkti medvilnę jo neverčia.

Dinas Moriartis (Garrettas Hedlundas) Selį pakeri gyvybiškumo ir “tikro” gyvenimo išmanymu. Selis Dinui imponuoja apsiskaitymu. Selis draugą šviečia literatūros srityje (dažniausiai ekrane rodomas Marcelio Prousto “Svano pusėje” viršelis), Dinas vaišina kvaišalais ir moterimis.

Greitis. Selis, Dinas ir šio mergina Merilu (Kristen Stewart, kuri be vampyriškų terlionių irgi sugeba vaidinti) leidžiasi į keliones po Ameriką.

Deja, kvaišalų vartojimu nieko nenustebinsi, padoriu laiku nutraukiamos kuklios orgijos nešokiruoja, o knygoje gausus humoras kažkur išsivadėjo. Dino skubėjimą gyventi atitinka vienintelis dalykas — aniems laikams milžinišku greičiu tyrais švilpiantis automobilis.

Pakeleiviai. Kiekvienas, kas tik skaitė J.Kerouacą, veikiausiai turi galvoje vienokį ar kitokį to netramdomo, gyvenimo išbadėjusio žvėries paveikslą. G.Hedlundas nenuvilia — bent jau kaip knygoje duris atidaro uoliai ir su draugais glėbesčiuojasi nuogas.

Didvyrio aureolę gerokai blaško prasčiokiška tarmiška kalba ir, nors jam netrūksta gyvenimo gaivalo, stinga (bent jau šiuolaikiniu požiūriu) kažko, kas verstų žmones sekti iš paskos.

Sekėjai. O sekėjų netrūksta — su nuvalkioto daikto vieta gana ilgai besitaikstančios arba ant jo bergždžiai rėkiančios moterys, Merilu ir žmona Kamilė (Kirsten Dunst), baugščiai juo besižavintis akiniuotas gėjus, poetas, bitnikas Karlo Marksas (Tomas Sturridge’as sukūrė Alleno Ginsbergo prototipą). Šaunūs “pakelės vaidmenys”, kur Viggo Mortensenas, Elisabeth Moss, Amy Adams ir ypač Steve’as Buscemi kaip galantiškas vyriškos meilės pirkėjas keliais kadrais maloniai prablaško kvaišalų ir benzino tvaiką.

Skaitiklis. 124 gerokai pavėluotos minutės — prieš 40—50 metų tai būtų buvusi sensacija, dabar liko tik graži iliustracija.

“Kelyje” (On the Road). Drama. JAV, Didžioji Britanija, Prancūzija, Brazilija, 2012 m. Režisierius Walteris Sallesas. Vaidina Samas Riley, Garrettas Hedlundas, Tomas Sturridge’as, Kirsten Dunst, Kristen Stewart, Amy Adams, Elisabeth Moss, Steve’as Buscemi, Viggo Mortensenas.

6,4 balo iš 10 (imdb.com lankytojų vertinimas).

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.