Nuo sausio 19 dienos Lietuvoje įsigaliojo Europos Sąjungos direktyva, pagal kurią nuo 35 kilovatų galios motociklus bus leidžiamas vairuoti ir A kategorijos vairuotojo pažymėjimą gauti tik sulaukus 24 metų.
Iki šiol teisę sėsti ant galingesnio motociklo turėjo 21 metų sulaukę asmenys. Praėjusiais metais A kategorijos egzaminus išlaikė 2367 asmenys.
Padidintas amžiaus cenzas nepalies tik ne tokius galingus motociklus vairuojančių asmenų, kurie tokią teisę turi sulaukę 18 metų.
Po dvejų metų jiems gali būti išduodami A kategorijos pažymėjimai.
Vienintelė nemaloni permaina – nuo šiol pažymėjimą bus galima pasikeisti tik išlaikius galingesnio motociklo vairavimo praktinį egzaminą.
Egzaminas bus filmuojamas
Tai – ne vieninteliai šiais metais įtraukiami egzaminų pakeitimai.
Neišlaikius automobilių vairavimo teorijos ar praktinio vairavimo egzamino pakartotinai tai bus galima daryti tik praėjus 7 dienoms.
Iki šiol, jei būdavo laisvų vietų, egzaminą buvo galima perlaikyti nors ir kitą dieną.
Valstybės įmonės „Regitra” generalinio direktoriaus pavaduotojo Sauliaus Šumino teigimu, tai daroma tam, kad Kelių eismo taisyklių gerai neišmokę ar dar neužtikrintai vairuojantys asmenys nemėgintų laimės jau kitą dieną, o turėtų laiko pasiruošti.
Nuo šeštadienio visuose „Regitros” padaliniuose vykstantys praktinio vairavimo egzaminai yra filmuojami.
Visuose egzaminų automobiliuose įrengta po tris filmavimo kameras. Viena jų filmuoja vaizdą į priekį, kita – vaizdą į galą, o trečia fiksuoja vairuotojo ir egzaminuotojo veiksmus.
Automobiliuose įdiegta programinė įranga fiksuoja pasirinktą maršrutą, automobilio greitį ir net visus egzaminuotojo pedalų paspaudimus.
Taigi bus paprasta išsiaiškinti, ar vairavimo egzaminus laikęs asmuo automobilį valdė savarankiškai.
Kontroliuos ir egzaminuotojus
Toks detalus praktinio vairavimo egzaminų fiksavimas pirmiausia reikalingas tiriant gaunamus skundus.
Tiesa, kol kas egzaminų rezultatais skundžiasi nedaug asmenų. Tačiau praktikos egzaminą pernai net pusantro tūkstančio būsimų vairuotojų išlaikė tik iš penkto karto.
„Iš praėjusiais metais „Regitroje” priimtų apie 134,5 tūkst. visų kategorijų egzaminų sulaukėme 49 skundų. Tai rodo, jog patys egzaminų neišlaikę asmenys supranta, kad gerai vairuoti dar nemoka”, – svarstė S.Šuminas.
Filmuota egzaminų medžiaga bus peržiūrima ir siekiant kontroliuoti pačius egzaminuotojus. „Neteisėtų egzamino vertinimų palankiai nesame nustatę, tačiau nedrįsčiau teigti, kad tokių atvejų nepasitaiko.
„Regitros” vadovų dėmesio pirmiausia sulauks tie egzaminuotojai, kurių priimtų egzaminų rezultatai gerokai skiriasi nuo bendro vidurkio”, – tikino „Regitros” vadovo pavaduotojas.
Iškalti atsakymų nepakaks
Laikantys teorijos egzaminus šiemet sulauks naujai suformuluotų klausimų.
Anksčiau norint atsakyti į daugumą egzaminuose naudotų klausimų užtekdavo tik atmintinai išmokti Kelių eismo taisykles.
Dabar klausimai ir siūlomi atsakymų variantai formuluojami taip, kad egzaminą laikantis asmuo būtų priverstas teisingą atsakymą pateikti pats.
Pavyzdžiui, klausimą „Kuris kelio ženklas įspėja, kad artėjama prie lygiareikšmių kelių sankryžos?”, pakeitė klausimas „Ką privalote daryti, kai pravažiuojate šį kelio ženklą?”.
„Atsiminti žodį, vardą ar pavadinimą pakanka sprendžiant kryžiažodžius.
Vairavimas – ne kryžiažodis, todėl vairuotojui reikia žinoti, ko jis gali tikėtis ir kaip turėtų elgtis artėdamas prie pavojingos kelio atkarpos”, – teigė „Regitros” Egzaminų metodikos skyriaus vyriausiasis specialistas Algimantas Tarabilda.
Klausimų daugėja
Dabar teorijos egzaminams pateikiamus 30 klausimų kompiuteris atrenka iš 768 klausimų, iš kurių du trečdaliai yra suskirstyti į 16 temų.
Praėjusiais metais buvo pakeista apie ketvirtadalis visų klausimų formuluočių ir atsakymų variantai.
Kad būtų galima dar geriau nustatyti, kaip transporto priemones vairuoti siekiantys asmenys suvokia Kelių eismo taisykles, šiemet klausimynas bus papildytas dar per 150 naujų klausimų.
Apie tai skaitykite pirmadienio „Lietuvos ryto“ priede „Vartai“.