Vis dėlto gerokai daugiau jų tenka pakeisti dėl senumo.
Lemtingas stulpas
Per savaitę net kelis kartus Kauno gatvėse stovinčių atramų stiprumą išbandė motociklų bei automobilių vairuotojai.
Su smūgiu į stulpą susijusi ir vieną tragiškiausių šių metų eismo nelaimių mieste. Sausio 31-osios naktį į atramą rėžėsi BMW, kuriuo nuo patrulių spruko trys jauni kauniečiai. Visų jų gyvybė dėl įvykio metu patirtų sužalojimų užgeso.
Pirmadienį į tą patį stulpą rėžėsi motociklas „Honda“, nukentėjęs jo vairuotojas gydomas ligoninėje.
Miesto savivaldybės atstovai tikino, kad Kaune sparčiai daugėja naujų atramų, kurios atsparios transporto priemonių smūgiams.
Renkasi skirtingą formą
Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjo Pauliaus Kero skaičiavimais, Kaune pastatytos 3678 troleibusų linijos kontaktinio tinklo atramos.
Praėjusiais metais pakeistos naujomis 105 atramos, šiemet – 17, o dar 180 bus pakeista iki metų pabaigos.
„Miesto centre statomos naujos aštuonbriaunės atramos, kurios tvirtinamos inkarais, o kitose gatvėse – cilindro formos“, – aiškino savivaldybės atstovas.
Kauno savivaldybės Energetikos skyriaus vedėjas Raimondas Mačikėnas sakė, kad šiuo metu naudojama 13,35 tūkst. atramų, priklausančių savivaldybei.
Dar beveik tiek pat atramų skirta gatvių apšvietimui pasinaudojant elektros energijos tiekimo atramomis, priklausančiomis Energijos skirstymo operatoriui (ESO) ir troleibusų kontaktinio tinklo atramomis.
Pasak R.Mačikėno, mažiausiai rūpesčių kelia dekoratyvinės atramos parkuose, skveruose, pėsčiųjų takuose. Tokių įrengta 446.
Metalinės atramos – geriau
Labiausiai nusidėvėję yra metalinės, sovietinius laikus menančios apšvietimo atramos ir nuo pastatymo pradžios tarnaujantys gelžbetonio stulpai. Jų naudojimo laikas pagal normatyvus yra 20 metų.
R.Mačikėno tvirtinimu, naujai tvarkomose gatvėse naudojami tik cinkuoto metalo stulpai, nepriklausomai, ar apšvietimo sistema atnaujinama, ar apšvietimas įrengiamas naujai.
Gelžbetoninės atramos naudojamos tuomet, kai jos keičiamos pavienės dėl didelio nusidėvėjimo arba likviduojant eismo įvykio padarinius.
Eismo nelaimių ir kitų įvykių pasekmėms likviduoti praėjusiais metais sumontuota 62 atramos, iš kurių 25 – gelžbetoninės, 37 – metalinės.
Neleistinai susidėvėjusiomis pripažinta ir pakeista 181 metalinė atrama.
2017 metais dėl per didelio susidėvėjimo pakeista 76 gelžbetoninės atramos.
Dėl renovacijos metalinėmis pakeistos 222 gelžbetoninės atramos, pastatyta 710 naujų.
Sunkiausia dirbti Šančiuose
„Sudėtingiausia situacija yra Žemuosiuose Šančiuose. Ten dažni atvejai, kai atramos stovi gyventojų sklypuose. Randame dar net ir medinių“, – pasakojo R.Mačikėnas.
Sąlygos jas remontuoti labai prastos, nes gatvės yra siauros, technikos panaudojimas labai ribotas, o iškelti stulpus į gatvę galimybių nėra – tiesiog nėra vietos.
Bendrą situaciją blogina neturinčios šeimininko atramos. Dalis jų stovi daugiabučių kiemuose, prie kolektyvinių garažų ir panašiose vietose.
Atramų atsiradimas turbūt siekia namų statybos laikus, o jas pašalinti gana brangu ir net teisiškai sudėtinga.
Panaikinus atramas kai kurie gyventojai skundžiasi, neva naikinamas jų turtas.
„Savaiminio atramų nugriuvimo atvejai labai reti. Didžiausią žalą daro druskos tirpalas žiemą ir karbamido poveikis“, – aiškino R.Mačikėnas.
Keičiant stulpus visada stengiamasi spręsti ir kitas problemas. Keičiami kabeliai, naikinamos oro linijos, tvarkomos elektros spintos.
„Tiek pakeistos atramos, tiek apšvietimo stulpai yra nauji, nesurūdiję. Tai didžiausias jų pranašumas, kuris reiškia saugumą eismo dalyviams bei estetišką miesto vaizdą“, – kalbėjo R.Mačikėnas.
Skaičiai nekelia didelio nerimo
Vigintas Lukošius
Kauno kelių policijos valdybos viršininkas
„Prie gatvių atramų sustatyta išties nemažai, todėl nenuostabu, kad transporto priemonės į jas atsitrenkia.
Specialiai atsitrenkti į atramą niekas nenori, nes dažniausiai tokiu atveju smarkiai nukenčia tiek transporto priemonė, tiek ja važiuojantys žmonės.
Tokių įvykių skaičius tarp visų eismo nelaimių nėra didelis, galbūt tokie susidūrimai labiau akcentuojami, dažniau paviešinami.
Atramos nukenčia retai, o štai kelio ženklus ar šviesoforus net po nedidelio smūgio dažniausiai tenka keisti.“